همکاری ‌های بخش دولتی با بخش خصوصی ترکیه

1399/06/01 - 13:52 - کد خبر: 25603
ترکیه

نصر: اداره کل استراتژی و بودجه نهاد ریاست جمهوری ترکیه در ارزیابی پروژه‌های انجام شده در این کشور اعلام کرد که مدل همکاری دولت با بخش خصوصی در پروژه‌های زیر ساختی مانند ساخت بزرگراه، اتوبان، پل و فرودگاه به الگویی مناسب در توسعه زیر ساخت‌های این کشور تبدیل و ارزش آن به ۱۵۵.۸ میلیارد دلار بالغ شده است.

به گزارش نصر، از سال ۱۹۶۸ تا پایان سال گذشته میلادی، دولت ترکیه در اجرای بیش از ۲۴۹ پروژه از مدل همکاری بخش‌های دولتی – خصوصی اسفاده نموده که ارزش آنها بیش از ۷۸.۳ میلیارد دلار بوده است. ارزش کلی قراردادهای پروژه‌های مذکور ( مقدار سرمایه‌گذاری بعلاوه مبلغی که به دولت پرداخته شده است) بیش از ۱۵۵.۸ میلیارد دلار بوده است.
بیشترین ارزش مالی پروژه‌های دولتی – خصوصی ترکیه در پروژه‌های فرودگاهی به ارزش ۷۳ میلیارد دلار، انرژی ۳۷.۱ میلیارد دلار و پروژه‌های ساخت بزرگراه و اتوبان به ارزش ۲۴.۳ میلیارد دلار بوده است. ارزش مالی قراردادهای ساخت پروژه‌های بیمارستان‌های شهری در ترکیه ۱۱.۵ میلیارد دلار، سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های ساخت بنادر ۴.۸ میلیارد دلار و مراکز گردشگری ۲.۱ میلیارد دلار بوده است.
پروژه‌های ساخت راه آهن، مراکز فرهنگی، زیرساخت‌های گمرکی، مراکز صنعتی، پروژه‌های معدن از جمله پروژه‌های دیگری هستند که با مدل همکاری بخش خصوصی با دولتی در ترکیه عملی شده‌اند.
در میان ۲۴۹ پروژه‌ای که تا پایان سال گذشته میلادی در ترکیه انجام شده است، استفاده از مدل B.O.T (ساخت، بهره‌برداری، واگذاری) در بیش از ۱۱۵ پروژه بیشترین مدل جهت استفاده در عقد قراردادهای همکاری بخش خصوصی با دولتی بوده و به ترتیب پس از آن مدل حق بهره‌برداری در ۱۰۹ پروژه، مدل ساخت، اجاره و واگذاری در ۲۰ پروژه و مدل ساخت و بهره‌برداری در ۵ پروژه عملی شده‌اند. نگاهی به تعداد پروژه‌های انجام شده با استفاده از مدل همکاری‌های بخش دولتی با خصوصی در ترکیه در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که بخش انرژی با ۹۷ پروژه از تعداد ۲۴۹ پروژه‌ای که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی عملی شده است در مقام نخست قرار گرفته و پس از آن به ترتیب پروژه‌های بخش‌های مختلف از جمله پروژه‌های ساخت بزرگراه و اتوبان با ۴۱ پروژه، بنادر با ۲۳ پروژه، مراکز بهداشتی و درمانی با ۲۰ پروژه، واحدهای  گمرکی با ۱۹ پروژه، فرودگاه‌ها و مراکز گردشگری با ۱۸ پروژه، معادن با ۸ پروژه، مراکز صنعتی با ۲ پروژه و ساخت راه‌آهن با ۱ پروژه در رتبه‌های بعدی جای دارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار