مدیر کل هواشناسی استان؛

آذربایجان شرقی، تابستان خنکی را سپری می‌کند

1399/06/05 - 12:42 - کد خبر: 25846
ائل گلی

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان تابستان خنکی را سپری می‌کند، گفت: دمای هوای استان در تابستان ۹۹ ( تیر و مرداد ماه) نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است.

به گزازرش نصر، علی دولتی مهر در گفت‌وگویی اظهار کرد: در تفکیک تغییرات دمایی نقاط مختلف استان طی تیرماه سال جاری می‌توان گفت که ایستگاه‌های هواشناسی در سراب، سهند، مرند، ملکان، بستان آباد و هریس کاهش دمای هوا نسبت به بلندمدت را ثبت کرده‌اند؛ هم‌چنین ایستگاه‌های هواشناسی مراغه، اهر جلفا و کلیبر افزایش بسیار محسوس دما و تبریز، میانه و بناب نیز بدون تغییر دمایی نسبت به میانگین دمای بلندمدت را گزارش کرده است.
وی افزود: تبریز در تیرماه سال جاری در گرمترین زمان به ۴۰.۴ درجه و در خنک ترین زمان به ۱۵ درجه بالای صفر رسیده است؛ جلفا نیز با ثبت دمای ۴۲.۶ گرمترین شهرستان و سراب نیز با ثبت دمای حداقل 7.3 درجه‌ به عنوان سردترین شهرستان طی تیرماه گزارش شده است.
وی ادامه داد: در مردادماه تمامی ایستگاه‌های هواشناسی استان کاهش دما را نسبت به میانگین بلندمدت را ثبت کردند که بیشترین اختلاف دما در کلیبر با دو درجه و مرند با ۱.۷ درجه کاهش بوده است؛ دمای تبریز نیز یک درجه نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است.
دولتی مهر با بیان این‌که تبریز در مرداد ماه، در گرمترین زمان خود دمای ۳۸ درجه بالای صفر و در خنکترین زمان دمای ۱۵.۷ بالای صفر را تجربه کرده است، گفت: شهرستان جلفا با ثبت دمای حداکثر ۴۲.۹ درجه به عنوان گرمترین شهرستان و سراب با ثبت حداقل دمای ۷.۴ درجه بالای صفر به عنوان خنک ترین شهرستان طی مردادماه گزارش شده است.
وی ادامه داد: در مرداد ماه میانگین حداقل دمای کل استان ۱۷.۶ درجه و میانگین حداکثر دمای کل استان ۳۱.۳ درجه گزارش شده که نسبت به دمای میانگین بلندمدت یک درجه کاهش یافته‌اند.
وی در خصوص دلیل کاهش دمای استان در تابستان ۹۹، گفت: در تابستان سال جاری با افزایش نفوذ سامانه‌های پرفشار از سمت شرق اروپا به سوی شمال دریای خزر و تاثیر بر ارتفاع جنب حاره بر منطقه شمال غرب کشور باعث تعدیل دمای استان شده است.

کاهش ۱۶ درصدی بارش استان نسبت به سال آبی گذشته
مدیرکل هواشناسی استان در خصوص آخرین وضعیت بارش استان، گفت: از تاریخ یکم مهر ماه ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ متوسط مجموع بارش استان ۲۹۳ میلی متر ثبت شده است که نسبت به میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته با ۳۵۰ میلی متر بارش، ۱۶ درصد کاهش داشته و نسبت به میزان بارش در بلندمدت با ۲۷۷ میلی متر بارش، حدود شش درصد افزایش یافته است.

کاهش ۲۸ درصدی بارش‌ها در تبریز 
وی افزود: بیشترین کاهش بارش در مناطق مرکزی و جنوبی استان شامل شهرستان‌های شبستر، عجب شیر، ملکان، مرند، مراغه و اسکو انجام گرفته است؛ میزان بارش در تبریز نیز نسبت به درازمدت ۱۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار