از محرم تا محرم در خانه ختایی ها/ تکیه محرم روح تاریخ و فرهنگ را زنده کرد

1399/06/05 - 19:18 - کد خبر: 25867
تکیه آیینه

نصر: محرم با روح و جان خانه ختایی ها گره خورده و روزهای سرنوشت ساز آن را از زمان استبداد صغیر و دوران مشروطه تا کنون رقم زده است.

به گزارش نصر، این خانه و دیوارهایش در اوج تلاطم تاریخ آنچه را که همچون آئینه ای شفاف به نمایش می گذارد رافت اهالی اش نسبت به نیازمندان و درهای همیشه گشوده آن در ایام محرم بوده که تمامی افراد را پذیرای خود بوده است.
و اینک گویی تاریخ بار دیگر زنده شده است؛ اهالی خانه ختایی ها با گذر ایام، بار دیگر پرچم سیاه عزای حسینی را به احتزاز درآورده و تکیه محرم را به پا کرده اند اما این بار نشان اهالی آن را نه از تاریخ و مشروطه خواهان که از هنرمندان، اهالی فرهنگ و گروه فرهنگی مذهبی  آئینه باید گرفت.


 
تکیه محرم عنوان برنامه ایست که همزمان با شروع محرم در محل خانه ختایی تولید خود را آغاز کرده و عوامل سازنده این برنامه، آنان را که ذره ای از عشق و علاقه امام حسین (ع) در دل دارند را گردهم آورده است تا در عین برنامه سازی و تولید محتوا برای این ایام، زمینه همدلی و پیوستگی را میان طیف گسترده ای از جامعه بوجود اورد.
این برنامه فرصتی را فراهم آورد تا هنرمندان، شاعران، مداحان، روضه خوانان گرد هم آیند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم یادآور شد که با بهره گیری از توان افراد مختلف می توان به غنای بیشتری در تولیدات فرهنگی رسید و این چنین زمینه تعامل بیشتر شاعران و مداحان و روضه خوانان بوجود آمد و بر بهره مندی از اشعار پر نغز در روضه خوانی ها تاکید شد و هنرمندان نیز خود را جدایی از این وادی ندیده و دستی بر ماجرا داشتند.


 
از سوی دیگر تکیه محرم به مدد ذات حسینی خود شاهد همدلی ده ها رسانه الکترونیکی خبری و مذهبی بوده که در پوشش برنامه های زنده و بازپخش آن، این برنامه را همراهی می کنند و گرچه شیوع ویروس کرونا فاصله ها را در میان افراد جامعه تلقین کرده است اما تکیه محرم با هدف زنده نگه داشتن سنت ها و آیین عزاداری حسینی، احیای روضه های خانگی قدم به عرصه گذاشت و در میانه راه، حسینیه تاریخی حصار بوعلی تهران که بجا مانده از دوران قاجار و میراث دار آیین و سنت ها است، میزبان تبریزیان، مداحان، شاعران و هنرمندان این دیار شد تا این همدلی و همراهی ها در سایه نام امام حسین (ع) فزونی یابد.


 
گروه آئینه؛ مجری تکیه محرم از دل هیئتی های حسینی برخاسته و اقشار مختلف جامعه را مخاطب خود قرار داده و در این راه مشارکت و همدلی شهرداری منطقه یک و سازمان فرهنگی هنری را نیز با خود به همراه داشته است.
آری؛ تاریخ بار دیگر زنده شده است و خانه ختایی ها که در بوران حوادث و حمله قشون روس ها و حتی پس از نقش خون و کشتار خانواده و اهالی اش پرچم عزای حسینی را از سر در خود بر نداشت باز هم شاهد برپایی تکیه محرم است و این بار بانیان آن از دیار آئینه اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار