در پنجمین اجلاس جهانی رؤسای مجالس مطرح شد:

تاکید قالیباف بر توجه جامعه بین‌المللی به آسیب‌های کرونا

1399/05/30 - 09:48 - کد خبر: 25488
محمدباقر قالیباف

نصر: رئیس مجلس شورای اسلامی تقویت چندجانبه گرایی و تعهد مسئولان را ضرورت جامعه بین المللی برای بازسازی آسیب‌های همه گیری کرونا عنوان کرد.

به گزارش نصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در روز نخست پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس که از طریق ویدیو کنفرانس طی روزهای ۲۹ و ۳۰ مردادماه برگزار می شود، به نکاتی درباره شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.
بنا بر این گزارش پنجمین کنفرانس رؤسای مجالس کشورهای جهان که هر ۵ سال یکبار با همکاری سازمان ملل و اتحادیه بین المجالس برگزار می شود، امسال از طریق ویدیو کنفرانس به میزبانی کشور اتریش در حال برگزاری است و در سال ۲۰۲۱ به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
موضوعاتی که در این کنفرانس با حضور ۱۳۰ کشور، شامل ۹۷ رئیس، ۸ نایب رئیس و مابقی اعضای پارلمان‌ها مطرح می شود عموما مربوط به سازمان ملل و با موضوعات توسعه پایدار، تغییر اقلیمی، همه گیری کرونا، مشکلات مهاجران، توانمندسازی زنان و افزایش مشارکت جوانان در سیاستگذاری‌ها است که نتایج آن در نهایت به عملکرد سازمان ملل کمک می کند.

متن اظهارات رئیس مجلس در این نشست به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
از ابتکار عمل سرکار خانم بارون رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی در برگزاری اولین وبینار (IPU) که با هدف ایفای نقش راهبردی در پارلمان ها برای بازسازی اوضاع اقتصادی و اجتماعی دوران پسا کرونا به شکل مجازی انجام می شود، تشکر می کنم.
جمهوری اسلامی ایران همانند سایر کشورها در حال مبارزه با ویروس کرونا می باشد اما خوشبختانه به دلیل برخورداری از نظام کارآمد و قوی سلامت و علیرغم تحریم های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا، توفیقات زیادی در این موضوع داشته اند.
اینجانب معتقدم که اتحادیه از هم اینک باید برای بازسازی جهان پسا کرونا برنامه ریزی و اقدام جدی به عمل آورد، از جمله اینکه اول در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رایزنی های مستمر و هدفمند صورت پذیرد و دوم پیشنهاد می کنم با بهره گیری از ظرفیت اتحادیه، کمیته ویژه ای برای اولویت بندی و برنامه ریزی راهبردی در این خصوص تشکیل شود و نقشه راهی را برای دنیای پسا کرونا ترسیم و به رؤسای پارلمان‌ها ارائه نماید.
مجلس شورای اسلامی ایران آمادگی مشارکت فعال در این کمیته مجازی را دارد و سوم در هرگونه برنامه ریزی ضروری است حمایت موثر پارلمان های ملی در تخصیص بودجه و سایر اقدامات حمایتی فراتر از تقویت اهداف دولت‌ها و در برگیرنده موسسات غیردولتی، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و اقشار آسیب پذیر جوامع باشد.
چهارم با بهره گیری از تجربه مدیریتی سخت دوران کرونا ویروس، مجالس جهان باید از طریق ساز وکارهای نوین مالی و تقنینی، ریل گذاری جدیدی را ایجاد نمایند؛به ویژه در قبال کشورهایی که با اقدام غیرقانونی اعمال تحریم های یک جانبه رو به رو هستند.
بی تردید، تقویت چندجانبه گرایی و تعهد مسئولانه ضرورت جامعه بین المللی برای بازسازی آسیب های همه گیری کرونا می باشد.
در پایان عمیق ترین مراتب همدردی و همبستگی ملت ایران را با خانواده های قربانیان ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان اعلام می دارم.
سپاسگزارم.
انتهای پیام/

پژوهشیار