زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا در وضعیت کرونا

1399/06/09 - 12:46 - کد خبر: 26016
شب تاسوعا 99

نصر: در تمام جوامع بشری ارزش‌هایی وجود دارد که فرهنگ آن جوامع را شکل می‌دهد و در جامعه اسلامی ایران نیز فرهنگ عاشورا و عشق به ائمه اطهار (ع) به عنوان بنیادی ترین ارزش، همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و دهه نخست ماه محرم بهترین فرصت برای تجلی این عشق و ارادت است و کرونا هم با وجود محدودیت هایش نتوانست مانعی در برابر این ابراز محبت سوگوارانه ایجاد کند.

به گزارش نصر، واقعه عاشورا سرشار از درس هایی است که با وجود گذشت ۱۴۰۰ سال از وقوع آن، باز هم برای بشریت تازگی دارد و نیازمند پند گرفتن از این رویداد است.
حماسه‌ عظیم عاشورا حادثه‌ای بزرگ  و شگفت‌آور است و در عین اینکه مهمترین عامل بقای اسلام به شمار می‌رود، ‌اسوه‌ای بی‌نظیر برای تمام جوامع انسانی است  و همواره حرکت‌آفرین و موج ‌آفرین بوده است.
نهضت عاشورا والاترین پیام آزادگی در تاریخ بشری است و آیین های پرشور عزاداری، بهترین رسانه برای نشر و زنده نگهداشتن این پیام شعورآفرین و انسان ساز بوده و هست.
عشق به اهل بیت (ع) همواره یکی از ویژگی های اخلاق اجتماعی و دینی مردم ایران در طول تاریخ بوده است که محور این ارادت در سوگواری های ایام محرم متمرکز است.
دشمنان اسلام امروزه هزینه ها و تلاش های بسیاری برای دوری نسل نوجوان و جوان از مجالس و آیین های عزاداری امام حسین (ع) و دلسرد کردن آن ها از اسلام و انقلاب می کنند، از این رو زنده نگهداشتن شعائر حسینی و انتقال آن به جوانان و نوجوانان مقوله ای الزامی است.
به گفته کارشناسان مذهبی زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورایی بهترین راهکار برای مقابله با توطئه های دشمنان نظام اسلامی ایران است.

عاشورا مکتب شجاعت و از خودگذشتگی است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که عاشورا صحنه بسیاری از درس‌ها بوده و حقیقت اسلام نیز در صحرای کربلا نهفته است، افزود: عاشورا مکتب تقابل حق و باطل بوده و مکتب شجاعت، ایثار، از خودگذشتگی است و امام حسین(ع) قیام کرد تا بشریت را مجدداً بر سفره بندگی و حقیقت گرایی بنشاند.
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، با بیان این‌که اباعبدالله الحسین(ع) کسی بود که قیامش باعث حیات مجدد اسلام شد، اظهار کرد: امام حسین(ع) قیام کرد تا بشریت را بر سفره بندگی و حقیقت گرایی بنشاند.
وی  افزود: کربلا مکتب درس آموزی است و شمری که جانباز رکاب امیرالمونین(ع) بود در مقابل امام حسین(ع) ایستاد و سقوط کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان این‌که حر بن یزید ریاحی نیز که در لحظه آخر به دامن امام پناهنده شده بود، اوج گرفت و جایگاه باعزتی پیدا کرد، اظهار کرد: امام حسین(ع) کشتی نجات بوده و برای رسیدن به عزت و نورانیت، راهی سریع‌تر و پرنفوذتر از راه اباعبدالله الحسین (ع) وجود ندارد.
وی با تاکید بر این‌که در فلسفه قیام امام حسین(ع) و این‌که چه کسانی امام را به قتلگاه آوردند، باید تامل کنیم، افزود: هر کس که در آستان نورانی اباعبدالله الحسین(ع) قرار گیرد، کامل می‌شود و امام حسین(ع)، بشریت را به سمت نور و معنویت هدایت می‌کند.
حجت الاسلام حسینی با بیان این‌که انسان باید دقت کند که در چه جایگاهی قرار دارد، گفت: امام حسین(ع) آمد تا بشر را سر سفره بندگی خداوند بنشاند.

مهم ترین پیام نهضت عاشورا عزت و آزادگی است
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا با اشاره به پیام های مختلف و متعدد نهضت عاشورا، گفت: عزت و آزادگی از اساسی ترین و مهم ترین پیام های قیام عاشورا است.
حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی ، افزود: اگر سیدالشهدا در روز عاشورا خطاب به دشمن فرمودند که به هیچ عنوان دست بیعت به شماها نمی دهم، نشانه بارز و مهم عزت و آزادگی ایشان در برابر کفر است.
وی با اشاره به این کلام امیرمومنان(ع) که در نهج البلاغه فرمودند: «مبادا از فزونی و کثرت دشمن بترسید»، اظهار داشت: امام حسین (ع) نیز با وجود ۷۲ نفر هیچ وقت از وجود لشکری عظیم هراس نداشتند و این اقتدار امام و یارانش حاوی پیام برای ملت هاست که در مقابل ظالمان و ستمگران ایستادگی کنند و دچار رعب و وحشت نشوند.
نجفقلی زاده سرایی عزت و اقتدار کنونی جمهوری اسلامی را ناشی از بصیرت ملت و وجود رهبری آگاه، توانا و شجاع دانست که در برهه های مختلف تاریخی و پیچ های بسیار خطرناک، کشور را تاکنون به سلامت عبور داده اند و همین مسیر با قدرت الهی تداوم خواهد یافت.
وی تبعیت از ولی فقیه و عمل به توصیه های ایشان را راهکار اصلی و محوری موفقیت کشور در عرصه های مختلف بیان و اضافه کرد: ایران اسلامی به برکت وجود این رهبری و نیز خون شهدای دوران دفاع مقدس هرگز از آرمان های خود کوتاه نیامده  و با عزت و افتخار به راه رصلابت خود ادامه خواهد داد.

وهابیت به دنبال زیرسوال بردن مراسم عزاداری امام حسین است
فعال عرصه فرهنگی دینی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام فرمودند: " ما هر چه داریم، از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این شهادت سیدالشهدا(ع) است و محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است."
نسرین پیرسمساری ادامه داد: امروز بر خلاف گفته های وهابیت و برخی روحانیون وهابی صفت که تلاش می کنند مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را زیر سوال می برند، شاهد برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا با بصیرت دینی هستیم.
وی ادامه داد: باید با بصیرت دینی به دنبال چرایی شهادت امام حسین (ع) و حکمت حضور خانواده امام حسین (ع) در عرصه نبرد بود و امروز با زنده نگه داشتن اهداف اسلام نخواهیم گذاشت پرچم امام حسین(ع) بر زمین افتد.
پیرسمساری با اشاره به اینکه دشمنان اسلام به دنبال تضعیف فرهنگ عاشورا هستند، گفت: دشمنان شیوع کرونا را بهانه ای برای عدم برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا کرده بودند ولی از این مهم غافل بودند که مردم ایران اسلامی عزاداران واقعی برای امام حسین هستند.
وی ادامه داد: مردم عزادار ایران اسلامی نشان دادند که با رعایت پروتکل های بهداشتی و مواردی که از سوی ستاد ملی کرونا بیان شده بودند می توان حتی در سخترین شرایط عرض ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دادند.
این فعال عرصه فرهنگ دینی استان افزود: مداحان، علما، طلاب، فعالان مذهبی و رسانه ها وظیفه روشنگری دارند که امروز دشمن به دنبال از بین بردن وحدت مسلمانان و کمرنگ کردن فرهنگ و نهضت عاشورایی است .
وی با بیان اینکه دشمن از وحدت مسلمانان وحشت دارد، ادامه داد: همیشه شیطنت هایی از سوی دشمن برای از بین بردن وحدت مسلمانان وجود داشته و دارد و این وظیفه فعالان فرهنگی و مذهبی است که توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

واقعیت های قیام عاشورا باید در جامعه بیان شود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تبریز نیز با بیان اینکه دین مبین اسلام محمدی القدوس و حسینی البقا است، گفت: دشمنان اسلام به دنبال تخریب دین اسلام بودند که به واسطه خون امام حسین (ع) حفظ شد و با واقعه عاشورا تداوم و بقای دین اسلام تضمین شد.
حجت‌الاسلام سید محمود حسینی افزود: نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) حامل پیام‌های ارزشمند و رفیعی است که باید در جامعه تبیین و ترویج گردد.
وی با اشاره به اقدامات دشمنان اسلام برای تضعیف فرهنگ عاشورایی است، گفت: باید واقعیت های قیام عاشورا به خوبی در جامعه روشنگری شود تا جوانان ما با اصل و حقیقت عاشورا آشنا شوند.
حجت الاسلام حسینی افزود: دشمنان اسلام با تحریف ها و خرافاتی که در خصوص واقعه عاشورا ایجاد کرده اند به دنبال خدشه زدن به قیام عاشورا هستند که اگر واقعیت های قیام بیان شود مردم شیفته و عاشق عقلانیت و قیام امام حسین خواهند شد.
وی ادامه داد: باید جلوه های زیبای عاشورا، ادب و صبر و معرفتی که در نزد تک تک یاران و اصحاب امام حسین وجود داشت بیان شود مردم بیش از پیش عاشق و شیفته امام حسین خواهند شد.
مردم آذربایجان شرقی در دهه نخست ماه محرم امسال هم با وجود محدودیت های کرونایی از حضور در مجالس عزاداری و عرض ارادت به خاندان ابا عبدالله غافل نبودند و سعی کردند در کنار رعایت الزام های بهداشتی کرونا با شرکت در محافل سوگواری و مشارکت در پویش های مردمی و کمک های مومنانه عشق و محبت خود به این خاندان را نشان دهند.
انتهای پیام/
 

پژوهشیار