روزنامه نگاران، بهترین گزارشگران فساد/ پیشنهاد حمایت سازمان بازرسی از خبرنگاران

1399/05/29 - 22:41 - کد خبر: 25481
خبرنگاران

نصر: رئیس سازمان بازرسی کل کشور در چند هفته اخیر بارها از حمایت از گزارشگران فساد مالی سخن گفته است.

او به تازگی هم گفت: "اگر مشکلی برای گزارشگران فساد ایجاد شود، سازمان بازرسی از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای حمایت از آنها استفاده می کند".
بهترین گزارشگران فساد، روزنامه نگاران هستند چون هم برای این کار آموزش دیده اند هم از مهارت بررسی صحت خبرها و اطلاعات مختلف برخوردارند و هم مرجع امین برای دریافت اطلاعات مربوط به فساد از سوی سایر افراد گمنام اما مطلع هستند.
روزنامه نگاران همچنین می توانند با تحریک افکار عمومی حساسیت جامعه را نسبت به حقوق و منافع عمومی و فساد و مرتکبان فساد افزایش دهند.
علاوه بر این، یکی از موانع مبارزه با فساد، قدرت و نفوذ استثنایی برخی افراد و دستگاه ها و شرکت ها است که مبارزه با فساد را سخت کرده اما روزنامه نگاران با کمک گرفتن از افکار عمومی می توانند این مانع را دور بزنند.
اگر به دنبال کاهش فساد هستیم؛ اگر به دنبال تقویت و حمایت از گزارشگران فساد هستیم؛ اگر به دنبال مقابله با افراد فاسد و فاسدان مافوق قانون هستیم؛ راحت ترین، بهترین و کم هزینه ترین راه، تقویت و حمایت از روزنامه نگاران است.
بهترین راه برای تقویت و حمایت از روزنامه‌نگاران نیز حفاظت از آزادی کار حرفه ای و حمایت از آنها در دادگاه ها و در برابر شکایت هاست.
به ویژه اینکه روزنامه نگاران در این روند، منافع عمومی را بر منافع شخصی خود ترجیح می دهند.

برای اثبات این موضوع هم کافی است رتبه بندی کشورها در دو فهرست فساد و آزادی مطبوعات را باهم مقایسه کنیم تا متوجه شویم میان آزادی مطبوعات و فساد رابطه عکس وجود دارد. هر چه آزادی رسانه ها در کشوری بیشتر باشد فساد مالی کمتر است.
پیشنهاد می شود سازمان بازرسی کل کشور از روزنامه نگاران ارائه کننده گزارش ها و خبرهای مرتبط با فساد و حقوق و منافع عمومی حمایت کند به ویژه وقتی تلاش می شود این روزنامه‌نگاران با سواستفاده از ابزارهای مختلف به ویژه حقوقی، مجازات شوند یا تحت فشار قرار گیرند.

رضا غبیشاوی

انتهای پیام/

پژوهشیار