خیز پلاستیک برای نابودی انسان/

ردپای پلاستیک‌ در بافت‌های حیاتی بدن انسان

1399/05/30 - 11:43 - کد خبر: 25501
پلاستیک

نصر: محققان شواهدی از آلودگی پلاستیکی در ۴۷ نمونه بافتی گرفته شده از ریه‌ها، کبد، طحال و کلیه‌های انسان مشاهده کرده‌اند.

به گزارش نصر، یک مطالعه جدید آزمایشگاهی نشان می‌دهد نانوپلاستیک‌ها قابلیت انباشته شدن در تمام اندام‌های اصلی بدن را دارند.
بنوشته پایگاه ساینس دیلی ، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا شواهدی از آلودگی پلاستیکی را در ۴۷ نمونه بافتی گرفته شده از ریه‌ها، کبد، طحال و کلیه‌ها، مشاهده کرده‌اند.
مدتهاست این نگرانی وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در پلاستیک، طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی از دیابت و چاقی گرفته تا اختلال عملکرد جنسی و ناباروری را به همراه داشته باشد.
حالا به گفته محققان، ذرات میکروسکوپی در اندام‌های اصلی، می‌توانند به همان روش آزبست، خاصیت سرطان‌زایی داشته باشند و منجر به التهاب در بدن شوند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که به طور متوسط ​​، مردم هر هفته حدود ۵ گرم پلاستیک مصرف می‌کنند؛ یعنی به اندازه یک کارت اعتباری.
در مطالعه جدید، محققان به طور خاص به دنبال حضور ذرات بسیار کوچکی بودند که می‌توانند از دستگاه گوارش به داخل خون منتقل شده و از طریق گردش خون، در اندام‌هایی مانند ریه‌ها یا کلیه‌ها و کبد انباشته شوند.
میکروپلاستیک‌ها قطعات پلاستیکی با قطر کمتر از ۵ میلی‌متر و یا تقریبا دو دهم اینچ‌اند. اما ذرات نانو پلاستیک با قطر ۱ میکرون هستند. یک تار موی انسان قطر حدود ۵۰ میکرون دارد. یکی از این ذرات پلاستیکی یافته شده در اندام‌های حیاتی، بیسفنول A بود که هنوز هم برای ساخت بسیاری از ظروف و بسته‌بندی‌های غذایی از آن استفاده می‌شود.
ریزگرد‌ها در آب‌های لوله‌کشی، آب بطری و در هوایی که تنفس می‌کنیم همیشه وجود دارند و به گفته محققان، غیرممکن است که کاملاً خود را از مصرف پلاستیک محافظت کنیم. انواع مواد و بسته‌بندی‌های غذایی همچنین حاوی ذرات ریز پلاستیک است. به طوری که هفته گذشته، محققان دانشگاه اکسستر بریتانیا و دانشگاه کوئینزلند در استرالیا این ذرات را در نمونه‌های پنج غذای مختلف دریایی از جمله صدف، میگو، ماهی، خرچنگ و ... کشف کردند.
اما محققان این مطالعه تاکید می‌کنند: «شما قطعاً می‌توانید قرار گرفتن در معرض پلاستیک را با استفاده از وسایل قابل استفاده مجدد به جای ظروف یکبار مصرف، کاهش دهید. می‌توانید مواد غذایی بدون بسته‌بندی خریداری کرده و  از بطری‌های آب و سایر ظروف ساخته شده از سرامیک، فلزات یا سایر منابع غیر پلاستیک استفاده کنید.»
انتهای پیام/

پژوهشیار