قهرمان سابق جهان در غبار فراموشی

1399/06/05 - 14:22 - کد خبر: 25870
سام آهنگری

نصر: سام آهنگری، مشاهیر ورزش آذربایجان که فراموش شد.

به گزارش نصر، سام آهنگری ملی‌پوش کاتای انفرادی و تیمی‌ کاراته ایران در دهه ۷۰ پرافتخار‌ترین جوان‌ آذربایجانی در رشته کاراته ( کاتا) که به نمایندگی از کشورمان بیشترین مدال جهانی را در رده جوانان کسب کرده و سال‌هاست نامی از این اسطوره در جامعه کاراته به گوش نمی‌رسد.
از مقام‌های وی می‌توان به مدال طلا کاتای تیمی و برنز کاتای انفرادی جوانان جهان در آفریقای جنوبی، مدال نقره کاتای انفرادی و برنز کاتای تیمی جوانان جهان در ژاپن، مدال طلای مسابقات جوانان جهان در‌ سوئد، مدال نقره کاتای انفرادی جوانان در مسابقات اوپن اسکاندیناوی و صاحب سکوی چهارم جوانان جهان در مجارستان‌ اشاره کرد.
 آهنگری سال‌هایی که با مشقت و سختی بدون کوچکترین امکانات امروزی و تمرینات منظم و روحیه خستگی‌ناپذیر با برافراشتن پرچم ایران اسلامی در عرصه‌های جهانی نشان داد که جوانان آذربایجان مدعیان سرسخت سکوهای نخست جهان هستند‌.
ملی‌پوش اسبق کاراته ایران، اظهار داشت‌: هر چه مدال‌های بیشتری کسب می‌کردم تنهاتر می‌شدم‌، اکثر تمریناتم تنها و در کنار پدرم‌ در خانه بود و روزهای سخت و طاقت‌فرسایی سپری می‌کردم و گاهی سه بار تمرین ۲ ساعته در هر روز داشتم و نهایتا در آخرین قهرمانی کشوری انتخابی تیم ملی جوانان که در سمنان برگزار شد‌، زمانی که مدال طلا را به گردن آویختم، هیچ‌کس باور نداشت سام آهنگری همه رقیبان را کنار زده و اول شده است.
پس از آن به‌دلیل بی‌مهری‌هایی که در حقم کردند و‌ باوجود میل باطنی‌، جهت تامین هزینه‌های زندگی و با تحمل سختی‌های فراوان مجبور به عقد قرارداد با باشگاه‌های خارجی شدم و جزو انگشت شمار لژیونر موفق ایرانی در کشور‌ نروژ  ساکن و ادامه تحصیل دادم.
وی ادامه داد: با شور و اشتیاق سالیان سال اکثر مسابقات جهانی کاراته را از نزدیک دنبال و به تیم ملی کومیته ایران که در رتبه یک جهان هستند، افتخار می‌کنم و بر خود می‌بالم که تیم کاراته کشورم با سربلندی  از سد مدعیان قهرمانی با اختلاف زیاد عبور می‌کند و قدرت واقعی ورزش حرفه‌ای ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.
آهنگری اضافه کرد: با این حال ضعف نماینده کاتای تیمی ‌و انفرادی  بسیار ناراحت کننده است، چرا که زمانی کاتاروهای آذربایجان نماینده ایران و جزو بهترین‌های دنیا بودند و عملکرد ضعیف چند سال اخیر نشانگر عدم مدیریت صحیح و استفاده نکردن از مربیان جوان و کاربلد بوده که در نهایت منجر به سقوط کاتا در عرصه‌های بین‌المللی شده است.
وی یادآور شد: زندگی، موفقیت، آرامش و تمام چیزهایی که به‌دست آوردم و از دست دادم در کاتا خلاصه می‌شود و من مدیون زحمات پدرم علی آهنگری هستم و دستش را می‌بوسم‌، بزرگمردی که با جان و دل در رسیدن به سکوی جهانی مرا حمایت کرد‌، زحمات پدرم و مربیان و کسانی که سال‌ها عمر خود را با تواضع و فروتنی برای آموزش ‌و قهرمان‌پروری صرف کردند ستودنی است ‌و آرزو دارم جامعه کاراته  آذربایجان با تدابیر و اندیشه‌های درست مسوولان و حمایت از مربیان، ورزشکاران و قهرمانانی که جانانه برای دفاع از نام ایران و ایرانی تلاش و تمرین می‌کنند، بتواند جایگاه واقعی کاتای ایران را در سکوهای جهانی و آسیایی به‌دست آورند.
وی گفت: هیچ انسانی را نمی‌توان یافت که در این کره خاکی تاکنون از وی‌ اشتباهی سر نزده باشد. گاهی انسان‌ها بر حسب فشارهای مختلفی که روی آنهاست، قدرت تفکر و تعقل خود را از دست می‌دهند و تنها چیزی که برای آنها باقی می‌ماند، پشیمانی کاری است که کرده‌اند. از صمیم قلب  تمامی عزیزانی که اجحاف و بدی در حقم داشتند را بخشیده و خوبی و محبت اساتید و دوستانم را الگوی زندگیم قرار داده‌ام‌.
انتهای پیام/

پژوهشیار