نوبخت؛

ابرپروژه راه‌آهن اردبیل - میانه تا پایان دولت بهره‌برداری می‌شود

1399/05/27 - 14:59 - کد خبر: 25340
محمدباقر نوبخت

نصر: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اجرای ابر پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر و سختی کار افتخاری برای نظام و دولت است که تا پایان دولت دوازدهم بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش نصر، محمد باقر نوبخت روز دوشنبه در جریان بازدید از عملیات ریل‌گذاری این پروژه بیان کرد: این طرح به هیچ وجه با کمبود منابع مالی روبرو نبوده و مصمم هستیم آن را بعنوان یکی از اقدامات افتخار آمیز دولت تدبیر و امید به نتیجه رسانده و  به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
وی با بیان اجرای طرح‌های ریلی متعدد در کشور در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: با وجود تردیدهایی که در باره به نتیجه رسیدن  راه آهن کرمانشاه ، همدان ، گیلان ، ارومیه و راه آهن تبریز - بستان آباد  وجود داشت اما دولت تدبیر و امید این پروژه های بزرگ را عملیاتی و به نتیجه رساند و در باره راه آهن اردبیل هم چنین خواهد شد.
نوبخت گفت: کار در پروژه ۱۷۵ کیلومتری راه آهن اردبیل - میانه باید از دو جبهه سرعت گیرد و با توجه  به نبود مشکل اعتباری، بهانه ای برای تکمیل و به نتیجه نرسیدن آن در این دولت وجود ندارد.
 علی نیکزاد نائب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید گفت: به خاطر برخی کاستی‌ها عملیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه بسیار طولانی شده و ما خواهان این هستیم که این پروژه در سال ۱۴۰۰ و تا پایان دولت دوزادهم بعنوان یادگاری این دولت افتتاح و بهره‌برداری شود.
وی بیان کرد: در تمام جلسات با معاون رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی توافق شده که  ۱۰۰ کیلومتر روسازی پروژه ، عملیات زیر سازی و احداث هفت ایستگاه مسیر  امسال به اتمام برسد و با توجه به تامین مالی طرح مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت .
حجت الاسلام سید کاظم موسوی  رییس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز گفت: این جای خوشحالی است که دولت مصمم به پایان رساندن راه آهن اردبیل - میانه پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی است و مردم استان اردبیل چشم انتظار شنیدن سوت قطار بوده و انتظار می رود که این  مهم در زمان این دولت انجام پذیرد.
وی بیان کرد: البته تنها رسیدن قطار به اردبیل کافی نیست و این راه آهن باید تا پارس آباد و اتصال به جمهوری آذربایجان و کشورهای قفقاز  تداوم یابد.
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: برای اجرای این طرح در هفت سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده و انصاف نیست که این طرح در دولت دوازدهم به پایان نرسد.
وی همچنین از زحمات استاندار اردبیل در زمینه تسریع در عمنلیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه تقدیر کرده و اظهار امیدواری کرد که این پروژه در اوایل سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.
مههندس خطیبی مجری پروژه راه اهن اردبیل - میانه نیز  در گزارشی از وضعیت اجرای طرح گفت: تاکنون ۲۳ کیلومتر از مسیر راه اهن اربیل - میانه ریل‌گذاری شده و  این میزان امسال به ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.
وی با بیان اینکه طرح راه آهن اربیل - میانه یکی از سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور می‌باشد، افزود: در این مسیر ۶۲ دستگاه  تونل با طول ۲۴/۵ کیومتر وجود دارد که  ۲۲.۵ کیلومتر آن حفاری شده و در ۱۶ کیلومتر آن نیز  لاینیگ صورت گرفته و پیشرفت فیزیکی زیرسازی طرح نیز از ۸۵ درصد عبور کرده است .
وی بیان کرد :  سه ایستگاه  فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست در مسیر طرح ۳۵ درصد و ایستگاه اردبیل نیز  ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این ایستگاهها نیز امسال تکمیل و بهره‌براری می‌شوند.
وی ابراز امیدورای کرد که پروژه راه آهن اربیل - میانه  در دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.
انتهای پیام/

پژوهشیار