مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان؛

ارتقای فرهنگ رانندگی در آذربایجان‌شرقی مستلزم آموزش‌های عمومی است

1399/06/03 - 09:53 - کد خبر: 25697
اروجعلی علیزاده

نصر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: برای کاهش میزان تصادفات جاده‌ای، ارایه آموزش‌های عمومی برای ارتقای فرهنگ و سواد رانندگی در این استان ضروری است.

به گزارش نصر، اورجعلی علیزاده، یکشنبه شب در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی افزود: تصادفات رانندگی از چالش های مهم کشور و استان بوده و سالانه افراد زیادی در اثر آن کشته و مصدوم و خانواده های زیادی نیز دچار مشکلات اجتماعی و افتصادی می شوند.
وی اظهار داشت: تحلیل تصادفات راه های برون شهری آذربایجان شرقی، نشان دهنده نقش عمده خطاهای انسانی در بروز تصادفات است و ارتقای ایمنی رانندگی باید به فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: این اداره کل سال گذشته، پروژه تحقیقاتی با عنوان «برداشت شاخص های عملکردی ایمنی راه های استان» را اجرا کرد که در آن میانگین آماری چند شاخص مهم موثر در وقوع تصادفات در راه های برون شهری مشخص شده است.
علیزاده، ادامه داد: بر اساس نتایج این پژوهش، میزان حرکت وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز ۳۲ درصد، میزان سبقت های غیرمجاز در راه های دوطرفه حدود ۴۰ درصد، میزان استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسوار و راکب آن به ترتیب ۴۳ و ۲۰ درصد و میزان بستن کمربند ایمنی توسط راننده، سرنشین جلو و سرنشینان عقب به ترتیب ۵۹، ۶۸ و ۱۶ درصد است.
وی خواستار ارائه آموزش های فرهنگ رانندگی به صورت مستمر از سوی ادارات و سازمان های مسئول در حوزه فرهنگ شد.
در ادامه جلسه پس از ارائه نقطه نظرات اعضای شورای فرهنگی استان در مورد لزوم ارایه آموزش های فرهنگ رانندگی به صورت مستمر، مقرر شد با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، زمینه های مختلف چگونگی ارائه این آموزش ها در چارچوب وظایف این دبیرخانه تدوین و اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار پلیس راه آذربایجان شرقی، تصادفات جاده‌ای منجر به فوت از ابتدای سال‌جاری تا ۲۴ مرداد، ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته، به طوری که در این مدت ۱۹۳ مورد تصادف منجر به فوت در جاده های استان روی داده که در این حوادث ۲۲۸ نفر فوت کرده اند.
در این مدت همچنین ۲ هزار و ۵۶ مورد تصادف جرحی در جاده های آذربایجان شرقی روی داده که در آن ۳ هزار و ۴۸۹ نفر مجروح شده و ۶ هزار و ۸۹۸ تصادف منجر به خسارت مادی روی داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد تصادفات جرحی ۱۷ درصد، تعداد مجروحان ۱۸ درصد و تصادفات خسارتی نیز ۲۳ درصد کاهش یافته است.
آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار