استاندار اردبیل؛

ایجاد بارانداز ریلی در پارس‌آباد مسیر صادرات محصولات کشاورزی را باز می‌کند

1399/06/06 - 16:26 - کد خبر: 25950
اکبر بهنامجو

نصر: استاندار اردبیل گفت: ایجاد بار انداز ریلی بین جمهوری آذربایجان و ایران در منطقه مرزی تازه‌کند پارس‌آباد مغان مسیر را برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و روسیه باز می‌کند.

به گزارش نصر، اکبر بهنامجو روز پنجشنبه در جلسه گفتگوی دولت با بخش خصوصی در گمرک بیله‌سوار اظهار داشت: مطالعه و بررسی احداث این بارانداز ریلی که از ۲ سال پیش شروع شده با رعایت مسایل حقوقی و بین‌المللی و موافقت مسوولان و  همکاری‌های‌لازم بین ایران و جمهوری آذربایجان محقق خواهد شد.
 وی افزود: بازدید میدانی معاون امور اقتصادی وزیر امور خارجه از طرح‌های مختلف از جمله سدخداآفرین، سدقیز قلعه سی، خط انتقال آب، اراضی پایاب و نیز محل راه اندازی بارانداز ریلی بسیار حایز اهمیت بود و از زحمات این مسوول نهایت تقدیر و تشکر را داریم که با حضور در منطقه بیشتر کارها را تسهیل و تسریع کرد.
او گفت: چندی پیش سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر فعلی کشور آذربایجان نیز مشابه این بازدید را از مسیر و محل‌های مورد نظر انجام داد که برای تسریع فرایند موضوع ضروری بود.
استاندار اردبیل با اشاره به توان صادرات محصولات کشاورزی استان افزود: بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای کشور در پارس آباد مغان راه اندازی می‌شود و محصولات تولید شده در این گلخانه‌ها صادرات محور هستند.
بهنامجو بیان کرد :در این مجموعه بزرگترین سرمایه گذاران و صادرکنندگان از اقصا نقاط کشور فعالیت می‌کنند و با تکمیل این مجموعه شاهد افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و صنایع تبدیلی خواهیم بود.
وی  ادامه داد: علیرغم شرایط کرونایی و بسته شدن مرزهای کشور  گمرک بیله‌سوار مغان با رعایت تمام اصول بهداشتی کار صادرات و واردات را تعطیل نکرده و با ظرفیت مناسب ادامه یافته است.
استاندار اردبیل با اشاره به اینکه قیمت گذاری سیب زمینی به سازمان صمت ارجاع شده است، اظهار داشت: اردبیل قطب محصولات کشاورزی است و باید با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و بررسی جوانب کار در مورد افزایش صادرات سیب زمینی نیز تلاش کرد.
همچنین در این جلسه انصاری معاون  امور اقتصادی وزیر امور خارجه ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و تبریک هفته دولت گفت:بحث گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان اردبیل یک کار پسندیده است و نارسایی‌های اقتصادی در این جلسه مطرح و جوانب کار بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه تجار باید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران را مدنظر قرار دهند افزود: کشورهای همسایه برای ما در بحث صادرات بسیار مهم هستند و بخصوص جمهوری آذربایجان که در مرز مشترک شمال کشور مراودات ما را در حوزه های مختلف را افزایش داده است.
وی هماهنگی صادر کنندگان با بانک مرکزی را ضروری دانست و گفت: هرگونه مسایل مالی و ارزی صادرات و واردات از ناحیه تنها مرجع قانونی که در حال حاضر بانک مرکزی است اتفاق می افتد و نیازهای اساسی از طریق این مرجع تامین می‌شود.
وی تاکید کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی باید از تجربیات کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم و محصولاتی که صادرات دایمی و بازار پایدار و همچنین ارز آوری بیشتری برای کشور داشته باشد را تولید کنیم.
 در این جلسه حسین پیرموذن رییس اتاق بازرگانی و کشاورزی استان اردبیل و پنج نفر از صادرکنندگان و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مشکلات و موانع صادرات و واردات را تشریح کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار