خبر/

دومین واکسن کرونا روسیه مرحله اول آزمایش‌ها را با موفقیت گذراند

1399/06/02 - 14:40 - کد خبر: 25676
واکسن کرونا

نصر: واکسن «EpiVacCorona» در آزمایش‌های بالینی صورت گرفته روی تعداد محدودی از داوطلبان عوارض جانبی خاصی به همراه نداشته است.

به گزارش نصر، با گسترش هرچه بیشتر کرونا در نقاط مختلف جهان موسسات بسیاری روی توسعه واکسن و دارو برای این بلای مهلک تمرکز کرده‌اند و روسیه هم در این زمینه از کشورهای پیشرو است که مدتی پیش از واکسن «اسپوتنیک V» رونمایی کرده بود و حالا از مراحل اولیه توسعه واکسنی دیگر پرده برداشته است.
این واکسن احتمالی که EpiVacCorona نام دارد، توسط «مرکز تحقیقات ویروس شناسی و زیست فناوری وکتور» توسعه یافته است. هرچند این نسخه با اسپوتنیک v تفاوت‌هایی دارد اما مثل این واکسن به صورت دو مرحله‌ای تولید شده که احتمال بی اثر شدن واکسن بر اثر آشنا بودن برای بدن را کاهش می‌دهد.


 
آنطور که «سرویس فدرال حفاظت از رفاه و حقوق مصرف کننده روسیه» می‌گوید در آزمایش‌های محدود انجام شده اثری از عوارض جانبی خطرناک مشاهده نشده است. طی این آزمایش‌ها که با مشارکت ۱۰۰ داوطلب صورت گرفته ۵۷ نفر واکسن EpiVacCorona را دریافت کرده‌اند اما برای بررسی اثر واقعی دارو به ۴۳ نفر دیگر پلاسیبو تزریق شده که روی کرونا تاثیر چندانی ندارد.
به گفته آژانس مذکور برای اثرگذاری کامل این واکسن و ایجاد سپر ایمنی نیاز به دو مرحله تزریق با فاصله زمانی ۱۴ تا ۲۱ روز است اما تا کنون تنها یک نفر هر دو مرحله تزریق واکسن را انجام داده است.
داوطلبان این آزمایش بیش از ۳ هفته در بیمارستان بستری و تحت نظر بوده‌اند و از عوارض جانبی در آنها خبری نبوده است. در صورتی که مراحل بعدی این آزمایش هم مطابق انتظار پیش برود، تا اکتبر یا از اواسط مهر این واکسن ثبت شده و از ماه بعد از آن به تولید انبوه خواهد رسید.
روس‌ها پیشتر واکسن اسپوتنیک V را به عنوان نخستین واکسن کرونا ثبت کرده بودند اما فقدان آزمایش‌های کافی بسیاری را در مورد کارایی و عوارض آن نگران کرده است. این واکسن قرار است روی ۴۰ هزار نفر آزمایش شود و در صورت موفقیت به کشورهای مختلفی از خاورمیانه گرفته تا آمریکایی جنوبی و مکزیک ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار