رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد:

افزایش ۳.۵ برابری میزان وقف در کشور

1399/05/28 - 13:48 - کد خبر: 25400
وقف، خانه

نصر: رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: میزان وقف مردم در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با پیش از انقلاب، ۳.۵ برابر شده است.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی با نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: احیای حقوق موقوفات و ارتقای بهره‌وری آنها اولویت مهم سازمان اوقاف است.
وی خاطرنشان کرد: موقوفات بیت‌المال خاص است و ما به دنبال تملک آن ها نیستیم بلکه قصد بهینه‌سازی داریم تا نیت واقف در کمال امانت اجرا شود.

رییس سازمان اوقاف و امورو خیریه با بیان اینکه اجرا کردن نیت واقف بهترین تبلیغ برای وقف است، گفت: بیش از ۵۰ درصد موقوفات در کشور برای تعزیه داری حضرت سیدالشهدا(ع) است.

حجت‌الاسلام خاموشی در بخش دیگری از سخنان به حمایت سازمان اوقاف از توسعه اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: اشتغالزایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در کنار ارزآوری با تکیه بر توان داخلی میسر خواهد شد و سازمان اوقاف با حمایت از گروه‌های دانش‌بنیان‌ در راستای تجاری‌سازی طرح‌های تولیدی گام بزرگی برداشته است.

در این نشست، مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اقدامات و فعالیت های اوقاف را خوب  و مفید توصیف کرد و گفت: در زمینه بالا بردن بهره وری اراضی کشاورزی اوقافی، ظرفیت های بالایی در استان زنجان وجود دارد که باید از آنها استفاده بهینه ای شود. 
حجت الاسلام حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه وقف باید یک امر مفید جلوه داده شود، گفت: نباید طوری شود که مردم فکر کنند وقف برای آنها مشکل ساز شده است.

سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت موجود در شهرستان ماهنشان و ایجرود در حوزه وقف، از آن برای اشتغالزایی و کمک به نیازمندان کمک کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این جلسه گفت: سال گذشته هفت میلیارد تومان اجرای نیت در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، قرآنی، اجتماعی در این استان انجام شده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به برنامه‌های اوقاف در ماه محرم افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری محرم و صفر تعطیل نمی‌شود، ولی برنامه‌هایی تدارک دیده شده که با محدودیت و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به نیات واقفین در راستای برگزاری مراسم اقامه عزای حسینی، اوقاف همواره برای محرم برنامه‌های خاص خود را با عناوین «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» دارد با این تفاوت که امسال با توجه به شرایط  حاکم بر کشور اجرای مراسم به شکلی دیگر خواهد بود.
بنا به این گزارش، در زمان حاضر حدود ۲ هزارو ۸۰۰ موقوفه در استان زنجان ثبت شده است که این موقوفات حدود ۳۱ هزار رقبه را شامل می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار