برگزاری کنگره بین‌المللی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز و تهران

1399/06/14 - 11:47 - کد خبر: 26332
جلسه

نصر: کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی وی در انقلاب مشروطیت ایران و نهضت آزادیستان و تبیین جایگاه مبارزات وی در هویت ایرانی و به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش نصر، جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی، رییس و مسئولین همایش و مدیران کل ادارات فرهنگی و اجتماعی و اجرایی استان در محل استانداری برگزار شد. 
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: شهید شیخ محمدخیابانی روحانی بزرگ و چهره عالم مبارز تبریز و از پیشگامان مبارزات آذربایجان بوده  که در مقابل استبداد داخلی و خارجی محکم ایستادگی کرده و در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌ هاشم افزود: شهید شیخ محمد خیابانی در جریان قرارداد نگین ۱۹۱۹ در تبریز قیام خود را شروع کرد؛ یکی از نکات برجسته‌ای که در ایشان وجود داشت این است که آذربایجان را جزو لاینفک ایران اسلامی می‌دانست و هدف از قیام خود را برقراری عدالت اجتماعی و آسایش عمومی عنوان کرده و می‌خواست نمونه حکومت مردمی و قانونمند را در سطح آذربایجان آغاز و در سراسر کشور برپا کند.
 رییس کنگره بزرگداشت شهید خیابانی نیز در این جلسه  گفت: شهید شیخ محمد خیابانی روحانی مبارز و بیدارگری بود که در مقابل استبداد یک تنه ایستاد و حتی در مورد استبداد صغیر و برگزاری قیام ۱۱ ماهه در آذربایجان نقش مهمی ایفا کرد.
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی نماینده مردم آذربایجان در دور دوم و چهارم مجلس مشروطه بود، تصریح کرد: نام شیخ، زنده است و امیدوارم همچنان زنده بماند و به همراه نام کسانی که در راه آزادی این کشور در راه مبارزه با استکبار جهانی و قدرت های بزرگ جنگیده‌اند بر سینه تاریخ بدرخشد.
«محمدرضا پورمحمدی» استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه، با بیان این‌که طبق حدیث معتبر، علما وارثان و ادامه دهندگان راه انبیای الهی هستند، گفت: آمادگی کامل برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی  در سطح بین‌المللی را داشته و در کنار هم مراسمی خواهیم گرفت که در تاریخ آذربایجان ماندگار شود.
در ادامه جلسه؛ مسئولان ستاد بزرگداشت و مدیران کل فرهنگی و اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی استان، برای برگزاری هرچه باشکوهتر کنگره نظرات خود را اعلام و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است، این کنگره در قالب بین المللی و در بهمن ماه سال جاری به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار