رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی؛

آلودگی خاک مورد توجه قرار گیرد

1399/06/02 - 14:03 - کد خبر: 25667
یوسف داودی

نصر: رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی بر لزوم توجه سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های مسئول به بحث آلودگی خاک تاکید کرد.

به گزارش نصر، یوسف داودی روز یکشنبه در آیین تجلیل از واحدهای تولیدی و فعال منتخب حفاظت از محیط زیست استان، با بیان این‌که قوانینی در برنامه ششم توسعه در بحث حفاظت از آب و خاک به تصویب رسیده است تا بتوانیم از نعمت‌های بزرگ کشور حفاظت کنیم، گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست که پرچمدار حفاظت از آب و خاک کشور است اشکالات اساسی وجود دارد و آنچنان که باید در برخی موارد ورود پیدا نکرده و تعدادی از آلایندگی‌های شدید در سطح شهرها فراموش شده است.
براساس این گزارش، وی در خصوص بحث حفاظت از خاک، گفت: خاک، گرانبهاترین ماده بر روی کره زمین است که در صورت آلودگی، امکان بازسازی بسیار کمی دارد و مدت‌های بسیاری طول می‌کشد؛ آلودگی خاک با مواد مختلفی هم‌چون ترکیبات مایع و گازی خارج شده از صنایع و کارخانجات انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: عناصری چون آرسنیک، فلوئور، مولیبدن و جیوه عناصر سمی هستند که می‌توانند وارد خاک شوند و جمعیت مختلف میکروبی خاک را تغییر دهد و سپس با رشد گیاهان در این خاک، آلودگی به انسان و حیوان انتقال یابد.
داودی متذکر شد: سازمان محیط زیست و ادارات تابع در خصوص آلودگی‌های کوچک برخوردهای قاطعی انجام می‌دهند اما در مقابل آلودگی‌های شدید هم‌چون ورود روزانه 800 میلیون متر مکعب آلاینده به هوا عکس العمل و حرکتی انجام نمی‌دهد.
وی با بیان این‌که عدم ورود سازمان حفاظت محیط زیست در برخی موارد خطا است، گفت: 2.3 میلیارد یورو در آلومینیوم جنوب سرمایه گذاری شده که با ظرفیت یک میلیون تن شروع به کار کرده است اما این مجموعه، مواد اولیه خود را در ازای ایجاد آلاینده "سود" که تشعشعات اتمی دارد، تامین می کند و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است، در حالی که این ماده می‌تواند هزاران کیلومتر از آب‌های سطحی و زیرزمینی را آلوده کند.
وی ادامه داد: مسئولان این مجموعه برای دفع آلاینده خارج شده از کارخانه نیز هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و می‌گویند که در یک دشت بر روی ماده‌ای پهن خواهد شد تا به داخل خاک نفوذ نیابد.
وی با تاکید بر این‌که وزارت نیرو نیز در انجام وظایف خود در راستای حفاظت از محیط زیست، ضعیف عمل کرده است، گفت: در خصوص تامین نیروی برق هنوز نمی‌توان به قدر کافی از نیروهای تجدیدپذیر استفاده کرد و فقط به نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی تکیه می‌کنیم.
وی افزود: در استان 500 مگاوات برق را می‌توان از طریق نیروی باد و توربین تامین می‌شود اما وزارت نیرو اقدام منسجم و تلاشی برای استفاده از ظرفیت توربین‌ها نکرده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: پس از افزایش قیمت بنزین انتظار می‌رفت که مقدار آلایندگی‌ها در سطح شهرها کاهش یابد اما با نتیجه عکس مواجه شدیم چرا که مصرف گاز طبیعی CNG افزایش یافت، گازی که بدون پالایش و با آلایندگی بسیار بالا و خطرناک مصرف می‌شود.
داودی گفت: از سازمان حفاظت از محیط زیست خواهشمندیم به بحث افزایش آلاینده گاز طبیعی CNG ورود کرده  و  سوخت LPG را جایگزین آن بکند.
وی متذکر شد: روزانه 150 میلیون متر مکعب بنزین مصرف می‌شود در حالی که مقدار مصرف گاز طبیعی 530 میلیون متر مکعب است؛ این گاز می‌تواند باعث ایجاد گازهای سمی متان و گازهای نیتروژنه و گورددار شود که منجر به تغییر رنگ هوا و بوی نامطبوع خواهد شد.
وی ادامه داد: با ورود گاز گوگرددار به آسمان و ابرها،  شاهد باران و برف‌های اسیدی می‌شویم و خطر بزرگی است که روز به روز در حال افزایش است.
انتهای پیام/

پژوهشیار