گزارش اختصاصی نصر/

اولین تجربه آموزش مجازی در دانشگاه تبریز

1399/06/10 - 16:04 - کد خبر: 26092
آموزش مجازی

نصر: با آغاز بحران کرونا دانشگاه تبریز در کنار سایر مراکز آموزش عالی فعالیت‌های خود را تعطیل و داشنجویان را روانه منازل خود کرد.

به گزارش نصر، دو ماه بعد و در آغاز اردیبهشت سال ۹۹، سیستم آموزش مجازی خود (LMS) را راه اندازی کرد و دانشجویان در بستر آن نیم‌سال دوم ۹۸-۹۹ را سپری کردند. در آغاز سال تحصیلی جدید مجتبی عظیمی، عضور شورای صنفی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با نصرنیوز از تجربیات و مشکلات ترم مجازی گذشته دانشگاهیان تبریز یاد کرد و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.


راه‌اندازی و مدیریت سیستم LMS
عظیمی در پاسخ اولین سوال در مورد راه‌اندازی و مدیریت سیستم مجازی دانشگاه تبریز گفت: این سیستم توسط یک تیم خارج از دانشگاه تبریز برنامه‌نویسی شده است و حتی ۷ سرور هاست آن در دانشگاه شیراز قرار دارند ولی توسط بخش فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز پشتیبانی می‌شود و مسئولیت مدیریت آن بر عهده دکتر محمدعلی بادامچی‌زاده، استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، است. باید اشاره کنم که ایشان در طول سال همکاری بسیار خوبی با اعضای شورای صنفی داشته‌ و همواره به مشکلات سیستم در کمترین زمان رسیدگی می‌کردند.


از مشکلات آموزش مجازی تا غیبت دانشجویان
مجتبی عظیمی درباره مشکلات پیش‌آمده در سیستم مجازی پاسخ داد که باید بپذیریم که روش آموزش مجازی برای اولین بار است که در این حجم در کشور اجرا می‌شد و وجود مشکلات در آن طبیعی بود اما رفته رفته از حجم مشکلات و شکایات کاسته ‌شد.

عامل اول ایجاد مشکلات عدم آشنایی اساتید با سیستم و روش تدریس مجازی بود و متاسفانه هیچ آموزش درستی هم به آنان داده نشد. مشکل دیگر این بود که هیچ کانال جامع و معتبر برای اطلاع رسانی و آموزش به دانشجویان وجود نداشت و در آخر مشکلات فنی سیستم مثل قفل شدن یا پاک‌شدن پاسخ‌نامه و ... که گاه‌به‌گاه پیش می‌آمد و دانشجویان و اساتید را آزار می‌داد.
وی در پاسخ به اینکه چند درصد از دانشجویان در طول ترم گذشته غیب شده‌اند یعنی در کلاس‌ها و امتحانات مجازی حضور نداشته‌اند گفت آمار درست آن باید از سمت دانشگاه تبریز اعلام شود اما اطلاع داریم که دانشجویانی بودند که یا به اینترنت دسترسی نداشته‌ و یا حتی گوشی هوشمند و کامپیوتر در اختیار ندارند و توانایی خرید چنین دستگاه‌هایی را در این شرایط اقتصادی بد برایشان مقدور نیست. ۶ ماه است که بودجه رفاهی دانشگاه تبریز به دلیل تعطیلی مصرف نشده است، پس دانشگاه می‌تواند برای این دسته از دانشجویان وام‌های سهل اعطا کند اما هنوز برنامه‌ای برای این کار ندارد.


بازگشایی خوابگاه‌ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
ایشان در مورد مشکلات خاص دانشجویان ارشد و دکتری جواب داد: دغدغه اصلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پروسه دفاع و تسویه حساب با دانشگاه است که گروهی از آنان نیاز به استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه‌ها دارند. از این رو خوابگاه فجر برای دانشجویان ارشد و دکتری از ۲۰ ام با‌ اولویت ورودی‌های بالاتر و با توصیه‌نامه استاد راهنما بازگشایی شده‌است. در مرحله بعد دانشجویان ترم‌های پایین‌تر اجازه اقامت یافته‌اند و تا هم‌اکنون ۲۰۰ نفر در این خوابگاه ساکن شده‌اند. دستورالعمل‌های بهداشتی در این خوابگاه‌ رعایت شده و در هر اتاق تنها یک نفر ساکن است و در آینده هم بیش از ۵۰ درصد خوابگاه استفاده نخواهد شد.


هزینه‌‌ی خوابگاه‌ها و شهریه‌ها پس داده می‌شود؟
مجتبی عظیمی در مورد ابهامات پیش‌آمده درباره مسائل مالی خوابگاه‌های دولتی و شهریه دانشجویان شبانه گفت: طبق دستورالعمل وزارت علوم دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۳۰ درصد تخفیف در شهریه‌های دانشجویی اعمال کنند که اعطای این تخفیف در دانشگاه تبریز باید در جلسه‌ی هیئت امنا بررسی و تصویب شود اما از تاریخ برگزاری این جلسه اطلاع ندارم و اما هزینه پرداختی خوابگاه‌ها از سوی دانشجویان غیربومی بصورت بستانکاری در سیستم ثبت گشته که یعنی دانشجویان یا می‌توانند درصورت پایان بحران کرونا و بازگشایی خوابگاه‌ها از این هزینه استفاده کنند و یا در زمان تسویه حساب با دانشگاه آن را پس بگیرند.
در پایان این گفتگو از شرایط دانشجویان غیرایرانی سوال کردیم که ایشان پاسخ دادند: بیشتر دانشجویان غیرایرانی در آغاز کرونا به کشورهای متبوع خود بازگشتند اما حدود ۱۵ نفر آنان که در ایران باقی‌ مانده‌اند در مهمان‌سرای دانشگاه واقع در کوی اساتید و نه در خوابگاه‌ها ساکن هستند.

گزارش از فرناز اسراری
انتهای پیام/

پژوهشیار