گزارش/

برداشت سیب‌زمینی در استان اردبیل آغاز شد

1399/05/26 - 11:36 - کد خبر: 25240
سیب زمینی

نصر: برداشت محصول سیب‌زمینی از سطح ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان اردبیل آغاز شده است.

به گزارش نصر، همه ساله کاشت محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل از نخستین روزهای سال در فروردین ماه آغاز و برداشت محصول نیز پس از طی حدود ۲ ماه از فصل تابستان شروع شده و در اوایل پاییز به اتمام می‌رسد.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال در ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی این استان محصول سیب‌زمینی کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۸۵۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی از مزارع استان استحصال شود.
احمد شهریار، استان اردبیل را به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید محصول سیب زمینی در ایران ذکر و بیان کرد: اراضی زراعی شهرستان‌های اردبیل، نمین و نیر مهم‌ترین مناطق کشت محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل است.
وی ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سطح زیر کشت سیب‌زمینی در این استان در سال جاری را به میزان سال گذشته اعلام کرد و افزود: برای کاشت این میزان سیب‌زمینی در استان تمام نهاده‌های موردنیاز از جمله بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب تامین شده است.
وی میانگین تولید محصول سیب‌زمینی در هر هکتار از اراضی استان را ۳۷ تن اعلام کرد و گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با ۲ نوار تیف و نیز جلوگیری از اتلاف سطح زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب‌زمینی با ۷۰ تن در این استان به ثبت رسیده است.
بنا به این گزارش، براساس برآوردها نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۲۰۰ هزار تن است و مازاد آن به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.
استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب‌زمینی کشور، مهم‌ترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود.
سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.
سیب‌زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار