نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی؛

حرکت موفق بورس، به نفع کشور و اقتصاد ملی است

1399/06/12 - 10:36 - کد خبر: 26194
محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت موفق بورس و سرمایه های مردم، به نفع کشور و اقتصاد ملی است.

به گزارش نصر، محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگویی در خصوص بازار بورس اظهار کرد: بورس، بازاری است که با کنترل نقدینگی در جامعه فرصتی برای سرمایه گذارانی که سرمایه های اندکی دارند، ایجاد می‌کند و سبب توزیع عادلانه ثروت می شود، در همه جای دنیا این بازار وجود داشته و کارکردها و نوسانات طبیعی و یا تحت تاثیر شرایط گوناگونی را  همراه خود دارد و پدیده متعارف و شناخته شده ای بوده و جایگزین بهتری هم ندارد. 

بورس تابع شرایط و مؤلفه های اقتصادی و روانی است
وی در رابطه با ریزش ارزش سهام در ماه های اخیر گفت: بازار بورس رشدهای گسترده ای هم داشته اما آنها به چشم نمی آید، همچنین بورس تابع شرایط متنوعی است که یکی از آنها عرضه و تقاضا بوده و انواع مؤلفه های اقتصادی و  روانی در این بازار تاثیر گذار است. 
وی تاکید کرد: کسی که وارد بورس می شود اولاً باید اطلاعات کافی اقتصادی و همچنین شناخت از موارد معامله اعم از سهام و کالاها داشته باشد و در ثانی باید هرگونه ریسک را بپذیرد. البته در اقتصادهای با ثبات، بیمه هایی هم وجود دارند که کاهش‌های شدید را پشتیبانی می کنند.

دخالت مجلس و دولت در بورس صحیح نیست 
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس و دولت اقداماتی را در خصوص وضعیت فعلی بورس که روزهای پر ضرری را سپری می‌کند، انجام می‌دهند؟، عنوان کرد: دخالت مجلس و دولت در ساز و کارهای بورس صحیح نبوده و در دنیا نیز مسبوق به سابقه نیست مگر در حد عرضه دارایی‌های دولتی یا حمایت از بیمه های ریسک و نظایر آن.

آشنایی با سازوکارها شرط اصلی ورود به بازار بورس است
وی همچنین در خصوص ادعای بی نتیجه بودن دعوت دولت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس متذکر شد: اینطور نیست که مردم سودی از بورس نکرده باشند و بسیاری از افراد زندگی خود را از بورس تامین کرده و می‌گذرانند. البته دولت به‌غیر از عرضه امکانات اعم از سهام و کالاهای مرتبط با خود، دعوت دیگری نداشته است.لذا آشنایی با این بازار و سازوکارهای آن شرط اصلی ورود به بازار بورس است.

عرضه سهام پالایشگاهها اگر موفق باشد به بودجه دولت کمک می‌کند
وی با بیان اینکه عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب نماد پالایش یکم در صورت موفقیت حتما به بودجه دولت کمک می‌کند، اضافه کرد: عرضه یک مورد در بورس ارتباط مستقیمی با سایر سهام ها ندارد و نمی توان گفت که عرضه پالایش یکم می‌تواند ضررهای اخیر را جبران کند چون که این موارد خیلی در ارتباط با هم نیستند اما عرضه سهام پالایشی‌ها حل مشکل پالایشگاهها را هم در برندارد و چه بسا مشکلاتی هم برای برخی پالایشگاهها ایجاد شود. 
فرهنگی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده بازار بورس را چطور ارزیابی می‌کند و اینکه چرا دولت در سال آخر فعالیتش مردم را به حضور بورس تشویق کرد؟، خاطرنشان کرد: این موضوع بیش از آن که با سال پایانی دولت ربط داشته باشد، به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات صادرات دولتی نفت مربوط است. اما این که بورس چه وضعی خواهد داشت، قابل پیش بینی نیست و تابع مولفه هایی است که به آنها اشاره شد. در کل می توان گفت حرکت موفق بورس و سرمایه های مردم حتما به نفع کشور و اقتصاد ملی است و گرنه نقدینگی به سمت بازارهای کاذب سرازیر می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار