خبر/

آب‌آورد ۱۲۵ میلیون مترمکعبی تصفیه‌خانه تبریز برای دریاچه ارومیه

1399/05/29 - 11:34 - کد خبر: 25441
تصفیه خانه

نصر: تکمیل مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز علاوه بر افزایش یک میلیون نفری مشترکان شبکه فاضلاب در این کلان شهر، برنامه هدایت سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب برای احیای دریاچه ارومیه را نیز محقق می کند.

به گزارش نصر، ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز به عنوان بزرگ ترین تصفیه خانه کشور از سال ۱۳۹۵ با اعتبار اولیه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در ۲ فاز مایع و لجن آغاز شده که مراحل پایانی بهره برداری را در صورت تامین منابع مالی می گذراند.  
بنابر ارزیابی های انجام شده برای اتمام بخش مایع این طرح، که امکان بهره برداری اولیه آن را امکان پذیر می کند، ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا سطح پوشش فاضلاب تبریز از ۶۰۰ هزار نفر به حدود ۲ میلیون نفر افزایش یابد.
مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز علاوه بر افزایش ۱.۵ برابر سطح پوشش شبکه فاصلاب این کلان شهر، برنامه ورود سالانه ۱۵۰ ملیلون مترمکعب پساب را نیز میسر می کند.

مدول دوم تصفیه خانه تبریز دهه فجر به بهره برداری می رسد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از پیشرفت طرح مدول دوم فاضلاب تبریز، گفت: تبریز تنها کلانشهر کشور است که حدود ۸۶درصد پوشش شبکه فاضلاب دارد.  
علیرضا ایمانلو اظهار کرد: فاز اول تصفیه خانه فاضلاب تبریز سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسیده و  ۶۰۰هزار نفر را تحت پوشش قرار دارد؛ با اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب و تقویت فاز اول در مجموع ۲ میلیون نفر از فواید فاضلاب شهری برخوردار می شوند که بخش مایع این تصفیه خانه دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و وارد مدار شبکه می شود.   
وی افزود: سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب حاصل از این تصفیه خانه پس از گندزایی به سمت دریاچه ارومیه هدایت می شود که در احیایرنگین آبی منطقه غرب کشور و حفاظت از محیط زیست نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.  
اکنون ۵۰ میلیون مترمکعب پساب فاز اول تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه هدایت می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: اکنون نیز توسط فاز اول تصفیه خانه ۵۰ میلیون متر مکعب پساب در سال به سمت دریاچه ارومیه هدایت می شود. 
ایمانلو یادآور شد: برای ساخت مدول دوم تصفیه خانه تبریز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود، اما برای اتمام فاز مایع آن ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای امسال اعتبار نیاز است تا این طرح در سال جاری به اتمام برسد.  
وی گفت: تجهیزات لازم این تصفیه خانه با پیش بینی ها و تدابیر اندیشیده شده قبل از تشدید تحریم ها از کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه تامین شده و اکنون به لحاظ تجهیزاتی مشکلی نداریم و بقیه تجهیزات و اقدامات مهندسی طرح توسط متخصصان داخلی انجام و به پیش می رود تجهیزات لازم این تصفیه خانه با پیش بینی ها و تدابیر اندیشیده شده قبل از تشدید تحریم ها از کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه تامین شده و اکنون به لحاظ تجهیزاتی مشکلی نداریم و بقیه تجهیزات و اقدامات مهندسی طرح توسط متخصصان داخلی انجام و به پیش می رود.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: مشابه این تصفیه خانه در کشور وجود ندارد، ااما به تازگی در تهران ساخت مشابه آن آغاز شده در حالی که تصفیه خانه تبریز به زودی افتتاح می شود.  
ایمانلو همچنین اظهار کرد: برای تصفیه فاضلاب تبریز با سیستم به روز بکار گرفته شده در این نوع تصفیه خانه، ۶مرحله شامل آشغال گیری، دانه گیری، ته نشینی اولیه، هوادهی و ته نشینی ثانویه پیش بینی شده و خروجی نهایی آن به دریاچه ارومیه هدایت می شود.  
وی همچنین تاکید کرد: با کامل شدن تصفیه خانه تبریز این کلانشهر در ۱۲ تا ۲۰ سال آینده مشکل فاضلاب شهری نخواهد داشت.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: تصفیه خانه موجود زنده است که باید درجه، هوادهی و فرآیندها سنجیده باشد تا عملیات به خوبی انجام شود.

 تاکنون ۱۶۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است
معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب اداره کل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۱۶۰ میلیارد ریال برای مدول دوم تصفیه خانه تبریز هزینه شده است که در ۲ فاز مایع و لجن انجام می شود.  
پرویز عباسی اظهار کرد: فاز مایع مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز  پیشرفت ساختمانی ۹۰ درصدی دارد و در بخش تجهیزاتی نیز ۴۰درصد پیشرفت داریم که فاز مایع به زودی آماده بهره برداری می شود و فاز لجن آن سال آینده به بهره برداری می رسد.  
وی افزود: ظرفیت فاز اول تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز که اکنون ۶۰۰ هزار نفر را زیر پوشش خود دارد ۳۰ درصد افزایش می یابد و در مجموع ۲ فاز  ۲ میلیون نفر تحت پوشش قرار می گیرد۳۰ درصد ظرفیت فاز اول تصفیه خانه فاضلاب تبریز که اکنون ۶۰۰ هزار نفر را زیر پوشش خود دارد نیز افزایش و تقویت می شود که در مجموع ۲ فاز  ۲ میلیون نفر تحت پوشش قرار می گیرد.

تصفیه در تصفیه خانه تبریز به روش فسفاته انجام می شود 
مدیر پروژه مدول دوم فاضلاب تبریز نیز به ایرنا گفت: این تصفیه خانه تنها تصفیه خانه در کشور است که به روش فسفاته تصفیه در آن انجام می شود.  
رادمهر اظهار کرد: چهار حوضچه در این تصفیه خانه ساخته شده که در این فرآیند ذرات، قابل ته نشین شدن بوده و لجن ها توسط لوله ها حذف و زلال شده و به سمت بخش هوادهی هدایت می شود.  
وی افزود: ۶۰ هزار مترمکعب بتن ریزی با استفاده از ۶ هزار تن آلماتور برای ساخت مدول دوم تصفیه خانه تبریز بکار رفته است و محوطه سازی و خیابان سازی تصفیه خانه نیز به زودی اجرا می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار