استاندار آذربایجان شرقی؛

سه سد آذربایجان‌شرقی تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد

1399/06/13 - 12:23 - کد خبر: 26280
محمدرضا پورمحمدی

نصر: با پیشنهاد استاندار آذربایجان‌شرقی و دستور رییس جمهوری اسلامی ایران، سه سد بزرگ آذربایجان شرقی تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش نصر، استاندار آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح سد کلقان چای شهرستان بستان آباد با بیان اینکه سدهای شهید مدنی، گردیان و شهریار بین ۹۵ تا ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار داشت: متاسفانه کمبودهای اعتباری باعث شده است این سدها تاکنون به بهره برداری کامل نرسند.
محمدرضا پورمحمدی افزود: بدون تردید با بهره برداری از سدهای فوق که حمایت مالی و اعتباری سازمان برنامه و بودجه را می طلبد، بخش اعظمی از مردم آذربایجان شرقی می توانند از برکات اقتصادی و معیشتی آن بهره مند شوند.
رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دولت تمام توان خود را برای اتمام ۳ سد مذکور به کار می گیرد، وعده داد تا پایان دولت این سه سد با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو به اتمام برسد.
به گزارش ایرنا، سد خاکی با هسته رسی شهید مدنی تبریز که عملیات ساخت ان از سال ۱۳۷۴ آغاز شد، با طول تاج ۲۷۷ متری، حجم ذخیره آب ۳۶۱ میلیون مترمکعبی و طول دریاچه ۲۸ کیلومتری از بزرگترین سدهای کشور است که تاکنون  حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای ان هزینه شده است، اما  هنوز آبگیری نشده است.
سد شهریار میانه با ظرفیت ۷۰۰ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیمی ۱.۱ میلیارد مترمکعبی بزرگترین سد بتنی کشور است که از سال ۱۳۸۰ عملیات ساخت آن شروع شده است و آبیگری اولیه آن در سال ۱۳۹۱ کلید خورد، اما وجود پاره‌ای نواقصات مانع آبگیری کامل این سد بزرگ شده است. 
سد گردیان جلفا از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی ۲۷ میلیون متر مکعبی  از سال ۱۳۸۹ ساختش آغاز شده است که تاکنون به بهره برداری کامل نرسیده است.
امروز همچنین سد کلقان چای بستان آباد با ظرفیت ۲۲ میلیون مترمکعب و هزینه کرد ۱۳۲ میلیارد تومان با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار