خبر/

کاهش محسوس دما و احتمال بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی

1399/05/30 - 14:50 - کد خبر: 25528
بارش تگرگ

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اواخر جمعه دمای هوای استان به صورت محسوس کاهش می یابد و در برخی نواحی احتمال بارش باران و تگرگ وجود دارد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به استان موجب رگبار باران، غرش آذرخش و وزش باد گاهی تا شدید و رخداد تندبادهای لحظه ای می شود.
وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا اواخر دوشنبه هفته آینده ادامه داشته و کلیه نواحی استان را دربر می گیرد،اظهار داشت: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی و اصابت صاعقه وجود دارد.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به علت وزش باد گاهی تا شدید احتمال آتش سوزی جنگل ها و مراتع و در نواحی شمالی استان احتمال بروز خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.
امیدفر، از کشاورزان استان خواست به توصیه‌هایی سازمان جهاد کشاورزی توجه کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت های احتمالی را انجام دهند و از مردم خواست از سفرهای غیرضروری و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.
وی یادآوری کرد: رعایت نکات ایمنی در مورد احتمال رخداد تندبادهای لحظه ای و سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی ضروری است.
امیدفر، ادامه داد: در زمان کنونی( ساعت ۱۴) عجبشیر با ۳۲ و ورزقان با ۲۳ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و خنک ترین های استان بوده و و دمای تبریز ۳۱ درجه بالای صفر است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار