ایجاد افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی در روستاهای آذربایجان شرقی

1399/05/28 - 11:51 - کد خبر: 25376
روستای تاریخی اوشتبین

نصر: ایجاد نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی و افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی در روستاها در کنار کمک ۸۵۷ میلیارد تومانی دولت تدبیر وامید به دهیاری‌های آذربایجان شرقی تنها گوشه‌ای از اقدامات انجام شده در هفت سال گذشته برای توسعه و عمران در روستاهای این استان به شمار می رود.

به گزارش نصر، توسعه و عمران روستایی آذربایجان‌شرقی در هفت سال حیات دولت تدبیر و امید شتاب بیشتری داشته و روستاهای استان در این سال‌ها در ابعاد مختلف زیرساختی، اشتغالزایی و بهداشت و رفاه، فضای جدیدی را تجربه کرده‌اند.
در حالی که تا اوایل دهه ۱۳۹۰ مهاجرت از روستاهای آذربایجان شرقی، شیب صعودی تندی داشت، این روند در سال های اخیر به دلیل توسعه خدمات زیرساختی و افزایش امکانات در روستاها نه تنها کندتر شده، بلکه مناطق روستایی در شهرستان هایی مانند اهر و خداآفرین مهاجرت معکوس را تجربه کرده اند. 
هر چند توسعه و عمران روستایی در آذربایجان شرقی مانند دیگر مناطق کشورمان در یک بازه زمانی ۳۰ ساله اتفاق افتاده، اما نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده مبنی بر کمک ۸۵۷ میلیارد تومانی دولت به دهیاری های استان در دولت تدبیر و امید و ایجاد افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی در روستاهای این خطه نشان می دهد که سهم دولت های یازدهم و دوازدهم در توسعه روستایی آذربایجان شرقی به مراتب بیشتر است.
ایجاد نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی خدماتی و برخورداری ۸۳ درصد مردم آذربایجان شرقی از آب شرب بهداشتی و دیگر خدمات رفاهی از قبیل برق و گاز لوله کشی شده، نشان می دهد که دولت تدبیر و امید در سال های اخیر هر آنچه از دستش برآمده، برای توسعه و عمران روستایی در این خطه به عنوان تابعی از کل کشور، کوتاهی نکرده است. 
هر چند استناد به این آمار و ارقام، نافی کمبودها و مشکلات در مناطق روستایی آذربایجان شرقی، به ویژه روستاهای دورافتاده و صعب العبور، نیست، اما از این واقعیت نیز نباید اغماض کرد که در چهار سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در روستاهای آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده و تنها در مدت سپری شده از امسال ۱۰۹ پروژه با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.
بدیهی است که شتاب توسعه روستایی آذربایجان شرقی در سایه هم افزایی و همکاری نهادهای غیردولتی محقق شده، به گونه ای که تنها بسیج سازندگی اجرای یکهزار و ۶۴۸ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتباری افزون بر ۱۷۵ میلیارد تومان در سطح روستاها و مناطق محروم استان را در سه سال آینده در برنامه دارد. 

توسعه روستایی از اهداف دولت تدبیر و امید است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت روستا در فرآیند توسعه، گفت: توسعه روستایی همواره از اهداف مهم دولت تدبیر و امید بوده و به ‌رغم تمام مشکلات و محدودیت‌ها، دولت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده است.
 محمدرضا پورمحمدی با ابراز خرسندی از تدوین برنامه‌های کاربردی برای رفع مشکلات روستاهای استان توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی و دفتر امور روستایی استانداری، اظهار داشت: گزارش عملکرد این حوزه، باعث دلگرمی مسئولان و دلسوزان واقعی استان و مایه سرخوردگی بدخواهان است.
پورمحمدی افزود: با وحدت و همدلی موجود در استان، کارهای بسیار خوب و ارزشمندی در حال اجراست که باید با تمام توان و با رویکرد توسعه متوازن، ادامه داشته باشد.
استاندار آذربایجان شرقی بر تدوین راهبرد خاص برای توسعه استان تاکید کرد و افزود: در این راهبرد، روستاها مبدأ و منشأ اصلی توسعه هستند و غفلت از ظرفیت آنها، تمام برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به تغییر الگوهای توسعه در کشور، بر استفاده از یافته‌های جدید علمی در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای تأکید کرد و گفت: جامعه امروز ما نیازمند تدوین راهبرد کلان در توسعه روستایی است که رویکرد آن تلاش برای مهاجرت معکوس به روستاهاست.
پورمحمدی با بیان اینکه استفاده از روش‌های نادرست در تدوین الگوهای توسعه روستایی، مانع تحقق این امر خواهد شد، افزود: اکنون زمان فعالیت‌های مولد اقتصادی در روستاهاست و توسعه همزمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستاها باید مورد توجه دستگاه‌های مسئول، قرار گیرد.
وی، ایجاد اشتغال در روستاها را یکی از برنامه‌های اصلی توسعه در استان دانست و ادامه داد: اشتغال پایدار روستایی، می‌تواند هدف مهاجرت معکوس به روستاها را تحقق بخشد و این یکی از مطالبات اصلی روستاییان است.
پورمحمدی از اهتمام خیران استان در ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و تبدیل روستاها به مراکز کار و تلاش قدردانی کرد و گفت: خیران یاری‌گر دولت در ایجاد اشتغال برای جوانان به خصوص در مناطق محروم هستند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر مقاوم‌سازی و بهسازی خانه‌های روستایی در استان، گفت: توجه به این موضوع باعث شد که در زلزله اخیر شهرستان‌های میانه و سراب، شاهد کمترین میزان تلفات باشیم؛ وگرنه عمق حادثه بسیار وحشتناک‌تر از حد تصور بود.
وی به مشکلات ناشی از شیوع کرونا در برخی از شهرستان‌های استان نیز اشاره کرد و توجه جدی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه سفر غیرضروری را خواستار شد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت توسعه روستایی با تاکید بر مزیت های نسبی هر روستا معتقد است
 
توجه به ظرفیت‌های خاص روستاها در روند توسعه روستایی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ضرورت پرهیز از روش‌های سنتی در توسعه روستایی، گفت: توجه به ظرفیت‌های خاص هر روستا و ایجاد مشاغل مرتبط در اولویت ماست و در این راستا ۶۵ روستا به عنوان پایلوت اجرای این برنامه در استان، انتخاب شده است.
جواد رحمتی، هدف از اجرای این طرح را آموزش روستاییان و استفاده از روش‌های مدرن در تامین معیشت و توسعه موضوعاتی همچون گردشگری برشمرد و افزود: معرفی تولیدات و محصولات خانگی روستایی و تلاش برای بازاریابی و فروش آن‌ها از اهداف دیگر ما توسعه روستاهای استان است.
وی با انتقاد از برگزاری جشنواره‌های کلیشه‌ای روستایی در برخی شهرستان‌ها و روستاهای استان، گفت: استفاده از روش‌های جدید در برگزاری جشنواره‌های روستایی و انعقاد قرارداد با شرکت‌ها برای فروش محصولات باید به صورت جدی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی همچنین از اختصاص ۱۰۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و نمایشگاهی مرتبط با روستاهای استان خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم که گوشه‌ای از زندگی روستایی را در این مرکز به نمایش گذاشته و هفته‌های فرهنگی- اقتصادی شهرستان‌ها با محوریت ارائه توانمندی‌های روستایی برگزار کنیم.

کمک ۸۵۷ میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید به دهیاری‌های آذربایجان‌شرقی
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون بیش از یکهزار میلیارد تومان به دهیاری‌های استان کمک شده که ۸۵۷ میلیارد تومان آن در دولت تدبیر و امید به حساب این نهادهای مدیریتی روستایی واریز شده است. 
تقی کرمی در گفت و گویی با اشاره به اینکه  دو هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی توسط دهیاران در آذربایجان شرقی و در طول ۴ سال گذشته اجرا شده است، گفت:  ۱۰۹طرح روستایی با ۳۲ میلیارد تومان در هفته جاری به مناسبت هفته شهرداری ها و دهیاری ها افتتاح می شود. 
کرمی با بیان اینکه ۳۶۰ روستا در آذربایجان شرقی خالی از سکنه است، افزود: سه هزار و ۷۷روستا در آذربایجان شرقی وجود دارد که دو هزار و ۷۰۹ روستا دارای سکنه هستند و از این تعداد یکهزار و ۹۳۸ روستا دارای دهیاری و یکهزار و ۹۲۹ روستا دارای شورای اسلامی می باشند. 
وی ادامه داد: حدود ۴۱میلیارد تومان منابع به فرمانداری های آذربایجان شرقی به عنوان اعتبار دهیاری ها برای اجرای طرح های برق رسانی، راه سازی و تامین آب واریز شده است و ۴۰ میلیارد تومان نیز خود مردم روستاها مشارکت کردند. 
وی با اشاره اینکه حضور زنان در شوراهای اسلامی روستاها کمرنگ است، گفت: ۶ هزار و ۷۷ نفر عضو شورای اسلامی روستاها هستند و کار رصد و پیمایش را دارند که از این تعداد تنها ۴۰ نفر از عضو شوراهای اسلامی روستاها زن هستند. 
مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰۰ مجوز بوم گردی در استان صادر شده است، اظهار کرد: بیشترین طرح های بوم‌گردی مربوط به شهرستان های کلیبر و اسکو وجود دارد که روستای شجاع در کلیبر و عنصرود در اسکو از جمله مهمترین آنها است. 
کرمی اضافه کرد: در چهار تا پنج روستای آذربایجان شرقی نیز موزه ایجاد شده که موزه بشیر شهرستان هریس، موزه سنگ روستای شیراز شهرستان عجب شیر و موزه اکوتوریسم گلفرج و ادوات کشاورزی از جمله این موزه ها است. 
وی همچنین با اشاره به وضعیت کرونا در روستاهای آذربایجان شرقی گفت: چهار تا پنج روستا در وضع قرمز کرونایی قرار دارند و چند روستا در وضعیت زرد هستند اما خوشبختانه بیشتر روستاهای استان وضعیت سفید دارند. 

ایجاد سه هزار و ۹۲۵ واحد تولیدی خدماتی در روستاهای آذربایجان شرقی 
مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به اینکه ۲۲ روستا در آذربایجان شرقی بیکار ندارد، اعلام کرد: سه هزار و ۹۲۵ واحد صنعتی، گردشگری، تولیدی و گلخانه ای روستایی در آذربایجان شرقی ایجاد شده است.
 وی با اشاره به اختصاص ۱۸هزار میلیارد تومان اعتبار در موضوع قانون اشتغال پایدار برای توسعه مناطق روستایی است، گفت: سهم آذربایجان شرقی از این اعتبار ۴۶۳ میلیارد تومان است که ۴۲۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
کرمی همچنین گفت: برای یکهزار و ۲۸۰ روستا سند اشتغال تدوین می شود که ۵۰۰ روستا شناسایی و سند آنها در حال مطالعه است.
وی یادآوری کرد: به دهیاری های آذربایجان شرقی ۳۹ دستگاه آتش نشانی، ۲۳ دستگاه ماشین حمل زباله، ۴۳دستگاه خودروی سبک، ۱۲ کمپرسی سنگین، ۱۹ کمپرسی سبک، ۱۲۳دستگاه بیلبکو و ۲۹ تراکتور به عنوان کمک های بلاعوض تحویل داده شده است. 
وی اضافه کرد: ۱۰۴ دستگاه و تجهیزات عمرانی نیز با تسهیلات بانکی پست بانک و ۳۳ میلیارد تومان اعتبار با نرخ هشت درصد در اختیار روستاها قرار گرفته است. 

ایجاد ۱۰ هزار و ۳۷۲ فرصت شغلی در روستاهای آذربایجان شرقی 
تبریز- ایرنا - مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از پرداخت بیش از ۲۲۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ارتقای تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی استان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خبر داد و گفت: از محل این تسهیلات ۱۰ هزار و ۳۷۲ فرصت شغلی جدید در روستاهای استان ایجاد شده است.
تقی کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: از محل قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری و تفاهم‌نامه معاونت توسعه روستایی با بانک‌های سینا و پارسیان نیز تاکنون بیش از ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای ۳۹۷۰ طرح پردخت شده است که نتیجه آن ایجاد ۸۵۰۰ فرصت شغلی در روستاهای استان بوده است.
وی اظهار داشت: از محل تسهیلات تفاهم‌نامه‌ای پست‌بانک برای خرید ماشین‌آلات و اجرای طرح‌های درآمدزا در دهیاری‌ها نیز استان آذربایجان شرقی با ۱۰۴ طرح و جذب ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
 کرمی از تهیه طرح مطالعاتی ارائه راهبرد عملی توسعه اشتغال در ۶۵ روستای منتخب استان با رویکرد اقتصاد و معیشت و با مشارکت مردم برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، بیش از ۸۵۱ میلیارد تومان اعتبار برای دهیاری‌های استان و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای روستاهای فاقد دهیاری در استان پرداخت شده است.
وی همچنین از ایجاد بستر لازم برای توسعه خدمات گردشگری با استفاده ازاعتبارات ویژه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد و گفت: در این راستا ۲۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های ۲۴ روستای هدف گردشگری استان هزینه شده است.

آسفالت ۱۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی در حال اجراست
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات آسفالت‌ریزی و روکش در ۱۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان در حال اجراست.
اورجعلی علیزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این عملیات در قالب طرح ابرار ( اقدام برای بهسازی و آسفالت راه های روستایی) در حال اجرا بوده و در این راستا باید ۴۰۰ کیلومتر از راه های روستایی و فرعی استان احداث، تکمیل و آسفالت شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۶۰ کیلومتر از راه های روستایی آسفالت و روکش شده است، اظهار داشت: در صورت اجرای این طرح طول راه های آسفالته روستایی استان به ۵ هزار و ۶۶۰ کیلومتر می رسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با اجرای این طرح ۹۳ درصد از جمعیت روستایی و ۶۰ درصد از روستاهای استان از نعمت راه روستایی آسفالته برخوردار می شوند.
علیزاده، ادامه داد: طرح ابرار با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از سال ۹۸ آغاز شده و در آن ۱۲۶ پروژه با طول بیش از ۶۵۴ کیلومتر ابلاغ شده بود که از این تعداد ۳۳ پروژه با بیش از ۱۴۴ کیلومتر به اتمام رسیده است.
وی یادآوری کرد: در اجرای این طرح ۸ پروژه به طول ۴۶.۵ کیلومتر دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده، ۱۱ پروژه به طول ۸۱ کیلومتر تا ۴۰ درصد پیشرفت دارد و ۴۹ پروژه به طول ۲۶۳ کیلومتر به طور میانگین با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
علیزاده، افزود: در سال گذشته در مجموع در جاده های شریانی، فرعی و روستایی ۲۵۷ کیلومتر با ۴۰۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده است.

برخورداری ۸۳ درصد جمعیت روستایی آذربایجان‌شرقی از آب شرب بهداشتی 
آمار منتشر شده از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نشان می دهد که ۸۳درصد جمعیت روستایی این استان از آب شرب بهداشتی برخوردارند.
بر اساس این آمار، ۷۲درصد از ۲ هزار و ۷۰۹ روستای آذربایجان شرقی از آب بهداشتی لوله کشی استفاده می کنند.
تحلیل آمار یاد شده همچنین حاکی از آن است که ۱.۳ میلیون مترمربع آسفالت روستایی از سال ۱۳۹۶تا ۱۳۹۸ به اتمام رسیده و در یک سال گذشته یکهزار و ۹۶۶ روستا از اینترنت و ۷۳ روستا از اینترنت پرسرعت برخوردار شده اند.
بنا بر آمار، ۶۹ درصد روستاهای آذربایجان شرقی زیر پوشش تلفن همراه قرار دارند و ۲ هزار و ۹۰۷ باب مدرسه روستایی در استان فعال است. 
آمار منتشر شده از سوی استانداری آذربایجان شرقی همچنین بیانگر آن است که ۸۶۴ روستای بدون دهداری و یکهزار و ۹۳۸ دارایردهداری نیز در آذربایجان شرقی  وجود دارد و ۳۶۰ روستا خالی از سکنه است، اما در سال های اخیر به علت تامین نیازهای روستاییان مهاجرت معکوس به روستاها آغاز شده است.  
بر اساس آمار، تاکنون ۳۰۰ مجوز بوم گردی در روستاهای گردشگری آذربایجان شرقی نیز صادر شده است و دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، تسهیلات ارزان قیمت به روستاهای استان مساعدت کرده که می توان به تسهیلات سه میلیارد تومانی و ۲میلیارد تومانی برای روستاهای کلیبر و اسکو اشاره کرد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار