فرمانده پایگاه دوم شکاری نهاجا خبر داد؛

نخستین هواپیمای بمب افکن «کوثر» در پایگاه شهید فکوری تبریز به زمین نشست

1399/06/07 - 02:07 - کد خبر: 25963
جنگنده کوثر

نصر: فرمانده پایگاه دوم شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یک فروند هواپیمای بمب افکن کوثر برای انجام مراحل تست های پرواز برد بلند، وارد پایگاه شهید سرلشکر فکوری تبریز شد.

به گزارش به گزارش نصر، امیر سرتیپ دوم خلبان سعید رسولی، در مراسم استقبال از هواپیمای جنگنده کوثر گفت: مراحل ورود به خط پرواز و عملیات تحت تست هواپیمای کوثر در حال اجرا است و ان شاءالله تغییرات محسوسی در این پرنده شکاری بمب افکن شاهد خواهیم بود.

وی افزود: سیستم اویونیک (تجهیزات الکترونیکی هواپیما)، رادار و سایر سیستم‌های این هواپیمای جنگی تغییراتی خاصی داشته و همه مراحل ساخت و پردازش و ارتقای این پرنده در کشور عزیزمان صورت گرفته است.


 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط جغرافیایی و سوق الجیشی منطقه، پذیرای این پرنده برای انجام مراحل تست هستیم و در آینده خبر‌های نوید بخش و امیدوار کننده‌ای خواهیم داشت.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل جهاد خودکفایی به منظور تأمین قطعات جنگنده‌های نیروی هوایی گفت: امروز متخصصان ما به مرحله‌ای از توان و خودکفایی رسیده اند که قادر به تولید جنگنده هستند و این موفقیت بزرگی محسوب می شود. بنده این موفقیت را به امیر سرلشگر موسوی فرمانده محترم کل ارتش، امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی و امیر سرتیپ حاتمی وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تبریک عرض می کنم.


در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و امیر سرتیپ دوم خلبان سعید رسولی فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری تبریز حضور داشتند.

گزارش نصر می افزاید، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در تیر ماه گذشته سه فروند جنگنده جدید کوثر ساخت ایران را به نیروی هوایی ارتش تحویل داد.

جنگنده کوثر به عنوان نخستین جنگنده ایرانی مرداد سال 1397 طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری و تعدادی از مسئولان عالی رتبه کشوری و لشکری بطور رسمی رونمایی شد.

ارتقاء توان رزم و آموزش خلبانی نیروی هوایی ارتش، بومی سازی سامانه های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته نسل ۴، سامانه های مکانیکی و هیدرولیکی، موتور با به کارگیری شبکه گسترده شرکت های دانش بنیان و سازمان های صنعتی وزارت دفاع، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی از جمله اهداف ساخت این جنگنده ایرانی است.


 
همچنین بهره گیری از سیستم معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک (الکترونیک هوانوردی) و کنترل آتش با استفاده از شبا داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴، بهره گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام دیجیتال، بهره گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از مهمترین ویژگی‌ها و دستاوردهای تولید این هواپیماست.

خط تولید این جت جنگنده از آبان سال 1397 کار خود را آغاز کرده است. این هواپیما در ۲ نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل خواهد بود که نوع دوکابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد. با تولید جنگنده کوثر، در کل هواپیما ۱۶ و نیم میلیون دلار و در بخش اویونیک ۷ و نیم میلیون دلار صرفه جویی شده است.

انتهای پیام/

پژوهشیار