گزارش/

انتظار 11 ساله پالایشگاه هشترود در پیچ و خم بروکراسی های اداری/ رونق یک واحد صنعتی در گرو تنگ نظری های کارشناسان

1399/06/01 - 13:15 - کد خبر: 25596
پالایشگاه هشترود

نصر: ابطال سلیقه ‌ای مجوزهای صادر شده، معطل کردن مسئولان پالایشگاه در ادارات مختلف و نا آشنا بودن بعضی از کارشناسان در خصوص تولید، مشکلات سرمایه گذاران در بخش نفت را چند برابر کرده است.

به گزارش نصر، حمایت از کالای تولید داخل بخش مهمی ‌از پازل اقتصاد مقاومتی است و بخش زیادی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد؛ بی شک هر کشوری برای دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند حمایت از تولید داخل است.
در ایران نیز مسئولان و اقتصاددانان بر این باورند که راه رسیدن به توسعه اقتصادی از مسیر تقویت تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان می گذرد. از این رو با تحقق چنین فرایندی ضمن به حرکت در آمدن چرخ تولید، اشتغال و رونق اقتصادی را بیش از پیش در کشور شاهد خواهیم بود.

اما در سال “جهش تولید” که همه مسئولان بر تسهیل فعالیت واحدهای داخلی تاکید می کنند، پالایشگاه “ارکان پارس” شهرستان هشترود که اولین واحد صد درصد خصوصی ایران بوده و در راستای تولید و صادرات به فعالیت می پردازد با تنگ‌ نظری برخی کارشناسان مربوطه با مشکل پروانه بهره‌برداری مواجه شده است.

با جهش تولید و تقویت عرضه‌ کالا‌های داخلی به بازار، به طور طبیعی به نیروی کار بیشتری نیاز بوده، افراد بیشتری مشغول کار شده و از مشکل بیکاری نجات می‌یابند
جای تاسف دارد که اولین پالایشگاه خصوصی ایران که توسط گروه دانش بنیان طراحی و اجرا شده و دانش فنی آن نیز صددرصد ایرانی است اکنون در بدترین شرایط قرار گرفته است!
 
 
مديرعامل پالايشگاه اركان پارس هشترود با بیان اینکه سیستم این پالایشگاه توسط دانش فنی به گونه ای طراحی شده است که هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی ندارد، اظهار کرد: ظرف 10سال گذشته این مجموعه از نظر دانش فنی، اولین شرکت دانش بنیان بوده است که صفرتا صد این مجموعه حتی نصب و راه اندازی ماشین آلات توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

"علیرضا نگهبان"  گفت: شرکت ارکان پارس هشترود در زمره اولین شرکت در خاورمیانه است که تا 50 هزار بشکه، ظرفیت تولید دارد.

وی افزود: ما در سال 92 با شرکت در مناقصات کشوری در بین کشورهای ژاپن، روسیه، چین و هندوستان، موفق شدیم از بین 70 مینی پالایشگاه پدافند غیرعامل، این مناقصه را ببریم؛ همچنین درسال 88، از بین 40 شرکت مجوز گرفته، تنها شرکتی که توانسته با دانش فنی پالایشگاه را راه اندازی کند، شرکت ارکان پارس هشترود است. همچنین این شرکت برای نشان دادن توانمندی هایش، پالایشگاه هشترود را بدون وام و با هزینه شخصی دایر کرده‌ است.
 
 
وی با بیان اینکه نزدیک 200 میلیاردتومان جمع سرمایه گذاری برای این پروژه است، خبرداد و گفت: ارزش قانونی این پالایشگاه، بشکه ای 10هزار دلار است به طوری که ظرفیت تولید 4 هزار بشکه در روز جمعا 40میلیون دلار است. در سال 92 نزدیک 10هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و ماشین آلات را در عرض 3 سال آماده کردیم. همچنین ماشین آلاتی که جهت نصب آماده اند به ارزش 80 میلیون دلار است که با قرارگرفتن در وضعیت مساعد برای سرمایه گذاری مجدد، در فاز 3 راه اندازی خواهیم کرد.

نگهبان تصریح کرد: با شروع کارد در عرض کمتر از دو ماه در سال جاری، علی رغم بسته بودن مرز و تحریم ها حدود یک میلیون دلار به کشور عراق و افغانستان صادرات داشتیم؛ این در حالی است که در صورت امکانات، صادرات را می‌توانیم به دو میلیون دلار در ماه افزایش دهیم.

مدیرعامل پالایشگاه ارکان پارس هشترود با اشاره به اینکه مبلغ ارز خود را نیز از طریق بازپرداخت به موقع تسویه نمودیم، افزود: با توجه به شرایط تحریم و بازگشت ارز، راهکار بانک مرکزی بر این بود که واردات در قبال صادرات باشد که ما نیز، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده و تسویه کرده ‌ایم.
نگهبان ابراز کرد: در روزهای کرونایی که تعدیل کارگران در واحدهای مختلف انجام می ‌شد تعداد کارگران ما به سه برابر افزایش یافت.

وی اظهار کرد: در سال 96 موفق به دریافت مجوز از سازمان محیط‌زیست شدیم و مقرر گردید وزارت صمت در یک هفته پروانه بهره‌ برداری صادر کند اما بعد از گذشت یک سال، بالاخره مجوز نصفه و نیمه برای تولیدات ما صادر کردند و تا سال 99 با کارشناسی ‌های پالایشگاه تبریز و کارگروه استان در مورد تولید حلال‌ های صنعتی، کلیه نواقصات را با هزینه میلیاردی رفع کردیم که به اصلاح پروانه منجر گردید.
نگهبان ادامه داد: در طی 45 روز، واحد حلال سازی در این پالایشگاه نصب گردید که در دنیا امر بی سابقه ‌ای به شمار می ‌رود. پالایشگاه هشترود پجمین واحد پالایشگاهی از حیث تولید حلال‌های صنعتی و صادرات در ایران، شناخته شده ‌است.
 
 
مدیرعامل پالایشگاه ارکان پارس هشترود با بیان اینکه تولیدات پالایشگاهی تولیدات صنعت مادر است، اذعان کرد: علی رغم متوقف بودن فعالیت مان اما کارگران و مهندسان این مجموعه با عشق و علاقه مشغول تولید هستند. تولیدات این پالایشگاه حلال های 402 و 400 است که باجرعت می توان ادعا کرد که کیفیت آن در حد پالایشگاه های کشور است چون مبدل های حرارتی ندارد و به دلیل استفاده از ایرکولر و عدم استفاده از فیلر، فارع از هرگونه آلاینده زیست محیطی و پس ماند شیمیایی است.

علیرضا نگهبان به سنگ اندازی هایی که موجب توقف فعالیا این واحد صنعتی شده بودند اشاره کرد و گفت: ما از چندسال قبل به ایران آمدیم تا اعلام آمادگی کنیم و بگوییم که می توانیم صفر تا صد یک پالایشگاه ایرانی را راه اندازی کنیم اما مشکلات و بروکراسی های اداری و چشم تنگی های کارشناسان که منجر به بروز مشکلات و سنگ اندازی ها شده، آنچنان نظرمان را تغییر داده اند که می توان در این 11 سال ادعا کرد اگر این پالایشگاه را در کشور دیگری ایجاد می کردیم، ظرف 10 سال میتوانستیم 70 پالایشگاه دیگر احداث کنیم چرا که در هیچ کجای دنیا برای هیچ سرمایه گذاری قابل توجیه نیست که 11 سال منتظر رفع بروکراسی های اداری باشد.
 

مشکلی که در ایران ۱۱سال طول می‌کشد، در کشور های دیگر قریب به ۲۰روز طول می کشد
وی تصریح کرد: ابطال سلیقه ‌ای مجوزهای صادر شده، معطل کردن مسئولان پالایشگاه در ادارات مختلف و نا آشنا بودن بعضی از کارشناسان در خصوص تولید، مشکلات سرمایه گذاران در بخش نفت را چند برابر کرده است.
مدیرعامل پالایشگاه هشترود تاکید کرد: ما با مدیران کل هیچ مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در نوع کارشناسانی است که به اسم قانون، سنگ ‌اندازی کرده و از قوانین نانوشته سخن به میان می آورند، لذا تنگ نظری ‌های کارشناسانه اصلی ‌ترین مشکل ماست.
نگهبان ابراز کرد: سال گذشته بنزین یورو چهار در این مجموعه تولید می ‌شد که با توجه به کارشکنی ‌های برخی مسئولان و کارشناسان، تولید این بنزین را متوقف کردیم.
وی تصریح کرد: اگر بروکراسی زائد اداری فعلی پابرجا باشد باید عطای راه‌ اندازی فازهای بعدی پالایشگاه را به لقایش ببخشیم زیرا اگر چنین روالی تداوم یابد باید برای احداث فاز سوم پالایشگاه 30 سال منتظر بمانیم!
وی اظهار کرد: زمانی که برای سرمایه گذاری در حوزه پالایشگاه اعلام آمادگی کردم، از طرف مسئولان وقت معافیت مالیاتی دریافت کرده و به خاطر صادرات مشتقات نفتی نیز بسته‌ های تشویقی دریافت کردیم، اما متاسفانه علاوه بر اینکه بسته‌ های تشویقی صادرات اعمال نشد، اداره امور مالیاتی نیز 200 میلیون تومان به عنوان مالیات دریافت کرد.
نگهبان با اشاره بر عدم نصب واحد 10 هزار بشکه نفت خام در میعانات گازی افزود: تا کنون 200 میلیون دلار مالیات پرداخت کرده ‌ایم در حالی که برنامه ‌ای برای اخذ مالیات وجود نداشت.
مدیرعامل پالایشگاه هشترود تصریح کرد: اگر سنگ اندازی ‌ها در مورد پالایشگاه به حداقل برسد، می‌ توانیم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مجموعه، برای 500 نفر در یک منطقه محروم اشتغال ‌زایی ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: همچننی اگر مشکلات این مجموعه حل شود، تولید روزانه از 150 تن به 1800 تن خواهد رسید.
نگهبان ادامه داد: اگر مشکلات اداری موجود حل شود سال آینده با یک واحد 1800 تنی به تولید حلال و صادرات آن اقدام خواهیم کرد تا سالانه 40 میلیون دلار درآمد از محل صادرات عاید کشورمان گردد.
وی در پایان اذعان کرد: 80 درصد فرآورده صنعتی ما شیمیایی است و این هیچ توجیهی ندارد که یک کارشناس کشاورزی برای مجوز استاندارد یک پالایشگاه شیمیایی اظهار نظر کند چراکه همین یک کارشناس چندسال کار یک پالایشگاه را لنگ نگه داشته است.
 

رئیس سازمان صمت معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: با پیگیری‎های لازم از طریق کارگروه های استانی و ملی، مشکلات تولید محصلات پتروشیمی در شرکت ارکان پارس هشترود مرتفع می ‌شود.
"حبیب امین زاده"، گفت: پروانه بهره برداری این شرکت بر اساس محصولات تولیدی تفکیک و فرآیند دریافت مجوز از سازمان استاندارد با هماهنگی مدیران استانی در چند روز آینده انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: برخی از مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازام برای فعالیت این شرکت نیز از طریق کارگروه‌های ملی پیگیری می ‌شود که در صورت ارائه مستندت لازم از سوی صاحبان شرکت پروانه جدید برای محصولات تولیدی صادر می شود.
 امین ‌زاده در خصوص انتشار مطلبی در رسانه‌ ها با این مضمون که کارشناس گروه شیمیایی سازمان صمت استان دارای رشته کشاورزی است، اظهار کرد: این مطلب خلاف واقع بوده و خانم ناجی دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی با گرایش پتروشیمی از دانشگاه صنعتی سهند است.

گزارش نصر حاکی از آن است که به گفته مدیرعامل پالایشگاه ارکان پارس هشترود این واحد پالایشگاهی فاقد از آلایندگی بوده و کیفیت محصول آن هم استاندارد است در پیچ و خم بروکراسی ‌های زائد اداری و تنگ نظری کارشناسانه گیر کرده و نیازمند توجه خاص نماینده ارشد دولت در آذربایجان ‌شرقی است!
انتهای پیام/

پژوهشیار