نماینده مجلس؛

تامین مواد غذایی آینده جهان در معرض تهدید است

1399/06/06 - 16:51 - کد خبر: 25954
مواد غذایی

نصر: عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کسری منابع آبی، افزایش فرسایش خاک، کاهش مساحت جنگل‌ها و افزایش مساحت بیابان، نشانگر این است که تامین امنیت غذایی جهان در آینده در معرض تهدید است.

به گزارش نصر، غلامرضا نوری روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی،  اظهار کرد: رفع این تهدید و تامین امنیت غذایی با افزایش بهره وری امکان پذیر است.
 وی اظهار کرد: جمعیت کشور رو به پیری است و این موضوع نیز تامین مواد غذایی را در آینده دچار مشکل می کند بر این اساس اکنون طرح افزایش جمعیت از دغدغه های کشور محسوب می شود و در دستور کار قرار گرفته است.
نماینده مردم بستان آباد همچنین با تاکید بر جمع آوری آمار و اعداد درست و قابل اتکا در حوزه کشاورزی، گفت: هر برنامه ریزی نیازمند آمار و ارقام صحیح است، تا مشکلات به درستی ارزیابی و رفع شوند.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: لازمه توسعه بخش کشاورزی، اجرای قانون تمرکز وظایف است و یکی از اشکالات قوانین حاضر، این است که این قوانین برای میدان عملیاتی در نظر گرفته نشده اند.

لازمه توسعه بخش کشاورزی، اجرای قانون تمرکز وظایف است
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رسالت اصلی این سازمان و وزارت متبوع که تامین امنیت غذایی است، گفت: تامین این مهم به همکاری همه و همکاری وزارت نیرو، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و محیط زیست گره خورده است.
اکبر فتحی یادآور شد: هماهنگ کردن دستگاه های فرابخشی از عهده وزارت کشاورزی برنمی آید، و مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون کشاورزی باید کمک حال بخش کشاورزی باشد.
وی ادامه داد: همه مشکلات که بیان می کنند بیشتر ریشه در عدم وجود نظام بهره برداری کارآمد در بخش کشاورزی وعدم کارایی بازرگانی محصولات کشاورزی دارد و از کمیسیون کشاورزی انتظار داریم، برای اصلاح این ساختارها عالمانه وارد شود.
فتحی ادامه داد: رسالت اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است، اما با این همه زنجیرها و مشکلاتی که در پای تولید این بخش است، نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.
زمین خواری، جنگل خواری، بلاتکلیف ماندن طرح های نیمه تمام کشاورزی در آب های مرزی، از مشکلاتی که تولید کنندگان در تامین نهاده های دامی دارند،  افزایش قیمت نهاده های کشاورزی اعم از سم، کود و مکانیزاسیون و به تبع آن احتمال بی رغبتی گندم کاران به کاشت گندم و بهم خوردن الگوی کشت از جمله مشکلاتی است که با عضو کمسیون کشاورزی مجلس در میان نهاده شد.
نبود نیروهای حفاظتی در جنگل های ارسباران، تعدد دستگاه های متولی در حوزه کشاورزی، همراهی نکردن بانک ها در اجرای طرح های اشتغال این حوزه، در حاشیه ماندن ساختار هواشناسی فرسوده با توجه به اقلیم استان و بی توجهی به فرسایش خاک و کاهش منابع آبی، همگی در عقب راندن ظرفیت های بخش کشاورزی بی تاثیر نیستند، تمام این موارد در شورای هماهنگی کشاورزی آذربایجان شرقی بیان شد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار