رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی؛

کشاورزان طبق الگوی کشت اقدام به کشت کنند/ مواد غذایی هم تحریم هستند

1399/05/30 - 14:58 - کد خبر: 25529
اکبر فتحی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورز باید الگوی کشت را طبق الگو های اعلامی از طرف سازمان جهاد کشاورزی رعایت کند، عدم توجه به الگوی کشت موجب هدر رفت منابع خواهد شد که اکنون در حوزه گوجه فرنگی با این مشکل مواجه شده ایم نیاز است کشاورزان طبق الگوی کشت اعلامی جهاد کشاورزی اقدام به کشت کنند.

به گزارش نصر، "اکبر فتحی" در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت، ضمن تبریک هفته دولت از افتتاح 82 پروژه در هفته آینده خبر داد و افزود: در این هفته به مناسبت هفته دولت 82 پروژه را جمعا با اعتباری بالغ بر یک هزار و 230  میلیارد ریال افتتاح خواهیم کرد.

افتتاح ۸۲ پروژه بخش کشاورزی
 وی ادامه داد: 40 پروژه قابل افتتاح در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در هفته دولت به بخش آب و خاک، 18 پروژه به بخش باغبانی، 14 پروژه به بخش دام طیور، 6 پروژه به بخش صنایع کشاورزی و دو پروژه مربوط به ترویج و یک پروژه هم به بخش شیلات اختصاص دارد لازم به ذکر است سهم آورده سال 98 نسبت به سال های گذشته بیشتر است.
وی ادامه داد: علی رغم تمامی تحریم ها و مشکلات در کشور توانستیم توفیقاتی در سطح استان و کشور کسب کنیم، رشد منفی سایر بخش ها را توانستیم با رشد مثبت کشاورزی مرتفع نماییم.
وی افزود: در ایام کرونا سه نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی به دلیل کرونا فوت کرده اند که یادشان را گرامی می داریم.

رسانه ها سنگ تمام گذاشتند
فتحی ادامه داد: اصحاب رسانه از آغاز بیماری کرونا با ورود به بخش کشاورزی سنگ تمام گذاشتند و از تمامی ظرفیت و توان خود استفاده کردند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تحریم های همه جانبه، گفت: در این وضعیت تحریم و کرونا نه تنها کاهش در تولید نبود بلکه افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی در این شرایط سخت را داشتیم.
وی مکانیزاسیون اداوت کشاورزی را یکی از موارد مهم و قابل توجه خواند و افزود: نیاز است کشاورزان استان به ضرورت مکانیزاسیون توجه ویژه ای داشته باشند که تاکنون رضایت بخش بوده است، در یک سال گذشته یک هزار و 150 دستگاه تراکتور تحویل کشاورزان استان داده شده است.
وی ادامه داد: روستا هایی را در حوزه گلخانه ای و الگوی کشت مناسب استان اجرایی کرده ایم، در روستاهای اطراف دریاچه ارومیه محصولاتی با نیاز آبی کمتر، الگوی کشت به کشاورزان آن منطقه ارائه شده است، در حوزه آب خاک اجرای سیستم های نوین آبیاری صورت گرفته است، در شهرستان های مختلف بدلیل کمبود آب خیلی خوب عمل کرده اند.

کشاورزان رعایت کنند
وی اضافه کرد: کشاورز باید الگوی کشت را طبق الگوهای اعلامی از طرف سازمان جهاد کشاورزی رعایت کند، عدم توجه به الگوی کشت موجب هدررفت منابع خواهد شد که اکنون در حوزه گوجه فرنگی با این مشکل مواجه شده ایم نیاز است کشاورزان طبق الگوی کشت اعلامی جهاد کشاورزی اقدام به کشت کنند.
وی افزود: قیمت باید در عرضه و تقاضا مشخص شود، قیمت تمام شده یعنی سود صفر است، از ظرفیت خرید تضمینی باید استفاده و لحاظ شود.
فتحی ابراز امیدواری کرد و افزود: همیشه از عدم مشارکت بخش خصوصی گله مند بودیم که بحمدالله در یک سال اخیر حضور بخش خصوصی در حوزه کشاورزی بسیار حائز اهمییت و مورد قبول بوده است.

مواد غذایی هم تحریم هستند
وی با اشاره به تامین مواد غذایی و مشکلات آن، اظهار کرد: در تامین پروتئین سال بسیار سختی را گذراندیم، هر چند که به دروغ می گویند مواد غذایی تحریم نیست اما بدلیل تحریم های مواد غذایی با مشکلات بسیاری مواجه شدیم، مشکلات و نابسامانی های پروتئینی ما بدلیل تحریم های ظالمانه و یک طرفانه آمریکاست علی رغم اینکه به لحاظ وفور نعمت مشکلی بر سر سفره ها نداشتیم.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد همکاران خود را پایش کردیم و محدود کردیم تا مواد غذایی به سمت مصرف کننده اصلی برسد.

سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با دعوت از سرمایه گذاران، گفت: از سرمایه گذاران می خواهیم در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کنند، اکنون سازمان جهاد کشاورزی شرایط صدور پروانه را تسهیل کرده است.
وی در بخش دیگری با اشاره به رسالت حفاظت سازمان جهاد کشاورزی از اراضی کشاورزی و جنگل های استان، گفت: حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جنگل ها یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است، اگر ادعا کنیم روزانه نظارت داریم اشتباه است، اما از ظرفیت های مردمی و گروهی برای اطلاع رسانی استفاده می کنیم، اراضی بسیاری به عرصه برگشته است و خوشبختانه در سال 99 هم ادامه خواهد داشت ضمن اینکه از ورود دستگاه قضایی سپاسگزاریم.
فتحی با اشاره به کشت گوجه فرنگی طی امسال که با مشکلاتی مواجه شده است، گفت: باید تولید مازاد، صادرات و فراوری و ذخیره سازی را در برنامه داشته باشیم، بعضی از محصولات را جز الگوی کشت قرار نمی دهیم بخاطر اینکه آب بری بیشتری دارند.
وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی هیچ گونه کود و سم اضافی مصرف نمی شود، در اراضی دیمی محصولات کاملا ارگانیک است، در حوزه زراعی اگر کود و سم بیشتری مصرف کنیم میزان متوسط باید بالا رود، محصولی که در استان تولید می شود کاملا سالم است و اگر احیانا موردی هم دیده شد ما حاضریم پاسخگو باشیم.

به مرغ لاین نیاز داریم
فتحی تصریح کرد: برای تولید مرغ به مرغ لاین و مرغ مادر نیاز داریم، کسانی که از مرغ لاین استفاده می کنند در صف اول دریافت مواد دامی قرار می گیرند.
وی با اشاره به موضوع کمبود آب ابراز کرد: در کل دنیا بیشترین میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی است، علاوه بر اینکه آب کشاورزی با آب شرب جداست، برنامه ما این است که از آب بهینه استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: استان های آذربایجان شرقی و غربی قطب تولید سیب هستند، نصف این مازاد بر نیاز است امیدواریم امسال تولیدات خوبی در زمینه سیب داشته باشیم.
وی ادامه داد: محصولات فرآوری شده مثل کشمش و رب به 54 کشور دنیا صادر می شود که روسیه، ارمنستان، عراق، افغانستان به ترتیب بیشترین آمار صادرات را دارند، در بسیاری از کشورها بسته های کشمش مصرفی برای دانش آموزان مدارس از کشور ما صادر می شود.
فتحی با اشاره به مشکلاتی که در حریم شهرها وجود دارد، گفت: در حریم شهرها شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی با مشکلاتی روبرو هستیم که قرار شده است شهرداری بدون استعلام از جهاد کشاورزی ماده 100 صادر نکند.

هشدار به دارندگان خانه باغ ها
وی در پایان با اشاره به خانه باغ هایی که بدون مجوز ساخته می شوند هشدار داد: همکاران ما در حوزه اراضی و یگان حفاظت اراضی کشاورزی قلع و قمع ها را در برنامه خود دارند که بطور معمول روزانه یک مورد قلع و قمع در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10 را اعمال می کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار