خبر/

57 میلیون یورو برای طرح تولید مس کاتدی مجتمع مس سونگون هزینه شد

1399/06/03 - 14:31 - کد خبر: 25739
مس سونگون

نصر: سرپرست طرح تولید مس کاتدی مجتمع مس سونگون اعلام کرد: تاکنون در مجموع حدود ۱۴۰ ملیارد تومان اعتبار ریالی و ۵۷ میلیون یورو اعتبار ارزی برای اجرای این طرح هزینه شده است.

به گزارش نصر، محمد صالح مرادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت طرح گفت: طرح تولید مس کاتدی شامل پنج بخش ذوب، پالایشگاه، فلوتاسیون، بخش یوتیلیتی و پلنت های تولید اسید سولفوریک و اکسیژن است که در نهایت به تولید ۱۰۰ هزار تن مس کاتدی منجر می‎شود.
وی افزود: زمین در نظر گرفته شده برای تولید مس کاتدی حدود ۶۰ هکتار بوده و عملیات خاکبرداری در حجم حدود هفت میلیون متر مکعب انجام شده است؛ این زمین دارای ۲ بخش می باشد که یک بخش آن با ۶۲ هزار متر مربع وسعت به فعالیت‌های زیربنایی سایت توسعه شامل انبار، کلینیک و آتش‌نشانی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: ۲۵ هزار متر مربع از این زمین نیز به پالایشگاهی اختصاص دارد که ظرفیت تولید آن ۲۰۰ هزار تن مس کاتدی در سال است؛ احداث اسکلت فلزی به اتمام رسیده و حدود ۳۲۰ خط لوله برای تبدیل مس آند به کاتد نصب شده، جرثقیل‌های هشت تنی نیز از منابع خارجی تامین و نصب شده‌ است.
وی با بیان اینکه فعلا تجهیزاتی برای ذوب مس خریداری نشده است، گفت: تجهیزات خریداری شده در سال گذشته مربوط به فاز سوم تغلیظ و شامل تجهیزات مرحله خردایش، سنگ شکن اولیه، سیکلون، سگ میل و بال میل بودند و هیچ ارتباطی به ذوب پالایش نداشتند؛ تجهیزات خریداری شده مربوط به ۶ پروژه از معادن مس کشور در انبار مس رفسنجان انبار شده بود که پس از شروع جبهه کاری سونگون، تجهیزات ما نیز ارسال شد.

لغو قرارداد پروژه کاتد مس سونگون توسط شرکت چینی به دنبال اعمال تحریم
مرادی با اشاره به عقدقرارداد با تعدادی از شرکت‌های خارجی برای تجهیز و راه اندازی واحد ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون، گفت: علاوه بر عقد قرارداد شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت هَچ به عنوان ناظر، شرکت «ان اف» چین نیز در مناقصه بین‌المللی برنده شد و دانشگاه تبریز نیز آن را از جنبه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی تایید کرد؛ مقرر بود شرکت چینی به روش «اس.کا.اس» کار کند که به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران قراردادش را لغو کرد.
وی ادامه داد: با برگزاری مناقصه داخلی و ارزیابی فنی داخلی شرکت‌ها در اسفند ماه سال گذشته، ۳۷ شرکت داخلی در این مناقصه شرکت کردند که ۱۱ شرکت حائز شرایط دریافت اسناد مناقصه شدند، اسناد تهیه و بین پیمانکاران توزیع شد که پس از مشخص کردن جوینت خارجی توسط پیمانکاران، عقد قرارداد انجام می‌شود.
مرادی، زمان پیش بینی شده برای اجرایی شدن این پروژه و عقد قرارداد را سه تا چهار ماه عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید مس کاتد در کشور حدود ۲۵۰ تن در سال است که با ایجاد این واحد در مجتمع مس سونگون، مس پس از ریخته‌گری به کاتد تبدیل خواهد شد.
وی از پیش بینی هزینه کرد ۲۶۵ میلیون یورویی برای احداث کارخانه ذوب مجتمع مس سونگون که از منابع داخلی تامین می‌شود، خبر داد و اضافه کرد: این پروژه تا چهار سال آینده احداث و به بهره‌برداری می‌رسد و مجوزها و خطوط انتقال آب، برق و گاز آن نیز آماده است.
معدن مس سونگون با برآورد اولیه ذخیره بیش از یک میلیارد تنی، دومین معدن مس عنی کشور بعد از سرچشمه کرمان محسوب می شود که سالانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تولید کنسانتره مس دارد.
این معدن در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در شهرستان ورزقان واقع شده و احداث واحدهای ذوب و پالایش در آن برای تولید مس کاتدی و جلوگیری از عملیات پرهزینه و غیرمنطقی انتقال کنسانتره مس از ورزقان به کرمان، با فاصله جغرافیایی ۱۶۰۰ کیلومتری، از مطالبات مردم و مسوولات آذربایجان شرقی در سال های گذشته از شرکت ملی مس بوده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار