خبر/

توصیه‌های بهداشتی به هیات‌ها و عزاداران حسینی

1399/06/01 - 10:36 - کد خبر: 25565
عزاداری

نصر: رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی توصیه‌هایی به هیات‌ها و عزاداران حسینی ارائه کرد.

به گزارش نصر، محمد قنبری در گفت‌وگویی با اشاره به شرایط عزاداری در ماه محرم امسال و اعمال برخی محدودیت‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: عزاداری باید در اماکن و فضاهای باز و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی حداقل دو متر، استفاده مستمر از ماسک و تجمعات حداقلی برگزار شود.
وی با بیان اینکه جابه‌جایی هیات‌ها و دسته‌روی ممنوع است، گفت: استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم‌ها ممنوع بوده و مراسم سینه زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم، بدون جابجایی مجاز است.
وی متذکر شد: برگزاری مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها مانند یوم‌العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری در اردبیل و مراسم شیرخوارگان به دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و ضرورت پیشگیری از سرایت بیماری ممنوع است.
قنبری خاطرنشان کرد: حضور هیات‌ها در اماکن مقدس، حرم‌ها و امامزاده‌ها ممنوع بوده و مدیریت تولیت‌ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند.
وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای توسط هیات‌ها برای رعایت ضوابط بهداشتی و اطلاع رسانی تاکید کرد.
وی با اشاره به شرط برگزاری نماز، اظهار کرد: برگزاری نماز مانند گذشته در مساجد به مدت یک ساعت در اماکن سربسته، دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر، رعایت فاصله گذاری اجتماعی حداقل دو متر، استفاده از ماسک و به همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.
رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با اشاره به ضوابط اجرای مراسم عزاداری در فضای باز اشاره کرد و افزود: سطوح مشترک محل برگزاری مراسم باید قبل و بعد از برگزاری به طور مستمر گندزدایی شده و همیاران سلامت هیات در ورودی محل برگزاری مراسم جهت نظارت بر ضد عفونی دست‌ها، کنترل و اهدای ماسک مستقر شوند.
وی متذکر شد: همه عزاداران در محل باید از ماسک استفاده کرده و برگزاری مراسم در فضای باز حداکثر از دو ساعت بیشتر نشود.
وی با اشاره به ضوابط و توزیع غذاهای نذری، گفت: از پذیرایی در هیات‌ها خودداری کرده و نذورات در قالب بسته‌بندی توزیع شوند، توصیه کلی مبنی بر ارائه نذورات به صورت خشک و خام در راستای استمرار برنامه مساوات است.
انتهای پیام/

پژوهشیار