رییس اداره تبلیغات اسلامی هریس:

۹۰ برنامه شبیه خوانی در هریس لغو شد

1399/06/11 - 09:49 - کد خبر: 26116
شبیه خوانی

رییس اداره تبلیغات اسلامی هریس گفت: در راستای عمل به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تعداد ۹۰ مراسم و برنامه شبیه‌خوانی واقعه عاشورا در شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان لغو شد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام هادی هاشمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مراسم شبیه‌خوانی شمال غرب کشور در «بخشایش» از توابع شهرستان هریس همه ساله برگزار می‌شود، افزود: اما امسال این مراسم به دلیل شرایط کرونایی لغو شد، در حالی که پارسال افزون بر ۴۵ هزار نفر این مراسم تماشاگر داشت.
وی با تاکید بر تقویت روضه‌های خانگی در شرایط کرونایی، اظهار داشت: متاسفانه آسیب‌های متعددی در عزاداری ماه محرم و صفر وجود دارد و هیأت‌های عزاداری در شهرها و روستاها بیشتر به جای عزاداری، مشغول رقابت با همدیگر هستند، در حالی که از اصل قضیه عزاداری روز به روز فاصله می‌گیریم.
هاشمی اضافه کرد: با وجود تمامی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در شرایط کرونایی که بر رفتار و فرهنگ ما تأثیرگذار بود، تغییر سبک و سیاق عزاداری ها از جمله این آثار است.
وی ادامه داد: در شهرستان هریس سبک عزاداری هر شهر و حتی روستاها با همدیگر متفاوت است و از مجموع ۱۰۴ روستای شهرستان در ۹۷ روستای هریس هیأت عزاداری داریم و در مابقی روستاها چون خانوار بسیار کمی ساکن هستند، هیأت های عزاداری تشکیل نشده است.
هاشمی با تأکید بر این‌که علما و مجتهدان قمه‌زنی را حرام و آفت دین و آیین های عزاداری اعلام کرده‌اند، گفت: قمه‌زنی آفتی است که به عزاداری ها اضافه کرده‌اند در حالی که ریشه این بدعت به مخالفان اسلام و عالم تشیع باز می‌گردد.
وی یادآور شد: انقلابی‌گری صرفاً این نیست که به مسائل امنیتی توجه کنیم، در حالی که اولویت نیروهای انقلابی باید توجه به مسائل فرهنگی و دینی باشد و چون تاکنون به مسائل فرهنگی توجه نکرده‌ایم مشکلات زیادی را نیز متحمل می‌شویم.
رییس اداره تبلیغات اسلامی هریس از جمع‌آوری نزدیک به ۱۰۰ ایستگاه صلواتی بر اساس توصیه‌های وزارت بهداشت در این شهرستان نیز خبر داد و افزود: پروتکل‌های اعلامی بهداشتی موجب شد تا مجوزی برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی صادر نشود.
شهرستان هریس با ۷۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۰۵ کیلومتری شرق تبریز واقع است.
انتهای پیام/

پژوهشیار