عزم جدی دولت و مجلس برای رفع مشکل آب تبریز

1399/06/03 - 09:41 - کد خبر: 25696
قطعی آب

نصر: کمبود و بحران تامین آب شرب کلانشهر تبریز طی تابستان جاری به یکی از مشکلات اصلی و مهم بهداشتی و اجتماعی شهروندان تبدیل شده بود که دستگاه های دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع این معضل بزرگ با عزم و اراده جدی وارد میدان شده اند.

به گزارش نصر، مشکل کمبود آب شرب کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز در تابستان امسال موضوع نشست ها و جلسات مختلفی با حضور عوامل ذینفع در حل آن شد؛ هر چند افزایش 37 درصدی مصرف آب به دلیل شیوع کرونا دلیل اصلی بروز چالش قطعی آب در تبریز بود، اما امروزه همه مسوولان و کارشناسان بر این واقعیت اذعان دارند که حل این مشکل در میان مدت و درازمدت در گروی تسریع و تکمیل خط انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و شرق و شمال شرق دریاچه ارومیه است. 
بر همین اساس نشست شب گذشته شورای اداری شهرستان تبریز به محملی برای بحث و بررسی درباره ضرورت پیگیری حل مشکل تامین آب شرب تبریز در محل فرمانداری تبدیل شد و تمامی جوانب و مسایل پیرامونی این موضوع حیاتی، مورد بحث و بررسی و کنکاش مدیران دولتی و چند تن از  نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
فرماندار شهرستان تبریز در این نشست با بیان اینکه این منطقه برای داشتن آب شرب مطمئن و باکیفیت و شبکه کامل فاضلاب شهری نیازمند توجه بیشتر دولت و مجلس است، گفت: تبریز با وجود اینکه مرکز استان بزرگ و مهمی همچون آذربایجان شرقی است اما در ابعاد مختلف مشکلاتی دارد که یکی از آن‌ها بحث آب شرب است.
بهروز مهدوی اظهار داشت: شهرستان تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۴۵ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است که شامل دو بخش مرکزی، چهار شهر و تعداد زیادی روستای اقماری است.
وی با اشاره به اینکه سال‌هاست در تبریز  ادارات کل تاسیس شده‌اند که نقطه قوت شهرستان محسوب می‌شوند اما بسیاری از این ادارات مستقل نیستند و موجب بروز اختلال و مشکل در انجام برخی امور می‌شود.
مهدوی ادامه داد: برنامه ریزی در راستای اسکان پایدار جمعیت شهری و استقرار آن‌ها در منطقه امن، جابه جایی سریع و ایمن مسافر، تعیین فرودگاه تبریز به عنوان هاب منطقه‌ای، ایفای نقش دهکده ورزشی در شمالغرب به وسیله مجموعه ورزشی یادگار امام و تبدیل کلانشهر تبریز به قطب گردشگری شمالغرب با عبور جاده ابریشم و پتانسیل‌های دیگر جزو برنامه‌های پیش روی شهرستان تبریز است.
وی ادامه داد: هم‌چنین تعیین شهرستان تبریز به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری با مرکزیت شهر تبریز، تبدیل این شهر به کلانشهر سازگار با محیط زیست و قطب تولید و فرآوری انواع محصولات کشاورزی با توجه به رتبه اول در کلزا و صیفی جات، شیر خام و تخم مرغ جزو برنامه‌های چشم انداز شهرستان است که تمامی این ظرفیت ها با بحران آب می تواند به ورطه نابودی کشیده شود.


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر بحرانی بودن آب تبریز، گفت: آب شهر تبریز از سه منبع چاه‌های قزلجه میدان، سدنهند و سد زرینه رود تامین می‌شود و باید توجه داشت که تنها ۳ سال می‌توانیم بدون انتقال آب ارس به تبریز آب مورد نیاز را تامین کنیم.
یوسف غفارزاده افزود: در چهار ماهه سال جاری متوسط تامین آب تبریز معادل  ۵۰۹۶ لیتر در ثانیه بوده که در مجموع ۵۴ میلیون مترمکعب آب تاکنون تامین شده است که این عدد در سال ۹۸، برابر با ۴۴۶۱ لیتر در ثانیه بود که امسال با افزایش ۱۴ درصدی مواجه هستیم.
وی با بیان این‌که تبریز در زمان پیک مصرف کرونا، ۵۷۴۱ لیتر در ثانیه مصرف داشته است، ادامه داد: مصرف سرانه در تبریز بسیار بالا بوده و دومین شهر از لحاظ مصرف بالای سرانه در کشور با ۲۶۵ لیتر در شبانه روز است.
غفارزاده با اشاره به روند صعودی میزان آب مورد نیاز در تبریز، اظهار کرد: سال‌ آینده، ۱۵۱ میلیون متر مکعب نیاز آبی تبریز خواهد بود که حدود ۶.۴۹ متر مکعب و ۸۰۰ لیتر در ثانیه بیشتر از نیاز آبی امسال تبریز است.
وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای افزایش میزان تولید آب تبریز در سال آتی پیش بینی شده که با کمک شرکت آب و فاضلاب انجام می‌گیرد و شامل حفر ۲۰ چاه جدید با دبی ۳۰۰ لیتر در ثانیه، افزایش ظرفیت سد نهند به میزان ۲۵۰ لیتر در ثانیه و اصلاح و جداسازی آب شرب با آب صنایع به میزان ۵۰۰ لیتر در ثانیه که در مجموع ۱۰۵۰ لیتر در ثانیه خواهد بود.
غفارزاده اضافه کرد: در برنامه‌های بعدی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، افزایش ظرفیت ایستگاه شماره پنج خط آبرسانی زرینه رود و تکمیل و جایگزینی خط فولادی با لوله‌های بتنی به طول ۱۴۰ کیلومتر مدنظر است.
به گفته وی  ۸۵ کیلومتر از طرح تکمیل و جایگزینی خط فولادی با لوله‌های بتنی وارد مدار شده و ۵۵ کیلومتر باقی مانده است که در زمان مناسب با کاهش پیک تکمیل خواهد شد.


 
یکی از نمایندگان تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از برخی سیاست گذاری ها توسط شرکت آب استانی، گفت: با منابع محدود، توقعات بی‌نهایت تعریف کردن بی‌معنی است.
مسعود پزشکیان با اشاره به تعدد برنامه‌ها و اولویت‌های شهرستان در انجام پروژه‌های مختلف، اظهار داشت: حرف‌های بسیاری در این جلسه گفته شد و به ۱۱ اولویت سال آتی تبریز اشاره کردند اما این تعدد موضوعات بی فایده است، چون باید جلسه‌ای برای یک موضوع مشخص برگزار شود تا نمایندگان بدانند که چه کاری می‌توانند برای حل مشکل انجام دهند.
وی ادامه داد: باید اولویت‌های مطرح شده بار دیگر اولویت بندی شوند، چرا که منابع محدود بوده و پول کافی برای اتمام تمامی پروژه‌ها به صورت همزمان وجود ندارد.
پزشکیان افزود: باید برای یکی دو مورد از مشکلات اساسی شهرستان از جمله جاده تبریز-سهند یا قطار میانه -تبریز جلسه ترتیب بدهید تا هر یک از مسئولان و مدیران به وظایف خود در این راستا آشنا شوند و نمایندگان که وظایف پیگیری و حل مشکل را دارند، به وظیفه خود بخ خوبی عمل کنند.
وی با تاکید بر اینکه بهتر است فقط روی یک مورد حرف بزنیم و امسال آن مورد را تمام کنیم، یادآور شد:  باقی پروژه‌ها در سال آتی باید پیگیری شوند زیرا پول نداریم تا همزمان تمامی پروژه‌ها تکمیل شوند. 
پزشکیان ادامه داد: مسئولیتی که بر عهده بنده است به عنوان پیگیری کارها را انجام می‌دهم اما نیاز به برنامه ریزی داریم و نمایندگان باید دست به دست هم بدهند همان طوری که در مجمع نمایندگان دوره گذشته نیز توانستیم خیلی از کارها انجام دهیم.
عضو هیات رییسه و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه نباید از مشکلات بلندمدت غافل شده و دچار روزمرگی شویم، گفت: در خصوص مشکل تامین آب شرب تبریز تمامی نمایندگان در حال پیگیری هستند تا این مسئله امنیتی و مرتبط با آرامش روانی مردم تبریز، به زودی حل شود.
روح الله متفکرآزاد افزود: برای طرح مشکلات شهرستان به خصوص در حوزه آب نیاز به برگزاری جلسه نیست و مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی می‌توانند مشکل خود را بدون واسطه با نمایندگان در میان بگذارند تا نمایندگان به دنبال پیگیری باشند.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی و مجلس در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارند و دولت سال آخر خود را سپری می‌کند و نمایندگان هم مراعات دولت را کرده و کمک می‌کنند تا دولت تا آخرین دقیقه و روز کاری بتواند پرتوان کار کرده و به وظایف خود عمل کند.
متفکرآزاد افزود: از طرفی مشکلات بسیاری نیز وجود دارد که بخشی در دولت و بخشی از بیرون از دولت نشات می‌گیرد که نمایندگان برای همه این‌ مشکلات کمک می‌کنند تا حل شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار