وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

وزارت علوم و سازمان سنجش تاثیرپذیری از مافیای کنکور ندارند

1399/06/07 - 09:37 - کد خبر: 25965
منصور غلامی

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه و سازمان سنجش آموزش کشور هیچ تاثیرپذیری از مافیای کنکور ندارند و خانواده‌ها و داوطلبان مراجعه‌کنندگان به موسسات کنکور هستند.

به گزارش نصر، منصور غلامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار درباره تاثیر مافیای کنکور شامل موسسات و مراکز برگزارکننده دوره های آمادگی کنکور بر حذف نشدن این آزمون، تاکید کرد: گروهی با عنوان کلاس های آمادگی کنکور از طریق کتاب و کلاس، دوره های آموزشی برگزار می کنند و برخی خانواده ها نیز از آن استقبال می کنند.
وی اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که این داوطلبان و خانواده ها هستند که سراغ موسسات یادشده می روند و کسی آنها را برای شرکت در این کلاس ها مجبور نمی کند.
غلامی با تاکید بر اینکه وزارت علوم و سازمان سنجش هیچ تاثیرپذیری از گروه ها و مافیای کنکور ندارند، اظهار داشت: وقتی که چاره ای به جز برگزاری کنکور برای انتخاب داوطلب در رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار وجود ندارد، آزمون باید برگزار شود و در این میان عده ای از داوطلبان هم به این کلاس های کنکور مراجعه می کنند.
غلامی با بیان اینکه عده ای بر این باورند که موسسات کنکور جزو مافیای کنکور هستند، گفت: خانواده ها در رقابت تنگاتنگ کنکور قصد دارند همه چیز را به نفع فرزندشان سر و سامان دهند؛ بنابراین هر پیشنهادی را درباره کلاس های کنکور به آنها بدهند و ببینند که قرین به صحت است،‌ سراغ آن می روند.
وزیر علوم به این نکته اشاره کرد: این جریان، جریانی نیست که افرادی از مجموعه های مدیریتی دست اندرکار آن باشند. اصل قضیه، نبود روش جایگزین برای انتخاب داوطلبان رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار است.
غلامی چندی پیش در گفت و گوی دیگری با ایرنا اعلام کرد که آموزش و پرورش برای حذف کنکور باید سه سال آخر تحصیلی دانش آموزان را به صورت امتحان نهایی و با ارزیابی یکسان برگزار کند تا دانشگاه ها بتوانند نتیجه تحصیل سه سال دانش‌آموزان را کنار هم قرار دهند و با دقت بیشتری آنها را انتخاب کنند. در غیر این صورت، فقط ارزیابی امتحانات نهایی سال آخر دبیرستان دقت لازم را برای رشته های پرطرفدار فراهم نمی کند. تا زمانی که این مسأله به صورت استاندارد برطرف نشود، سازمان سنجش و آموزش کشور نمی تواند کاری انجام دهد.
بنا به این گزارش، از سال گذشته تاکنون پذیرش دانشجو در ۸۵ درصد رشته ها بر اساس سوابق تحصیلی و بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در حال انجام است. امسال نیز رقابت های بیش از یک میلیون کنکوری هم برای ۱۵ درصد رشته ها شامل مهندسی، پزشکی ها و علوم انسانی برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار