خبر/

کتاب شمیم اخلاق و تربیت در جامعه اسلامی به بازار نشر آمد

1399/06/11 - 11:14 - کد خبر: 26129
شمیم اخلاق و تربیت

نصر: کتاب «شمیم اخلاق و تربیت در جامعه اسلامی»، دربر گیرنده خلاصه سخنان حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز در خطبه‌های اول نماز جمعه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ وارد بازار نشر شد.

به گزارش نصر، کتاب «شمیم اخلاق و تربیت در جامعه اسلامی» با قطع رقعی در ۲۹۶ صفحه و شمارگان سه هزار جلد توسط انتشارات مهدی آزادی روانه بازار نشر شده است. 
اهمیت خانواده در اسلام، حقوق زن و شوهر در اسلام، بهداشت در نظام خانواده، ارزش و اهمیت فرزند، فضیلت های اخلاقی ایمانی، فضیلت های اخلاقی اجتماعی و آشنایی با برخی رذائل اجتماعی از جمله عناوین کتاب «شمیم اخلاق و تربیت در جامعه اسلامی» است. 
پایان بخش این کتاب شامل فهرست آیات، روایات، اعلام و منابع است. 
در مقدمه کتاب «شمیم اخلاف و تربیت در جامعه اسلامی» به قلم مولف، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی آل هاشم، آمده است: 
«عرصه زندگی در تجدد امروز، تنوع و دشواری از انتخاب ممکن را پیش روی خود قرار داده است و در این میان با توجه به نقش فعال دین در جامعه و تاثیر آن بر ارزش های دینی و اخلاقی که به عنوان یکی از متغیرهای اجتماعی تاثیرگذار در شیوه زندگی مطرح است، نمی توان مورد اغماض قرار داد.
باورها و ارزش ها در میان مردم مشترک هستند و به قضاوت شخصی افراد بستگی ندارند، اشخاص برای صیانت از ارزش ها و باورهایشان مبارزه می کنند و برای حفظ آنها می کوشند و چون کارکردهای عدیده ای دارند، نقش و تاثیر شگرفی در حیات فردی و اجتماعی ملت ها بر جای گذاشته و می گذارد. 
در جامعه دینی، افراد می کوشند بر اساس باورهایشان رفتار کنند، اعتقاد به باورها و عمل آنها می تواند در شیوه زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیرگذار باشد، بنابراین در تربیت اخلاقی، رویکرد اصلی متوجه پرورش استعدادهای اخلاقی و رسیدن به کمالات اخلاقی است و مباحث آن عمدتاً ناظر به راهکارهای عملی و ارائه توصیه هایی در باب عمل است و تربیت اخلاقی بر سبک زندگی اسلامی مدنظر است. 
در سبک زندگی اسلامی، اخلاق تربیت از اساسی ترین مسایل مربوط به انسان است که در همه شئون زندگی و جنبه های فردی و اجتماعی، نقش مستقیم دارد. 
با توجه به اهمیت و نقش تربیت اخلاقی در شکوفاسازی انسان در ادیان به ویژه دین مبین اسلام، روش های مختلفی توصیه شده است. از دیدگاه اسلام، تربیت اخلاقی در سبک زندگی انسان و دستیابی به کمال نهایی، همه مرهون تربیت صحیح است. از این رو خداوند در قرآن کریم فرموده است:« هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» (اوست که در میان درس ناخواندگان، رسولی از خودشان مبعوث کرد که آیات او را بر آنان می خواند و آنها را تزکیه می کند، و به ایشان کتاب و حکمت تعلیم می دهد؛ و همانان آنان پیش تر در ضلالتی آشکار بودند.»
این نوشتار، خلاصه ای از خطبه های اول نماز جمعه تبریز در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است و به مسایل عبادی، اخلاقی و تربیت اختصاص دارد ...».

پژوهشیار