کارشناس مذهبی:

مجلس عزاداری امام حسین(ع) باید بصیرت ببخشد

1399/06/01 - 13:43 - کد خبر: 25600
کارشناس مذهبی

نصر: کارشناس مذهبی به تشریح باید ها و نباید های مجالس عزاداری امام حسین(ع) در این ایام پرداخت.

به گزارش نصر، حجت الاسلام  محمود هادی در گفت‌وگویی در خصوص ویژگی مجالس عزای امام حسین(ع) اظهار کرد: مجالس عزای حسینی باید از دو شاخصه شعور و شور برخوردار باشد. شعور همان عقلانیت است و شور عبارت است از عشق و علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و در واقع مجلسی که در آن شور و شعور در کنار هم وجود نداشته باشد، نتیجه بخش نخواهد بود.
وی ادامه داد: اگر صرفا نگاه عقلایی وجود داشته باشد و خبری از شور، عشق و علاقه  نباشد، در آن مجلس حال عزاداری وجود نخواهد داشت و اگر فقط شور باشد و خبری از عقلانیت نباشد، در اینصورت مشکلات عقیدتی به وجود می آید و چه بسا مردم اصلا متوجه نشوند که مبنای حرکت امام حسین(ع) بر مبنای تعقل و عقلانیت است.

مجالس حسینی باید بصیرت بخش و معرفت افزا باشد
وی در ادامه به بیان بایدها و نبایدهای مجالس عزای امام حسین(ع) پرداخت و گفت: یکی از مهمترین باید هایی که حتما باید در مجالس حسینی وجود داشته باشد، عبارت است از بصیرت افزایی. یعنی مجلس عزاداری باید برای ما بصیرت ببخشد و اصلا یکی از ویژگی های بارز یاران امام حسین(ع) داشتن بصیرت است. همانطور که امام صادق (ع) در مورد حضرت ابوالفضل(ع) می فرمایند: «کان عمنا العباس بن علی نافذ البصیره» (عمویمان عباس انسانی با بصیرت بود) لذا مجالس حسینی باید بصیرت و آگاهی ما را افزایش دهد.
این کارشناس مذهبی، معرفت افزایی را دومین ویژگی مجالس حسینی برشمرد و اضافه کرد: مجلسی که عاری از معرفت افزایی باشد، ما را به جاهای دیگری از جمله غلو، انحراف و ... خواهد کشاند که اصلا انتظار آن جا را نداشتیم. معرفت یعنی شناخت اهل بیت(ع) لذا عزاداران حسینی باید نسبت به ائمه اطهار(ع) معرفت داشته باشند و لازمه داشتن معرفت، دانستن هدف قیام امام حسین(ع) و همچنین شناخت شخصیت آن حضرت است.
وی با اشاره به اینکه حفظ آداب و اصول برپایی مجالس عزاداری ویژگی بعدی این مجالس است، خاطرنشان کرد: نباید کارهایی انجام دهیم که موجب وهن مذهب و دین شود و به همین دلیل آداب برپایی عزای امام حسین(ع) را باید رعایت کنیم و حتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز این موضوع را سفارش کرده اند.

تحریفات موجب مغفول ماندن حقیقت شده است
حجت الاسلام هادی در مورد نبایدهای مجالس حسینی و کارهایی که لازم است ترک شود، گفت: یکی از این موارد دوری از انحراف و تحریف است که متاسفانه تحریفات تا اندازه‌ای مطرح شده است که بعضی از حقایق مغفول مانده است و این تحریف‌ها در نحوه برگزاری عزاداری تا مطالب گفته شده در مجالس تاثیرگذاشته است و موضوع بعدی که باید در مجالس حسینی ترک شود و متأسفانه بسیار زیاد دیده می شود، بحث غلو و بیان موضوعاتی است که هیچ ریشه دینی، روایی و عقلایی ندارند اما متأسفانه شاهد هستیم که در طول سالیان زیاد یک عده‌ای این موضوع را دستاویز کرده و  باعث وهن مذهب شده است.
وی تاکید کرد: موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان حقیقت دین در مجالس حسینی است و نباید حقیقت دین از مجالس عزاداری خارج شود و عزاداران حسینی باید با دین و قرآن آشنا شوند و طبیعی است در مجلسی که در آن خبری از بیان حقیقت دین و قرآن نباشد، نتیجه ای مخالف با قرآن و دین در بر خواهد داشت.

مهمترین ویژگی یک مداح خوب، داشتن تقوا است
این کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با ویژگی های بارز یک مداح خوب نیز خاطرنشان کرد: یکی از اساتید ما همیشه می گفت «طلبه‌ای که بی‌سواد ولی با تقوا باشد ضرری به دین نمی‌رساند اما طلبه‌ای که باسواد است و تقوا ندارد به دین آسیب می‌رساند» و من از این موضوع برای بیان ویژگی مداحان نیز استفاده می کنم و لذا اولین ویژگی بارز یک مداح خوب داشتن تقوا است. یعنی مداح باید پاکیزه بوده و تزکیه نفس داشته باشد و اگر اکنون مرحوم حاج فیروز زیرک کار در جامعه اسلام و جامعه تشیع مطرح شده است و حتی شیعیان غیرایرانی نیز او را می‌شناسند، علتش داشتن تقوا است و لذا اولین ویژگی مداحان در این دستگاه با عظمت، داشتن تقوا است.
وی مقتل خوانی را ویژگی مهم بعدی مداحان و روحانیون برشمرد و گفت: واقعاً نیاز است تا همه مداحان و همچنین خطبا و سخنرانان این ویژگی را داشته باشند بطوریکه در ایام قدیم این موضوع بسیار مرسوم بود و روحانیون و مداحان همواره مقتل می خواندند حتی شعرای عصر قدیم مانند مرحوم حسینی تمامی اشعار خود را براساس مقاتل نوشته است در واقع مرحوم حسینی مقتل را منظوم کرده و به شکل شعر درآورده‌ است.

عدم اهتمام به مقتل خوانی منجر به انحراف می شود
 وی با بیان اینکه متأسفانه  امروز این ویژگی در شعرا از بین رفته است و نه‌تنها مداحان بلکه بعضی از روحانیون نیز با مقتل‌خوانی آشنا نیستند، اظهار کرد: اهمیت این موضوع به این دلیل است که گاهاً شاهد هستیم فردی که آشنایی با مقتل‌خوانی ندارد حرفی را می‌زند و یا جمله‌ای را می‌گوید که موجب انحراف می‌شود و مردم نیز دین را آن‌گونه می‌شناسند و در نتیجه انحرافات زیادی به وجود می آید لذا مقتل خوانی باید برای جلوگیری از انحرافات مورد توجه مداحان قرار گیرد.
حجت الاسلام هادی در ادامه با بیان ویژگیهای مداحان خاطرنشان کرد: مداحان و روحانیون عزیز باید با معارف الهی آشنا باشند چون در غیر اینصورت مطالبی گفته می شود که برخلاف قرآن است که موجب گمراهی مخاطب می شود و ویژگی مهم دیگری که مداحان باید نسبت به داشتن آن همت کنند، حفظ آداب و اخلاق رفتاری و گفتاری است و مداحان باید بسیار مواظب باشند تا رفتارشان به گونه‌ای نباشد که بر مخاطب تأثیر منفی بگذارد.
وی دوری از گفتن سخنان سخیف را ویژگی بعدی مداحان بیان کرده و یادآور شد:  متأسفانه شاهد هستیم که حتی بعضی از مداحان کشوری نیز گاهی مطالب سخیفی می گویند که فقط ایجاد حاشیه می‌کند لذا مداحان می توانند به دور از گفتن مطالب سخیف و با اهتمام به مقتل خوانی و خواندن آیات و روایات، مطالبی را بیان کنند که هیچ تبعاتی برای دین و دستگاه عزاداری نداشته باشد. همان‌طور که در ماه رمضان دیدیم که یکی از مداحان در برنامه زنده داستانی را تعریف کرد که حواشی زیادی به وجود آورد.

بیان حقیقت دین باعث جذب جوانان به مجالس حسینی می شود
وی در رابطه با چگونگی جذب جوانان به مجالس حسینی نیز ابراز کرد: اگر مطالب دینی بطور صحیح و جذاب گفته شود، جوانان نیز به این مجالس جذب می شوند در واقع اگر به شخصیت مرحوم حاج فیروز زیرک کار بنگریم، می بینیم که صرفاً به خاطر تقوا، صداقت، پاکی نفس و دانستن حقیقت دین،  بسیاری از جوانان را مجذوب خود کرده بود و اگر فضای مجازی را نگاه کنیم، جوانانی که اصلاً اهل منبر و مسجد نیز نبودند پیام تسلیت درگذشت حاج فیروز را گذاشته بودند. در کنار این موضوع شاید یکی از راه هایی که بتوان جوانان را به این  مجالس جذب کرد، استفاده از سبک‌های مداحی جدید است که مورد پسند جوانان است و  ما می‌توانیم در کنار سبک های سنتی و قدیمی  از سبک‌های جدید نیز استفاده کنیم تا جوانان جذب شده و در این مجالس ثابت قدم باشند.
این کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با برپایی عزاداری در ایام کرونایی نیز گفت: در خصوص بحث رعایت پروتکل های بهداشتی، فرمایشان رهبر معظم انقلاب را باید نصب‌العین قرار دهیم چون که سخنان ایشان برای ما منطبق با حقیقت و دین است و احیاناً اگر یک نفر در هیئت‌ها به کرونا مبتلا شود برای دستگاه اباعبدالله(ع) بدنامی به بار می آورد و همان‌طور که رهبر انقلاب نیز فرمودند، باید دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را اجرا کرده و نباید به دست دشمنان دین و اسلام بهانه دهیم و حتماً باید عزای حسینی برپا شود و این‌طور نباشد که کرونا موجب تعطیلی مجالس عزا شود .
وی در پایان تاکید کرد: درست است که دل‌سوختگان اهل‌بیت دوست داشتند مثل همیشه دست در دست هم و در کنار هم برای امام حسین(ع) اشک بریزند اما امسال شرایط به گونه‌ای است که باید برخی مسائل بهداشتی از جمله  فاصله‌گذاری رعایت شود و من مطمئن هستم در این صورت نیز حضرت ولی‌عصر(عج) به ما نظر خواهند کرد و ان‌شاءالله که از ما بخاطر برپایی عزای امام حسین(ع) راضی و خوشنود باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار