یک مقام مسئول در رگولاتوری:

ایران یک رتبه تا تبدیل شدن به رگولاتوری نسل ۴ فاصله دارد

1399/06/12 - 17:04 - کد خبر: 26242
تعاون

نصر: مدیرکل دفتر سازمانهای تخصصی بین‌المللی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: طبق آخرین رتبه‌بندی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، ایران یک رتبه تا تبدیل شدن به نسل ۴ رگولاتوری فاصله دارد.

به گزارش نصر، علیرضا درویشی گفت: براساس آخرین امتیازبندی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) در سال ۲۰۱۹، رگولاتوری ایران رتبه ۶۵ و امتیاز ۸۴ را کسب کرده است؛ مقایسه این رتبه‌بندی با سال ۲۰۱۸ که رتبه رگولاتوری ایران ۷۵ و امتیاز آن ۸۲ بود، نشان می‌دهد ایران دو امتیاز و ۱۰ رتبه ارتقا یافته است.
وی درباره شاخص‌های این رتبه‌بندی گفت: اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، رگولاتوری کشورهای عضو اتحادیه را با ۵۰ گویه در قالب چهار دسته‌بندی شامل مسایل رقابتی، نظام رگولاتوری، اختیارات و وظایف، بررسی و ارزیابی کرده و براساس امتیازهای به دست آمده رگولاتوری کشورها را رتبه‌بندی می‌کند.
درویشی با اشاره به اینکه براساس این رتبه‌بندی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توانسته است امتیاز نسل سوم رگولاتوری را کسب کند، اظهار کرد: رگولاتوری ایران تنها یک نمره تا تبدیل شدن به رگولاتوری نسل چهار فاصله دارد که امیدواریم با تداوم ارتباط نزدیک با سازمانهای تخصصی بین‌المللی و اجرای مجموعه کاملی از برنامه‌های کاربردی و عملیاتی، ایران بتواند نسل چهارم رگولاتوری را کسب کند.
وی درباره تفاوت نسل سه و چهار رگولاتوری عنوان کرد: رگولاتوری نسل سوم به امکان سرمایه‌گذاری، نوآوری و دسترسی در حوزه ICT، تمرکز دوگانه بر تحریک رقابت در ارایه خدمات و محتوا و حفاظت از حقوق مصرف‌کننده توجه دارد و هدایت بازار به نظام‌های مقرراتی سازگارتر و رقابتی‌تر را دنبال می‌کند؛ در حالی که در رگولاتوری نسل چهارم، حفاظت از منافع مصرف‌کنندگان، بازارهای باز و پیشرفت در سرمایه‌گذاری مطابق با اهداف اجتماعی و اقتصادی، ایجاد مقررات یکپارچه براساس سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی، مد نظر است.
مدیرکل دفتر سازمانهای تخصصی بین‌المللی رگولاتوری تبدیل شدن به رگولاتوری نسل چهارم را از برنامه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و افزود: ارتقای رگولاتوری کشوری از یک نسل به نسل بالاتر نشان می‌دهد که آن رگولاتوری از نظر انجام وظایف، مقررات‌گذاری، ساختار و ... پیشرفت کرده است و در جهت بهبود بازار این حوزه قدم بر می‌دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار