روحانی در نشست خبری با مدیران رسانه های کشور/

سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم

1399/06/04 - 16:38 - کد خبر: 25817
حسن روحانی

نصر: رییس دولت دوازدهم اعلام کرد که از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشستی خبری که با حضور مدیران ارشد رسانه ها برگزار شد با اشاره به گذشت ۷ سال از عمر دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: کمتر از یکسال فرصت خدمت برای ما باقی مانده و امروز بسیار مهم است که ببینیم در طول ۷ سال قبل چه اقداماتی انجام شده است، دولت چه خدماتی را مطرح کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم.

تبیین شرایطی که در آن قرار داریم ضروری است
وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت های قبل برای مردم کمی سخت است، افزود: تبیین شرایطی که در آن قرار گرفتیم یکی از ضرورت ها است؛ از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم. ما اولین دولتی بعد از انقلاب هستیم که در شرایط تحریم کار خود را آغاز کردیم؛ شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه روشن است و در طول این ۶ سال هم سال اول و دوم در شرایط تحریمی بودیم؛ سال ۹۳ تا اواخر ۹۴ سپس در سال ۹۷ در تحریمی بسیار شدید و بی سابقه بودیم از سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شدیم.
رئیس جمهوری گفت: ممکن است جایی خدمت ما از گذشتگان بیشتر و جایی کمتر بوده و نقاط ضعف و قوت داشته باشیم، اما هر موفقیتی که داشتیم در سایه حضور مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده؛ نقاط قوت ما متعلق به ملت و نقاط ضعف ما برای ماست.

۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی استثنایی بود
روحانی خاطر نشان کرد: در این حال نکاتی در این ۷ سال برای تاریخ کشور وجود دارد؛ می‌توان گفت ۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی استثنایی بوده است؛ به هر حال در این دولت صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت که از زمان دولت مصدق تا زمان ما بی سابقه بوده. همچنین ۲۶سال بی سابقه بوده که ما دو سال تورم تک رقمی داشته باشیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اینگونه بود و در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را در جهان داشتیم.
وی با اشاره به برنامه‌های قیمت در زمینه تامین انرژی و آب اظهار کرد: در این دولت تا پایان ۲۰ هزار مگاوات به برق کشور افزوده می شود که در دولت‌های قبل بی سابقه است. در آب نیز میتوان گفت طی ۷ سال قبل اقدامات بی‌سابقه انجام شده است و تا پایان دولت بالای ۵۰ سد را افتتاح خواهیم کرد.

رسانه ها عملکرد دولت ها را مقایسه کنند
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مقایسه عملکرد دولت‌ها بر عهده رسانه ها است نه دولت، اظهار کرد: تبیین و نقد بر عهده رسانه هاست و دولت کار خود را انجام میدهد. در این فرصت باقی مانده مثل قبل از نقد رسانه ها استقلال میکنیم و میدانیم اگر انتقادات از روی دلسوزی مطرح شود، موجب بهبود و کمال امور خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه باید میان انتظارات مردم و ظرفیت‌های موجود تناسبی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در هر دولتی در هر مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همواره شکست خورده‌ایم؛ اگر هر دولتی بالاترین خدمت را ارئه دهد اما انتظارات مردم را بالا ببریم، شکست خورده‌ایم. انتظارات باید در حد واقعیت های جامعه باشد. نتیجه‌ی انتظارات بالا و عمل بر مبنای واقعیت این میشود که فاصله‌ای میان این دو ایجاد می‌شود و این فاصله موجب یاس و سرخوردگی  می شود.
روحانی تاکید کرد: بنابراین این هم در رسانه‌های ما مهم است که انتظارات را چگونه مطرح کنیم. در این دوران سخت تحریم و کرونا یکی از مواردی که این بلیه برای ما داشت این بود که موجب وحدت و همدلی همه قوا و رسانه‌ها شد.

دشمن به دنبال به هم ریختن اقتصاد کشور بود
وی گفت: در سال جهش تولید باید این شعار را محقق کنیم و آنچه که دشمن به دنبالش بود که اقتصاد برهم بریزد و به قول خودشان به سمت فروپاشی برویم اما با کمک مردم این اتفاق رخ نداد.
رییس جمهوری ادامه داد: ما در چهار ماهه اول تقریباً در تولید، صنعت و کشاورزی که البته کمی دچار مشکل شده، در همه بخش ها افزایش را مشاهده می‌کنیم و این خیلی مهم است آن هم در شرایطی که کاهش تولید به خاطر کرونا در دنیا تجربه شد اما ما افزایش تولید را داشتیم.

توانمندی دفاعی ما افزایش پیدا کرده است
در ادامه این نشست خبری روحانی در پاسخ به پرسش مدیرعامل ایرنا مبنی بر اینکه نظر وی درباره توازن میان دیپلماسی و قدرت دفاعی ایران چیست، اظهار کرد: آنچه مهم است داشتن توانمندی و قدرت در همه بخش‌ها در کشور است. وقتی در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدم معنایش قدرت است. قدرت اقتصادی باشد یا سیاسی یا دفاعی همین است. وقتی ما در قدرت دفاعی چیزی بالای اس۳۰۰ تولید کردیم و موشک کروز دریایی را همین هفته قبل رونمایی کردیم. این نشان دهنده افزایش توانمندی است.
وی یادآور شد: ارائه قطعنامه علیه ایران آن هم راجع به تحریم تسلیحاتی و اینکه تبلیغ ۴۲ ساله شان این بود که تسلیحات ایران علیه جهان است و آن وقت در همان شورای امنیت فقط یک رای بیاورند این یعنی قدرت ما.
رییس جمهوری گفت: بعد از برجام گشایشی در کشور ایجاد شد و آنچه برای ما مهم است آن قدرت ملی است، بخشی اقتصادی، بخشی فرهنگی، بخشی سیاسی و بخشی علمی و بخشی هم دفاعی است. ما باید روزبه‌روز این قدرت ملی را بالا ببریم تا از قبل آن ملت و کشور هم سربلند شود.

الان اتکای چندانی به نفت نداریم
رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری صداوسیما درباره برنامه‌های دولت در زمینه کاهش ساختاری وابستگی بودجه کشور به فروش نفت گفت: اینکه کشور را به نقطه ای برسانیم که به یک محصول وابسته نباشد بسیار مهم است؛ برای ما مهم است که کاری کنیم که به محصول نفت متکی نباشیم و اگر هم نفت هست، سایر محصولات از جمله پتروشیمی فولاد نیز ظهور و بروز پیدا کند. همچنین لازم است که محصولات خود را بصورت خام به فروش برسانیم.
وی با بیان اینکه «ما ۷ سال قبل هم در بنزین و هم در گازوییل وارد کننده بودیم اما امروز  هم در بنزین وهم گازوییل خودکفا شده ایم و هم بنزین خود را می‌فروشیم»، اظهار کرد: تحریم‌ها مقداری مارا وادار به کاهش اتکا به نفت کرد و در بودجه پارسال اتکای ما به نفت ۹.۹ بوده و در طول ۲ سال قبل اتکای ما به نفت برای اولین بار تک رقمی شده؛ اگر تحریم نبود، این اتفاق دیرتر می‌افتاد، ما اگر هم تحریم نبود، مصوبه ای داشتیم که پولی که به صندوق توسعه ملی وارد می‌شود هرساله درصدی افزایش یابد، عملا این اتفاق( کاهش وابستگی به نفت) اتفاق می‌افتد.
 رییس جمهوری با تاکید بر اینکه الان اتکای چندانی به نفت نداریم و ۹ درصد رقم بالایی نیست و اتکای بودجه امسال به نفت نیز ممکن است کمتر از پارسال شود، گفت: فاصله از اتکای بودجه به نفت و جلوگیری از خام فروشی از برنامه های دولت است. یک برنامه ای تدوین کردیم که بعد از نهایی شدن اعلام میکنیم؛ این برنامه چارچوبی برای یکسال پایانی دولت است و برای امسال و سال آینده برنامه ریزی خوبی در دولت انجام داده است که نشان میدهد دولت در تلاش در این مسیر است.

توانمندی ما در بخش بهداشتی دو برابر شده است
رییس جمهوری در پاسخ به پرسش علی متقیان مدیرعامل ایسنا مبنی بر اینکه هفت سال از حضور شما در جایگاه ریاست جمهوری گذشته است. در نگاهی گذرا به هفت سال گذشته اگر بخواهید سرفصل‌وار معضلات ریشه‌ای موجود در کشور را مورد اشاره قرار دهید چه خواهید گفت و اگر می‌توانستید زمان را به عقب بازگردانید در کدام یک از تصمیمات خود تجدیدنظر می‌کردید و حال که یکسال بیشتر از دولت شما باقی نمانده با استفاده از تجربیات گذشته چه برنامه‌ای را در کانون توجه خود قرار خواهید داد. به عبارت دیگر کدام یک از معضلات ریشه‌ای کشور تا پایان دولت شما حل خواهد شد، اظهار کرد: طرح تحول سلامت کار بزرگی بود که در کشور انجام گرفت. بستری شدن مردم در شهر از ۳۷ درصد پرداختی شده ۱۰ درصد و در روستاها ۶ درصد. همچنین توانمندی ما در بخش بهداشتی دوبرابر شده است. در اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال کار عظیمی صورت گرفته و ۹۵ برابر شده است. فضای مجازی که خود زیرساختی است برای توانمندی شبکه ۳۳ برابر شده است در طول این هفت سال.
وی یادآور شد: در پارس جنوبی در دولت‌های گذشته ده فاز به سرانجام رسید و الان همه فازها جز یکی به انجام رسیده ، در عدالت روستایی هم در عرضه برق و گاز کار بزرگی انجام شده است. در توانمندی دیپلماسی هم ما برای اولین بار وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم.

بر تروریسم بین المللی پیروز شدیم
روحانی در ادامه تصریح کرد: اینکه در سازمان ملل می رویم و می‌بینیم که از ۱۵ عضو ، ۱۴ عضو طرفدار و همراه ما هستند این نشان دهنده قدرت سیاسی ماست. در این دولت ما با تروریسم بین‌المللی بیش از همیشه مبارزه کردیم و پیروز شدیم.
وی ادامه داد: مبارزه با داعش کار آسانی نبود و کاری که سردار شهید سلیمانی انجام داد و نیروهای مسلح ما انجام دادند،  کار بزرگی بود. ما نمی‌خواهیم مصادره به مطلوب کنیم و الان هم فرصتش نیست که بگوییم دولت در این زمینه چه کرده است ولی کار بزرگی برای امنیت منطقه انجام شده است.
رییس جمهوری گفت: اینکه بازگردیم حتما نظرات متفاوت است اما افتخارات خوبی این دولت داشته است که امیدواریم در یک سال پیش رو هم به آن اضافه شود.

لوایح سه گانه دولت برا مبارزه با فساد مجددا به مجلس می روند
روحانی همچنین در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری تسنیم مبنی بر سرنوشت اقدامات انجام شده در زمینه تحقق رهنمودهای رهبری گفت: مقام معظم رهبری همواره برای همه دولت‌ها رهنمودهایی دارند و برای ما هم داشته اند. بنظر من مهم ترین توصیه ایشان تحقق اقتصاد مقاومتی بود و به نظر من امروز کشور در برابر تکانه های شدیدی که ایجاد شد و دشمنان فکر میکردند می‌توانند نظام را از بین ببرند، مقاوم تر شده‌است.
وی با بیان اینکه «مبارزه با فساد از دیگر توصیه ها و تاکیدات رهبری بود» با تاکید بر اینکه دولت و قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه وظایفی بر عهده دارند، اظهار کرد: بالاترین کاری که این دولت در این زمینه انجام داده تحقق دولت الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات است. در دولت سه  لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری را به مجلس دهم دادیم، اما فرصت بررسی فراهم نشد؛ این لوایح را مجددا به مجلس یازدهم دادیم. تصویب این لوایح در مجلس کار بزرگ دولت در زمینه مبارزه با فساد خواهد بود.
رییس‌جمهوری با اشاره به تاثیر تحقق دولت الکترونیک بر جلوگیری از وقوع فساد گفت: اینکه من این همه در دولت تلاش میکنم که سهام در بورس عرضه شود، یکی از دلایلش این است که از وقوع فساد جلوگیری شود. آنچه دولت باید انجام دهد، به اعتقاد من در قالب شفافیت و دولت الکترونیک انجام شده است. قوه قضاییه هم باید کار خودش را انجام دهد.
روحانی ادامه داد: رهبری تاکیداتی در جلوگیری از خام فروشی داشتند که در این دولت کارهای بزرگی انجام دادیم. امنیت غذایی نیز از تاکیدات رهبری بود که از ۵۰ و چند درصد به ۸۱ درصد رسیده است؛ این رقم یعنی ما ۸۱ درصد نیاز غذایی خود را در داخل تولید می‌کنیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری همچنین توصیه های در زمینه ارتقاء توان دفاعی و توانمندی و ایستادگی سیاسی در برابر دشمنان داشته‌اند که به اعتقاد من دولت در حد توان خود گام های خوبی برداشت و امیدواریم در یک سال آینده هم بتوانیم گام های خوبی برداریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار