دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

نظارت بر مهدکودک‌ها مورد اهمال و کوتاهی قرار گرفته است

1399/06/06 - 16:13 - کد خبر: 25947
مهدکودک

نصر: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظارت بر مهدکودک‌ها مورد اهمال و کوتاهی قرار گرفته است، در حالی که دوره مهدکودک به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت مطرح می‌شود.

به گزارش نصر، جلسه بررسی وضعیت مهد کودک ها و پیش دبستانی ها به ریاست سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عاملی تاکید کرد: نظارت بر مهدکودک‌ها مورد اهمال و کوتاهی قرار گرفته است. دوره مهدکودک به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت مطرح می شود؛ چندین نهاد در حوزه مهدکودک تصمیم‌گیرنده هستند که ضرورت دارد یک نهاد واحد مسئولیت صدور مجوز، راهبری و مدیریت محتوایی را عهده دار باشد؛ چرا که این به هم ریختگی مدیریتی نتیجه ای جز رهابودگی کارها ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعدد نهادهای متولی در حوزه مهدکودک و پیش‌دبستانی خوشایند نیست، خاطرنشان کرد: تقسیم ‌کار بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی نیز مفید نبود و نیاز است تمرکز جدی در مدیریت امور مهدکودک‌ها انجام شود.
وی ادامه داد: برای مدیریت امور مهدکودک‌ها بهتر است یک سازمان انتخاب یا سازمان جدیدی برای این امر تشکیل شود؛ همان‌طور که برای امور نخبگان، بنیاد ملی نخبگان شکل گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پژوهش‌های انجام شده در ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکی از این است که کشورهایی که نگاه راهبردی دارند، برای دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی توجه ویژه‌ای قائل هستند و دولت ها سرمایه گذاری های اصلی منابع انسانی خود را روی دوره کودکی متمرکز می کنند.
عاملی اظهار داشت: با توجه به اینکه صورت‌ مسئله مهدکودک روشن است و در گذشته نیز در این خصوص اقداماتی انجام شد، کارگروهی برای تعیین تکلیف سازمان مربوط به مهدکودک و جمع‌بندی در مورد تدوین سند جامع تعلیم و تربیت کودک در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل شورای تحول و نوسازی آموزشی با همکاری دستگاه‌های مربوطه تشکیل شود که مسئولیت کارگروه بر عهده دبیر شورای تحول و نوسازی آموزشی است.

صدور مجوز تأسیس پیش‌دبستانی بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است
در ادامه حاجی میرزایی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۲) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب اردیبهشت‌ماه ۹۹ گفت: طبق این آیین‌نامه مسئولیت و صدور مجوز مهدکودک‌ها بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت و صدور مجوز تأسیس پیش‌دبستانی نیز بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است.
وی به تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی در این آیین‌نامه اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث رعایت شاخص‌های آموزشی و پرورشی و محتوای آموزشی بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است.
حاجی میرزایی تأکید کرد: طبق این آیین‌نامه مقرر شده است محتوای آموزشی توسط وزارت آموزش‌وپرورش در ۶ ماه از تاریخ تصویب آیین‌نامه تهیه و پس از تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش به سازمان بهزیستی برای اجرا ابلاغ  شود.
وزیر آموزش‌وپرورش درباره ماده ۸ و ۹ این آیین‌نامه گفت: بر این اساس به‌کارگیری کارکنان مهدکودک‌ها بر اساس قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر است، همچنین استانداردهای آموزش محتوای آموزشی به مؤسسان و کارکنان مهدکودک، توسط وزارت آموزش‌وپرورش تهیه و برای اجرا در مهدکودک‌ها به سازمان بهزیستی ابلاغ می‌شود.
در ادامه این نشست، مجتبی زینی وند، رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: در تدوین آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۲) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به مصوبه جلسه ۴۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه همه مسائل آموزش پیش‌دبستانی در شورای عالی آموزش‌وپرورش باید مطرح شود، استناد شده است.
وی ادامه داد: همچنین در مصوبه ۶۹۹ شورای عالی آموزش‌وپرورش تأکید شد که بر اساس مصوبه ۴۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع صدور مجوز تأسیس، فعالیت و انحلال مراکز پیش‌دبستانی در کشور، وزارت آموزش‌وپرورش است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه اختلاف‌نظری در تعریف گروه سنی مهدکودک و پیش‌دبستانی بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی وجود داشت، افزود: پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش این است که گروه سنی ۴ تا ۶ سال به‌عنوان دوره پیش‌دبستانی و قبل از ۴ سالگی دوره مهدکودک تعیین شود.

ضرورت تحول بنیادین در مهدکودک‌ها
وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قوانین موجود در خصوص مهدکودک، گفت: طبق ماده ۲ و تبصره ۲ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش‌وپرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده سازمان بهزیستی کل کشور است.
وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور به موضوع مهدکودک تأکید شده است، افزود: به ‌عنوان‌ مثال در سند مهندسی فرهنگی در رابطه با موضوع مهدکودک و کودک بسیار تأکید شده است. تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در مورد قوانین مهدکودک ‌یکی از مشکلات مهم برای ساماندهی مهدکودک‌هاست.
رییس سازمان بهزیستی کشور در مورد ظرفیت‌ دوران مهدکودک، ‌خاطرنشان کرد: دوره مهدکودک در حوزه تعلیم و تربیت نسل آینده، فرزند آوری و جمعیت، تربیت مادر و... بسیار حائز اهمیت است و مهدکودک‌ باید کانون فرهنگی و تربیتی همه‌جانبه کودکان شود.

در حوزه نظارت بر مهدکودک‌ها آسیب‌هایی وجود دارد
منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر دوران طلایی مهدکودک در حوزه تعلیم و تربیت گفت: متأسفانه در حوزه نظارت بر مهدکودک‌ها آسیب‌هایی وجود دارد.
وی سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری را یک اصل در حوزه مهدکودک دانست و افزود: در بند ۲ آن به ارتقای جایگاه آموزش‌وپرورش به‌مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهدکودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه) به‌عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه‌ها تأکید شده است.
کبگانیان تأکید کرد: سازوکاری فراهم شود که سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور اجرایی و بهترین تصمیم در مورد مهدکودک اتخاذ شود.

نیاز به رشته مستقل تربیت مربی پیش‌دبستانی
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در این جلسه با بیان اینکه تربیت یک جریان پیوسته است، اظهار داشت: در اکثر نظام‌های آموزشی کشورها سند تربیت به‌طور پیوسته تدوین می‌شود. دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی فرصت استثنایی برای تربیت است.
حکیم زاده تأکید کرد: مربی در دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی به‌مراتب تأثیرگذارتر از برنامه و محتوا در این حوزه است.
انتهای پیام/

پژوهشیار