رییس سازمان امور عشایری اعلام کرد:

افتتاح ۶۲۵ پروژه عشایری در هفته دولت

1399/05/26 - 15:08 - کد خبر: 25267
عشایر

نصر: رییس سازمان امور عشایری ایران گفت: ۶۲۵ پروژه عشایری با اعتبار ۳۴۱ میلیارد تومان با هدف صیانت تولید و اشتغال در هفته دولت امسال در سراسر کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش نصر، «کرمعلی قندالی» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: با تلاش های صورت گرفته در این بخش ۲۰ هزار و ۱۷۰ خانوار عشایری از مزایای این پروژه ها در هفته دولت برخوردار خواهند شد.
وی اضافه کرد: طبق گزارش مرکز آمار ایران اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر در قالب ۲۱۳ خانوار در کشور وجود دارد.
تولید ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز توسط عشایر تا پایان امسال 
رییس سازمان امور عشایری کشور  با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می کنند، اظهارداشت: با توجه به شرایط آب و هوایی و مراتع مناسب به نظر می رسد تولیدات عشایری تا پایان سال به ۲۰۰ هزارتن برسد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۹۰ هزارتن گوشت قرمز توسط عشایر تولید شده بود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ تولید گوشت قرمز توسط عشایر بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تن بوده است.
قندالی درباره قیمت‌گذاری گوشت قرمز تولید عشایر، گفت: قیمت گذاری گوشت قرمز توسط سازمان تنظیم بازار انجام می شود، اما با توجه به افزایش نرخ برخی نهاده‌های تولید نسبت به سال گذشته، قیمت گوشت قرمز تولیدی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دارد.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی تأمین شده و ۳۵۰ هزار تن دیگر نیز تا پایان سال خریداری و در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان امور عشایری ایران با اشاره به پرداخت مصوبه یک درصدی صندوق به زنجیره گوشت قرمز تولید عشایر، اظهارداشت: امسال ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایری پرداخت می شود که برای مناطق کم برخوردار با نرخ ۱۰ درصد و برای مناطق برخوردار نرخ ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است.
به گفته قندالی، بانک کشاورزی عاملیت پرداخت این تسهیلات را بر عهده می‌گیرد.

بهره مندی هشت هزار خانوار عشایری از آب بهداشتی در سال ۹۹
رییس سازمان امور عشایری درباره آبرسانی بهداشتی به خانوارهای عشایری تصریح کرد: سال گذشته با اجرای ۴۰۰ پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۵۳ میلیارد تومان از اعتبارات بند یک تبصره چهار،   ۱۷ هزار خانوار از آب به صورت شبکه ای و بهداشتی برخوردار شدند.  
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه سال ۹۹ حدود هشت هزار خانوار دیگر عشایری از آب بهداشتی بهره مند می شوند، افزود: تلاش داریم طی دو سال، ۲۵ هزار خانوار عشایری از این منابع آبی بهداشتی برخوردار شوند که شاخص برخورداری جامعه عشایری از آب سالم به ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.

برخورداری ۱۳ هزار خانوار از پنل های خورشیدی تا پایان امسال
قندالی در بخش سوخت رسانی به جامعه عشایری گفت: طبق توافق با وزارت نیرو تا دو ماه آینده پنل‌های خورشیدی برای ۱۳ هزار خانوار نصب می‌شود و در نظر داریم طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵ هزار خانوار عشایری از انرژی پنل های خورشیدی بهره مند شوند.

تخصیص اینترنت به ۸۰ درصد خانواراهای عشایری 
رییس سازمان امور عشایری درباره تخصیص اینترنت به جامعه عشایری اظهارداشت: وزارت ارتباطات مکلف شده تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد خانوارهای عشایری به اینترنت مجهز شوند که بخشی از ان انجام شده است.

فوتی ناشی از کرونا در جامعه عشایری نداریم
قندالی درباره شیوع کرونا و درگیری جامعه عشایری با این ویروس، گفت: در غربالگری کرونا دو هزار  و ۲۱۶ نفر عشایر مشکوک به کرونا بودند که از این تعداد ۱۸۱ نفر به بیمارستان ها ارجاع داده شدند که از این تعداد  ۱۶۰ نفر درمان شدند.
وی با بیان اینکه طی این مدت در جامعه عشایری فوتی نداشته ایم، افزود: تنها دو نفر از جامعه عشایری در بیمارستان بستری شده‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار