استاندار آذربایجان‌شرقی؛

۳۵ طرح نیمه‌تمام در آذربایجان‌شرقی برای تامین اعتبار به دولت پیشنهاد شد

1399/06/07 - 14:46 - کد خبر: 25976
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ۳۵ طرح با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد برای اتمام تا پایان دولت دوازدهم و تامین اعتبار لازم به هیات دولت پیشنهاد شده است.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی روز جمعه در ویژه‌ برنامه دستاورد به مناسبت هفته دولت افزود: بیش از یک‌ هزار طرح با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان در ۲ سفر اخیر رییس جمهوری به استان افتتاح شده و در مجموع در سفرهای رییس جمهوری به استان، ۳۱ طرح مهم تصویب شد که ۲۴ طرح به اتمام رسیده و ۷ طرح باقی‌مانده نیز بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و تصویب شده بود که تاکنون حدود ۲۱۰ درصد تخصیص یافته است.
استاندار آذربایجان شرقی با گرامی‌داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: در هفته دولت امسال، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ طرح با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری رسیده و می‌رسد که از شاخص‌ترین این طرح‌ها مقاوم‌سازی ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و ۷۰۰ واحد در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه ۲ طرح مهم استان شامل سد کلقان‌چای و فاز دوم نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس در هفته دفاع مقدس توسط رییس جمهوری افتتاح می‌شود، ادامه داد: آذربایجان و تبریز همواره نقش بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف داشته و از نظر شاخص‌های توسعه انسانی، اقتصادی و کالبدی، جزو استان‌های نسبتا توسعه ‌یافته است اما از نظر برخی شاخص‌ها، استانی توسعه‌یافته محسوب می‌شود.
وی یادآوری کرد: در زمان کنونی پوشش تحصیلی در استان بیشتر از ۹۵ درصد است،  فضاهای درمانی و تخت‌های بستری در همه نقاط استان فراهم شده است، روستاها از بسیاری از زیرساخت‌ها مانند برق، آب، گاز و حتی اینترنت برخوردارند، از نظر وضعیت اشتغال و درآمد سرانه نیز وضعیت خوبی داریم و نرخ بیکاری استان از ۱۰.۳ درصد در سال گذشته به ۹ درصد در سال جاری رسیده است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: سهم این استان از تولید ناخالص داخلی حدود ۳.۶ درصد است که نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و در مجموع از نظر شاخص‌های اقتصادی، وضعیت رضایت‌بخش و مناسبی وجود دارد.
پورمحمدی افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، خوشبختانه روند توسعه استان متوقف نشده و فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی استان با رشد قابل توجهی در جریان است.
وی با تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) و قدردانی از همراهی مردم با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در این ایام، یادآوری کرد: عزاداری‌های امسال جلوه متفاوتی دارد و مردم و عزاداران حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از بروز مشکلات در آیین‌های ماه محرم جلوگیری کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که این استان مهاجرفرست‌ترین استان کشور است، گفت: این پدیده علت‌های مختلفی دارد و علت اصلی آن، سختی معیشت و نبودن فرصت‌های شغلی است.
پورمحمدی با بیان اینکه برای تعادل جمعیت باید تفاوت‌ها را از نظر برخورداری به حداقل رساند، ادامه داد: بر این اساس تلاش می‌ شود تا از محل طرح‌های اشتغال‌زایی مانند اشتغال زودبازده، خوداشتغالی و اشتغال روستایی، تسهیلات لازم به متقاضیان پرداخت شود.
 
وی اظهار داشت: احیای واحدهای تولیدی راکد و مشکل‌دار و جلوگیری از رکود واحدهای فعال از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای حل مشکل بیکاری بوده که در این راستا در سال ۹۸ و ۵ ماهه نخست امسال، ۵۵۰ واحد جدید تولیدی در استان راه‌اندازی شده و برای یک هزار و ۷۰۰ واحد نیز پروانه بهره‌برداری صادر شده است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در بلندمدت نیز طرح‌های کلان اقتصادی مانند کارخانه‌های نفلین‌سینیت و مس و صنایع پایین‌دستی آنها در دستور کار است.
پورمحمدی با بیان اینکه برای حل مشکل بیکاری، نیازمند تغییر بنیادین در نظام آموزشی و ایجاد دانشگاه‌ای کارآفرین هستیم، افزود: باید در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای به بحث مهارت‌آموزی انجا شود و در کنار آن، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های کارورزی باید به صورت جدی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه شکاف بین صنعت و دانشگاه باید از بین برود، یادآوری کرد: برای تحقق این مهم، راه‌اندازی استارتاپ‌ها، مراکز رشد و نوآوری و واحدهای فناور جزو اولویت‌های استان است و اگر این شکاف پر شود مطمئنا تحصیلات دانشگاهی تنها یک مدرک صرف نخواهد بود.
مقام عالی دولت در آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت مدیریت استان از بنگاه‌های کوچک اقتصادی و فناور، گفت: به زودی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری سفری به استان خواهد داشت و امید است با افتتاح کارخانه نوآوری، بتوان زمینه فعالیت ایده‌پردازان دانشگاهی را فراهم کرد.
پورمحمدی با بیان اینکه پیشرفت‌های فناوری باید وارد بخش صنعت شود، افزود: برای این منظور از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌ شود اما بخش مهم این قضیه به‌روزرسانی صنایع و استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید است که باید تولیدکنندگان به این موضوع توجه کنند.
وی با اشاره به مزیت ترانزیتی استان و واقع شدن آن در مسیر ۳ کریدور بین‌المللی، اظهار داشت: در زمان کنونی با وجود اینکه زیرساخت‌های خوبی از نظر ارتباطی در استان وجود دارد اما کریدورهای بین‌المللی به طول کامل فعال نیست.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای استفاده بهتر از این ظرفیت کم‌نظیر، در گام اول باید زیرساخت‌های خود را تکمیل کرد و در گام بعدی باید وارد قراردادهای بین‌المللی برای دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیونی آسیای مرکزی و میانه شد.
پورمحمدی در خصوص سرمایه‌گذاری استان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: در سفر رئیس جمهور یک نیروگاه بادی در آق‌کند میانه افتتاح شد و عملیات اجرایی یک نیروگاه آبی در منطقه آزاد ارس نیز به زودی شروع می‌شود؛ برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی نیز از سوی بخش خصوصی علاقه‌مندی وجود دارد.
وی درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان نیز گفت: شهرداری تبریز برای تأمین اتوبوس‌های جدید با چند شرکت داخلی و خارجی مذاکراتی داشته و در کنار آن، بهره‌برداری از خطوط متروی تبریز نیز با جدیت پیگیری می‌شود تا بار اصلی حمل و نقل عمومی در آینده نزدیک بر دوش مترو باشد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه امکان عبور خودروها از بزرگراه تبریز- سهند تا یک ماه آینده فراهم می‌شود، گفت: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان هم در قطعه یک آن در حال اجراست و برای قطعات بعدی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.
پورمحمدی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، افزود: این دریاچه وضعیت بسیار بهتری نسبت به قبل دارد و امیدواریم با اتمام طرح انتقال آب از رودخانه زاب و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه شاهد احیای کامل آن باشیم.
وی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز یادآوری کرد: در قالب این طرح، ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان ساخته خواهد شد که هم‌اکنون یک پروژه هزار واحد از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و یک پروژه هزار واحدی دیگر در شهر جدید سهند در حال ساخت است.
 
استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای جایگزینی اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشین نیز ۴۵ هکتار از بافت فرسوده حاشیه شهر تبریز شناسایی شده و چند پروژه از جمله پروژه‌های ۲۸۰ واحدی و ۴۰۰ واحدی در حال احداث است.
 
پورمحمدی در خصوص سرمایه‌گذاری دولت در بخش مسکن روستایی نیز افزود: ۴۵ تا ۵۰ درصد از خانه‌های روستایی استان مقاوم‌سازی شده است و کم بودن تلفات زلزله در میانه و سراب نیز ناشی از اقدامات انجام یافته در این بخش بود.
 
وی اظهار داشت: هم‌اکنون کار بازسازی ۷۰۰  واحد از واحدهای تخریب‌شده در اثر این زلزله تمام شده و یک هزار و ۰۰  واحد هم در حال اتمام است.
وی با اشاره به قطعی آب شرب تبریز در هفته‌های گذشته، از همراهی و صبر و بردباری مردم قدردانی کرد و گفت: امسال به خاطر شیوع کرونا، نرخ رشد مصرف آب شرب، از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت و برای مدیریت مصرف آب، ناچار شاهد قطعی آب در تبریز بودیم.
 
پورمحمدی ادامه داد: برای حل این مشکل، اقداماتی مانند احداث خط جایگزین انتقال آب از زرینه‌رود، بازسازی خط انتقال آب نهند و انتقال آب از سد قلعه‌چای اجرا شده یا در حال اجراست؛ اما برای بلندمدت، پیگیر اجرای طرح انتقال آب ارس هستیم.
 
وی در خصوص وضعیت استان در مدیریت بیماری کرونا، اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت بیماری در استان، مدیریت‌شده است و تعداد تلفات و بستری‌ها نیز رو به کاهش است؛ در حال حاضر ۲۵ درصد از ظرفیت پیش‌بینی‌شده برای بستری بیماران کرونا اشغال شده و نگرانی از این بابت نداریم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه از نظر تامین اقلام بهداشتی نیز مشکلی وجود ندارد و میزان تولید ماسک در استان روزانه یک میلیون عدد و تولید مواد ضدعفونی‌کننده الکلی روزانه ۶ میلیون لیتر است، گفت: آن‌چه در شرایط فعلی به افزایش یا کاهش روند بیماری کمک می‌کند رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است.
پورمحمدی با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های برتر در طرح کمک مومنانه بود، افزود: بیش از ۳۰۰ هزار بسته معیشتی با همکاری هیات‌های مذهبی، ستاد پشتیبانی مدافعان سلامت، پویش رحمت، سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه، خیران نیک‌اندیش و اقشار مختلف مردم بین نیازمندان توزیع شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار