عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم خبر داد:

ارائه طرحی در مجلس برای حمایت معیشتی از پنج دهک پایین جامعه

1399/05/25 - 12:25 - کد خبر: 25168
حسین حاتمی

نصر: عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با بیان اینکه در سال‌های اخیر نحوه اجرای نظام توزیع یارانه و اقدامات حمایتی به تشدید اختلاف طبقاتی در جامعه منجر شده است از تلاش مجلس برای تغییر ساز و کارهای حمایتی به نفع دهک‌های پایین جامعه خبر داد.

به گزارش نصر، حسین حاتمی با ارزیابی مثبت از ارائه طرحی در مجلس برای حمایت معیشتی از پنج دهک پایین جامعه در تشریح جزئیات نحوه دهک‌بندی‌ها برای بهره‌مندی از مزایای این بخش، اظهار داشت: دسته‌بندی افراد جامعه در این دهک‌ها توسط ساختارهای هوشمندی صورت گرفته که به اطلاعات دقیقی در این خصوص دست یافته‌اند و اسامی آنها در سامانه رفاه کشور درج شده است.

درج اطلاعات مرتبط با دهک‌های پایین جامعه در حال به‌روزرسانی است
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هنوز شناسایی افرادی که باید در این دهک‌ها دسته‌بندی شوند با نواقصی همراه است، ادامه داد: وجود نواقصی در درج اطلاعات مربوط به دسته‌بندی دهک‌ها هم در این بخش و هم نحوه تخصیص سهام عدالت وجود دارد، کما اینکه افراد برخورداری در جامعه وجود دارند که از مزایای سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند اما تعدادی از افراد نیازمند کشور از مزایای این بخش محروم هستند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون نحوه دهک‌بندی‌ها در حال بروزرسانی است، چرا که قرار است تخصیص کمک معیشتی به افراد نیازمند و آسیب‌دیده اجتماعی بر این اساس صورت بگیرد، بنابراین توجه به این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ارائه طرح‌های معیشتی همچون مُسکن عمل می‌کند
حاتمی یادآور شد: البته اجرای این طرح‌های معیشتی همچون مُسکن عمل می‌‎‌کند و یک نوع تنفس مصنوعی برای عبور از شرایط اقتصادی نامطلوب کنونی است و نمی‌توان بعد از تصویب به آنها به‌عنوان قانونی جامع اکتفا کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما در آینده طرح‌های کارآمدی را متناسب با امکاناتی که در کشور وجود دارد در جهت رشد متوازن اقتصادی در سطح جامعه ارائه خواهیم داد تا بتوانیم این اختلاف طبقاتی ایجاد شده را کاهش دهیم.
دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته اختلاف طبقاتی شدیدی در کشور ایجاد شده است و اجرای نظام توزیع یارانه و اقدامات حمایتی به‌گونه‌ای بوده است که این معضل را تشدید کرده است.،
وی خاطرنشان کرد: از سویی اعطای هر گونه تسهیلات بانکی در جهت حمایت از این اقشار منوط به اخذ سند منزل یا ضامن معتبر است که آنها از ارائه این تضامین بی‌بهره هستند، بنابراین لازم است طرحی نو دراندازیم و ساز و کارهای حمایتی را به نفع دهک‌های پایین جامعه تغییر دهیم تا دست آنها نیز برای بهره‌مندی از مزایای تسهیلات بانکی و طرح‌های حمایتی باز شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار