خبر/

تشخیص اختلال اوتیسم به کمک یک آزمایش فیزیولوژیکی

1399/06/10 - 11:02 - کد خبر: 26037
کودک اوتیسم

نصر: پژوهشگران آمریکایی، یک آزمایش فیزیولوژیکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند اختلال اوتیسم را با دقت بالا تشخیص دهد.

به گزارش نصر، ابداع یک آزمایش فیزیولوژیکی برای تشخیص اختلال اوتیسم که ترکیبات خاصی را در خون اندازه‌گیری کند، می‌تواند یک تغییر الگو برای تشخیص این اختلال باشد اما مدت‌هاست که عدم تجانس میان نحوه تاثیر اوتیسم بر افراد، یک مانع اصلی برای پیشرفت چنین آزمایش‌هایی به شمار می‌رود.
پژوهشی که در "موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر"(RPI) آمریکا انجام شده است، گام قابل توجهی برای برطرف کردن این چالش به شمار می‌رود. "جورگن هاهن"(Juergen Hahn)، سرپرست این پژوهش و همکارانش، با کمک یافته‌های پیشین خود، یک آزمایش فیزیولوژیک برای تشخیص اوتیسم ابداع کرده‌اند.
این آزمایش، مبتنی بر الگوریتمی است که متابولیت‌های موجود در نمونه خون را بررسی می‌کند تا تشخیص دهد که فرد مورد نظر به اوتیسم مبتلا هست یا خیر.
هاهن و گروهش تصمیم گرفتند تا به واسطه آزمایش داده‌های گردآوری شده در مورد کودکان مبتلا به اوتیسم که به مشکلات دیگری از جمله حساسیت و بیماری‌های گوارشی نیز مبتلا هستند، قدرت الگوریتم خود را بیشتر ارزیابی کنند.
هاهن گفت: هدف ما این بود تا ببینیم که آیا نتایج بررسی‌های پیشین ما، هنگام وجود یا عدم وجود بیماری‌های دیگر نیز هنوز به قوت خود باقی هستند یا خیر. ما در بررسی‌های خود دریافتیم که دقت پیش‌بینی نتایج، تنها اندکی تحت تاثیر وجود این بیماری‌ها قرار می‌گیرد.
به گفته پژوهشگران، این مدل توانست از بین ۱۳۱ کودک، ۱۲۴ نفر را مبتلا به اختلال اوتیسم تشخیص دهد و ۹۴/۷ درصد دقت داشته باشد. هاهن ادامه داد: به طور کلی، عملکرد الگوریتم هنگام وجود یک بیماری همزمان، بهتر بود. این یافته‌ها، به بررسی بیشتری نیاز دارند.
هاهن و همکارانش برای این بررسی‌ها، از داده‌های شخصی‌سازی نشده استفاده می‌کنند و قصد دارند به کاوش بیشتر در این مدل و توانایی‌های آن ادامه دهند تا داده‌های بیشتری در دسترس قرار بگیرد.
این پژوهش، در مجله "Research in Autism Spectrum Disorders" به چاپ رسید.
انتهای پیام/

پژوهشیار