مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد:

معدوم‌سازی بیش از 120 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان شرقی

1399/05/25 - 13:54 - کد خبر: 25184
امیرحسین بهداد

نصر: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: طی چهار ماه نخست سال جاری، بیش از 120 تن مواد و فرآورده‌ خام دامی غیربهداشتی و غیرقابل مصرف انسانی در استان کشف و معدوم سازی شده است.

به گزارش نصر، امیرحسین بهداد روز شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: طی سال گذشته، 349 پرونده‌ی قضایی با افزایش 36 درصدی نسبت به سال گذشته برای کشفیات فرآوری‌های غیربهداشتی و غیرمجاز در استان تشکیل شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که اداره کل دامپزشکی استان، مسئولیت پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را برعهده دارد، گفت: طی سال‌های متعدد با همکاری فنی‌ترین و متعهدترین افراد در اداره کل دامپزشکی استان کانون‌های بیماری در استان کاهش یافته است.
بهداد افزود: پیشگیری و درمان بیماری در صورت وقوع از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل بوده و به تعابیر متخصصان کشور و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مجموعه دامپزشکی آذربایجان شرقی در حوزه سرعت عمل، رصد، پایش و بیماری یابی فعال رکوردشکنی کرده است.
وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی قطب تولید تخم مرغ در کشور است، گفت: با توجه به این‌که صادرکننده تخم‌مرغ به سایر استان‌ها هستیم، کنترل و مهار بیماری آنفلوانزا در استان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با جلوگیری از شیوع و کنترل آنفلوانزا در آذربایجان شرقی، قطعا در سایر استان‌ها نیز بیماری کنترل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در استان، گفت: کنترل و مهار بیماری تب کریمه کنگو در استان یکی از افتخارات اداره کل دامپزشکی استان بوده و تاکنون حتی یک نفر از هم استانی‌های عزیزمان در اثر تب کریمه کنگو فوت نشده‌اند؛ در حالی که طی سال‌های گذشته در سایر استان‌ها، افراد زیادی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.
وی با تاکید بر این‌که تمامی کشتارگاه‌های آذربایجان شرقی به سیستم پیش سردی تجهیز شده است، گفت: تمامی گوشت‌های توزیع شده با مهر دامپزشکی استان، دوره‌ی پیش‌سردی را سپری می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: عامل تب کریمه‌ی کنگو، ویروسی بوده و در بدن دام علائم بالینی ندارد، اما در صورت انتقال به انسان موجب مرگ افراد می‌شود.
بهداد با اشاره به روش‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌ی کنگو، اظهار کرد: اگر 24 ساعت بعد از ذبح دام، گوشت را در دمای صفر درجه قرار دهیم، این بیماری از بین می‌رود؛ برای پیشگیری از این بیماری باید تمامی کشتارگاه‌ها به سیستم پیش سرد مجهز باشند.
وی با بیان این‌که هیچ کشتارگاهی بدون تجهیز به سیستم پیش سرد اجازه‌ی فعالیت ندارد، گفت: آذربایجان شرقی اولین استانی است که تمامی کشتارگاه‌های آن به سیستم پیش سرد مجهز است، از این رو مردم گوشتی را خریداری کنند که دارای مهر اداره کل دامپزشکی استان باشد، چراکه تمامی گوشت‌های مهر خورده، سالم و بهداشتی هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که واکسن بیماری تب برفکی در اسرع وقت در اختیار دامداران استان قرار می‌گیرد، گفت: هیچ مشکلی در زمینه‌ی تامین واکسن تب برفکی وجود ندارد، دامداران می‌توانند دام‌های خود را واکسینه کنند.
وی با اشاره به اقدام انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی استان در عید قربان برای پیشگیری از بیماری کرونا، گفت: با توجه به شیوع کرونا، برای جلوگیری از تجمعات و پراکندگی خرید و فروش دام، عید قربان امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود و طبق ابلاغیه‌ای، خرید و فروش دام در میادین انجام نشد؛ در این رابطه، تمامی کشتارگاه‌های دامی استان در شهرستان‌ها فعال شد تا مردم قربانی‌های خود را از این طریق ذبح کنند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اداره کل دامپزشکی برای پیشگیری از وقوع بیماری‌های دامی در عید قربان نیز ورود پیدا کرد، علی رغم وجود دغدغه و نگرانی‌ها به دلیل تجمعات، مشکلی در بحث بیماری کرونا در روز عید قربان متوجه مردم نشد.
بهداد در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص ذبح غیرمجاز گوشت الاغ، گفت: در گذشته برخورد با این افراد رسانه‌ای نمی‌شد، اما بنده معتقدم در صورت مشاهده‌ی چنین موارد، باید موضوع را به طور کامل برای مردم شفاف سازی کنیم؛ در این رابطه نیز باتوجه به رصد و پایش ماموران اداره کل دامپزشکی استان و انجام نمونه برداری‌های رندومی، خوشبختانه تخلفات مربوط به ذبح غیرمجاز گوشت الاغ در آذربایجان شرقی بسیار کم و نزدیک به صفر است.
وی با بیان این‌که موارد معدود تخلف ذبح گوشت غیر مجاز در استان نیز به طور کامل اطلاع رسانی می‌شود، افزود: سال گذشته در یکی از موارد، ماموران اداره کل دامپزشکی استان متخلفان بهداشتی را حین کشتار 9 راس اسب مریض و دو راس الاغ جهت عرضه گوشت آن به بازار دستگیر کردند.
مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی، این افراد به هفت سال حبس تعزیری و یک سال حبس از بابت تهدید بهداشت عمومی و پرداخت ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جریمه محکوم شدند.
وی در خاتمه با اشاره به نقش رسانه در راستای ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه گام، اظهار کرد: خبرنگاران زبان گویای جامعه بوده و نقش بی‌بدیلی در انعکاس رویدادها ایفا می‌کنند.
شایان ذکر است: با برگزاری پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان دامپزشکی، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی کشور معرفی شده است. این انتخاب در راستای تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بخش کشاورزی، با برگزاری پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان دامپزشکی و به استناد ماده پنج قانون تأسیس سازمان دامپزشکی کشور و عملکرد موفق دامپزشکی آذربایجان شرقی و درخشش آن در سال های اخیر انجام شده و امیر حسین بهداد، مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی طی حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده این وزارتخانه در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی معرفی و منصوب شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار