رئیس دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی تبریز؛

تخصص شرط اصلی تاثیرگذاری توانبخشی است

1399/06/03 - 12:19 - کد خبر: 25719
بهزیستی

نصر: رئیس دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی تبریز با تاکید بر نقش فیزیوتراپیست ها در درمان بیماران، گفت: تخصص فردی مهمترین شرط برای تاثیرگذاری علوم توانبخشی است.

به گزارش نصر، عباس سلطانی روز دوشنبه در گفت وگویی افزود: فیزیوتراپی یک روش‌ علمی برای تسکین بسیاری از دردهای جسمی افراد است که علاوه بر تخصص فیزیوتراپی، دستگاه‌ها و تجهیزات زیادی هم امروزه برای کمک به بیماران و تسریع روند درمان و بازگشت بیماران به زندگی عادی خود تولید و به بازار عرضه شده اند.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها فیزیوتراپی به تنهایی تاثیر درمانی کلیدی ندارند، اظهار داشت: درمان اصلی در این زمینه را خود فیزیوتراپیست بر عهده دارد و افرادی که از این دستگاه‌ها برای بیماران استفاده می‌کنند، باید در این زمینه مهارت‌های لازم، کافی و آکادمیک را داشته باشند.
سلطانی ادامه داد: در صورت استفاده ناآگاهانه و بدون توجه به فرکانس و شدت مورد نیاز در این دستگاه‌ها، جواب عکس گرفته خواهد شد و مشکل و عارضه بیماران نه تنها درمان نمی شود، بلکه آن را تشدید کرده و در پاره‌ای مواقع هم بیمار را دچار عوارض جبران‌ ناپذیری می‌کند.
وی فیزیوتراپی را شامل بخش‌های الکتروتراپی، حرکت درمانی، مکانوتراپی و بخش آب درمانی دانست و افزود: در هر بخش از وسایل و دستگاه‌های مختلف الکتریکی و مکانیکی در بهبود ناتوانایی‌های بیماران استفاده می‌شود.
سلطانی، وجود دستگاه های پیشرفته و روز دنیا در کنار درمانگر و فیزیوتراپیست های ماهر را در تسریع روند بیماری و ناتوانی بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: تجهیز کلنیک های توانبخش دانشگاه ها در قسمت های فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی شناسی و گفتار درمانی به تجهیزات روز دنیا جزو برنامه های اولویت دار دانشکده توانبخشی است.
به گفته وی در همین راستا اخیرا" کلینیک توانبخشی مرکز آموزشی درمانی شهدای تبریز به دستگاه سونوگرافی مجهز شده است.
رئیس دانشکده علوم توانبخشی تبریز اضافه کرد: به منظور تجهیز کلینیک های تخصصی توانبخشی دانشگاه به تجهیزات پیشرفته جهت ارائه خدمات بهتر به نیازمندان خدمات توانبخشی استان و با هماهنگی های به عمل آمده با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، نسبت به تهیه تجهیزات روز خدمات توانبخشی اقدامات لازم صورت می گیرد. 
سلطانی گفت: در حال حاضر دستگاه های تحلیلگر حرکتی و سونوگرافی از تجهیزات روز و تاثیرگذار هستند که به تجهیزات پزشکی کلینیک توانبخشی دانشگاه اضافه شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار