خبر/

توسعه ابزارهایی که موجب جلوگیری از شیوع و ابتلای فرد به کووید-۱۹ می‌شود

1399/06/11 - 12:03 - کد خبر: 26130
کووید19، ویروس کرونا

نصر: محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با همکاری انستیتو بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ابزارهایی را برای محافظت شخصی افراد عادی و کادر درمانی جهت مقابله با ابتلا و شیوع کووید-۱۹ توسعه دادند.

به گزارش نصر، دکتر حمید یگانه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دکتر مباشری عضو هیئت علمی انستیتو بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت ابزارهایی شدند که می‌توانند به پرسنل درمان، بیماران و سایر افراد برای مقابله شخصی با بیماری کووید-۱۹ و جلوگیری از انتشار گسترده آن کمک کنند.
دستگیره درها از جمله اشیای بسیار آلوده‌ای هستند که به عنوان یک محل لمس مشترک و به دلیل تماس مستقیم دست افراد مختلف که خود ممکن است حامل و ناقل میکروب‌ها باشند، می‌توانند باعث انتقال انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها شوند. لذا، توسعه ابزارهایی که امکان باز کردن درها بدون لمس مستقیم دستگیره‌ها با پنجه و انگشتان دست را ایجاد کند مورد نیاز است که در این طرح ابزاری عرضه شد که امکان قطع زنجیره انتقال ویروس به دلیل عدم تماس مستقیم دست افراد ناقل و بیمار با دستگیره درها را فراهم خواهد کرد.
تولید انواع ابزار اتصال ماسک جهت محافظت از سیستم تنفسی از دیگر دستاوردهای این تحقیقات به شمار می‌رود. در این پروژه تهیه ماسک‌های ارزان و در دسترس که دارای کارایی مناسب برای جامعه هدف و امکان استفاده مجدد (حداقل بخشی از ماسک) مد نظر قرار گرفت و بر اساس آن فریم مسدودکننده ماسک روی صورت کاربر به عنوان ابزار اتصال بند ماسک عرضه شد که قابل تعویض و استفاده مجدد است.


 
تهیه ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد فشار مثبت در ناحیه مجاری تنفسی کادر پزشکی از دیگر یافته‌های این پروژه است. یکی از مهمترین تجهیزات حفاظتی برای کادر درمان، سیستم "Powered air purifying respirator" یا (PAPR) است که کمبود شدیدی از این وسیله در مناطق مختلف دنیا وجود دارد. این ابزار با ایجاد فشار مثبتی از جریان هوای تمیز در ناحیه تنفسی پزشک، شانس ورود ویروس‌های هواپایه را به ناحیه تنفسی پزشک به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حال حاضر ساخت دو دسته از این ابزاز حفاظتی مد نظر قرار گرفت؛ یک دسته فریم اکسیژن (هوا) رسان برای کادر درمان با بهره‌برداری از تسهیلات اکسیژن مرکزی موجود در اتاق‌های بیمارستانی و دسته دوم ابزار ایجاد فشار مثبت هوا در ناحیه تنفسی کادر درمان مجهز به فن دمنده است.
بر اساس اعلام پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، موارد یاد شده در این طرح بر پایه امکانات و تجهیزات موجود در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تهیه شده است. تکمیل و بهینه‌سازی این ابزارها بر پایه بازخوردهای مصرف کنندگان به ویژه اعضای کادر درمانی و بیمارستانی در حداقل زمان و هزینه امکان پذیر خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار