خبر/

آغاز جنگ تجاری چین و استرالیا، پکن بر محصولات کانبرا تعرفه بست

1399/06/10 - 09:31 - کد خبر: 26033
پرچم، پرچم چین، پرچم استرالیا

نصر: وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این کشور بر برخی از محصولات استرالیا تعرفه ضد ارزان فروشی (دامپینگ) اعمال کرده است.

به گزارش نصر، وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این تعرفه ابتدا شامل حال نوشیدنی های وارداتی از استرالیا شده و تحقیق بر روی سایر محصولات این کشور هم ادامه دارد.
دامپینگ (dumping) بازارشکنی یا قیمت‌شکنی عبارت است از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی،  معادل فارسی این واژه «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت‌ها در بازرگانی معنا شده‌ است.
به عبارت بهتر، تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه کنند، برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را «رقابت مخرب» نیز دانسته‌اند راهبرد کلی بازارشکنی به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می‌شود.
اردیبهشت ماه امسال نیز وزیر تجارت استرالیا درپی تعلیق صادرات محصولات کشاورزی این کشور به چین از جمله گوشت و خطر وضع تعرفه بر کالاهای استرالیایی از سوی پکن، خواستار مذاکره با همتای چینی‌اش شده بود.
تصمیم به تعلیق واردات گوشت استرالیا به چین چند روز پس از تهدید پکن به وضع تعرفه ۸۰ درصدی بر محصول غلات استرالیا اتخاذ شد و به این نگرانی ها دامن زد که این تصمیم حاصل اقدام تلافی‌جویانه چین برای تلاش کانبرا جهت تحقیقات مستقل در مورد شیوع کرونا باشد.
فروردین ماه امسال نیز با بالا گرفتن تنش ها میان چین و استرالیا بر سر منشا کرونا، «چنگ جینگیه» سفیر چین در کانبرا هشدار داد که مصرف کنندگان چینی ممکن است محصولات استرالیایی را تحریم کنند، اگر استرالیا درصدد تحقیقات مستقل درمورد منشا شیوع کرونا باشد دولت استرالیا هم این سخنان را تهدید دانست.
تجارت گوشت گاو استرالیا در سال های اخیر رونق گرفته که عمده دلیل آن تقاضای چین است سال گذشته، واردات گوشت گاو چین به ۲.۸۷ میلیارد دلار رسید و دو برابر ارزش واردات سال ۲۰۱۸ به مبلغ ۱.۳۷ میلیارد دلار برآورد شد.
۲۴ درصد از صادرات گوشت گاو استرالیا در سال گذشته (۲۰۱۹) به چین اختصاص یافت در سال ۲۰۱۸ این رقم ۱۴ درصد و در سال ۲۰۱۷ این میزان ۱۱ درصد بود چین در سال ۲۰۱۷ با استناد به نگرانی در مورد برچسب زدن، ۶ شرکت صادرکننده گوشت استرالیایی را تحریم کرد. مدت زمان آن تحریم، سه ماهه بود.
چین و آمریکا هم پیش از این بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاها و محصولات یکدیگر تعرفه ضد ارزان فروشی اعمال کرده بودند اما سرانجام بعد از حدود یک سال مذاکره، پکن و واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را در ابتدای سال جاری میلادی امضا کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار