قائم مقام سازمان امور عشایر کشور؛

سالانه سه هزار میلیارد ریال به عشایر کشور پرداخت می شود

1399/06/04 - 16:52 - کد خبر: 25815
جلسه

نصر: قائم مقام سازمان امور عشایر کشور گفت: هر ساله دو هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای پرواربندی و یکهزار میلیارد ریال به منظور جبران خشکسالی در مناطق عشایر نشین کشور هزینه می شود.

به گزارش نصر، شاهپور علائی مقدم روز سه شنبه در نشستی با فرماندار میانه گفت: با توجه به اینکه اغلب عشایر در منطقه روستایی سکونت دارند اما چون دارای کد هستند خدمات کمتری دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: در زمینه مالیات بر ارزش افزوده و با توجه به اولویت های سازمان امور عشایر اگر عشایر در زمینه های صنایع تبدیلی و صنایع دستی فعالیت کنند حمایت های لازم از آنان انجام می شود.
وی به ابتکار جدید در سازمان مبنی بر حمایت از راه اندازی شرکت های خدمات فنی، مهندسی و پشتیبانی در امور عشایر  از سوی جوانان تحصیلکرده عشایر  در رشته های منابع طبیعی، امور دام، دامپزشکی و بهداشت و درمان با ارائه تسهیلات کم بهره خبر داد.
علائی مقدم همچنین به ارائه تسهیلات کم بهره در بحث جمع آوری و خشک کردن گیاهان دارویی به تشکل های زنان عشایر اشاره کرد.
مدیر کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی نیز گفت: شاهد تشکیل مرتب جلسات شورای عشایر و ستاد کوچ و همچنین ارزش افزوده و اعتبارات بدون مشکل در شهرستان میانه هستیم.
سید محمد حسن آل هاشم امکان سنجی استفاده از ظرفیت های سد آیدوغموش در جهت ساماندهی عشایر را از برنامه های مطالعاتی این اداره کل در سال جاری عنوان کرد.
 معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه هم وجود سد آیدوغموش بر روی رودخانه پرآب و امکان تامین آب از آن برای زمین های مستعد کشاورزی در مناطق عشایرنشین منطقه را بستری مناسب برای اسکان دائم عشایر منطقه با توجه به ازدیاد جمعیت و تمایل به اسکان دائم آنان عنوان کرد.
محمدرضا مشایخی وجود تشکلهایی از سوی فرزندان فارغ التحصیل شده عشایر در رشته های کشاورزی، امور دام، دامپزشکی، منابع طبیعی، بهداشت و درمان در راستای طرح حمایتی با ارائه تسهیلات کم بهره را  مورد نیاز جوامع عشایرنشیندانست و برای حمایت و همکاری های لازم در این خصوص اعلام آمادگی کرد.
وی به اجرای طرح هایی از جمله در حوزه آب شرب و کشاورزی و راه در منطقه عشایرنشین در قشلاقات با مشارکت مردم و محوریت امور عشایر اشاره کرد و مشارکت اهالی را سبب پیشبرد هر چه بهتر امور در مناطق عشایرنشین دانست.
جمعیت عشایر آذربایجان شرقی در دوره ییلاقی ۱۳ هزار و ۲۹۵ خانوار بالغ بر ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر و در دوره قشلاقی ۸ هزار و ۹۷ خانوار با ۴۳ هزار و ۸۵۷ نفر است که در قالب ۲ ایل قره داغ و شاهسون و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاقی و ۷ طایفه مستقل در دوره قشلاقی شکل گرفته اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار