استاندار زنجان؛

کرونا با سرعت افزایش اما قطره‌چکانی کاهش می‌یابد

1399/05/25 - 11:08 - کد خبر: 25161
فتح الله حقیقی

نصر: استاندار زنجان گفت: این استان تا چهارم تیرماه وضعیت خوبی از لحاظ ویروس کرونا داشت اما متاسفانه برگزاری مراسم ترحیم، عروسی و سایر برنامه‌های تجمعی سبب افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها با سرعت بالا شد در حالیکه باید توجه داشت کاهش شمار مبتلایان و فوتی‌ها در گرو خودداری از برگزاری تجمعات و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش نصر، فتح‌الله حقیقی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار تصریح کرد: هر تجمعی کرونا دارد، هر کرونای مثبت، بستری دارد و هر بستری، علاوه بر هزینه‌های مادی و روانی، مرگ عزیزان را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: در چهارم تیرماه، شمار مراجعان به مراکز ۱۶ ساعته ۴۰۰ نفر و تست‌های سرپایی ۲۰۰ نفر بود.
حقیقی خاطرنشان کرد: تست ۴۰ نفر (۲۰ درصد) مثبت می‌شد که تنها یک درصد مجبور به بستری در بیمارستان بودند و بقیه با قرنطینه و استراحت در منزل بهبود می‌یافتند.
استاندار زنجان گفت: از چهار تا ۱۵ تیرماه، شمار مراجعان از ۴۰۰ به یک هزارو ۲۰۰ ، تست‌های سرپایی از ۲۰۰ به یک هزار و شمار بستری‌ها از ۴۰ به ۱۳۰ نفر رسید.
وی افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته، اِعمال محدودیت‌ها و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امروز تست سرپایی به ۳۵۰ نفر، تست‌های مثبت به کمتر از ۲۰۰ نفر و شمار بستری‌ها نیز به کمتر از ۴۰ نفر رسیده است.
حقیقی اظهار داشت: تا چهارم تیرماه، درصد رعایت پروتکل‌های بهداشت عمومی و فردی به ترتیب ۸۲ و ۸۰ درصد بود که امروز هر ۲ شاخص به بالای ۸۵ درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: پیک بیماری در طی ۱۰ روز با سرعت بالا افزایش یافت اما کاهش آن قطره‌چکانی است و باید توجه داشت که بهبود وضعیت به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از برگزاری و حضور در برنامه‌های تجمعی است.
حقیقی تصریح کرد: هیچ کس نباید فکر کند که ویروس کرونا در کوتاه‌مدت از بین می‌رود و باید تا زمان پیدا شدن واکسن مطمئن و کافی با رعایت مسائل بهداشتی با این ویروس همزیستی کنیم.
وی ابراز کرد: تمام افراد جامعه باید دست در دست هم دهند و رسانه‌ها نیز کمک کنند تا پروتکل‌های بهداشتی در جامعه رعایت شود و این بحران را با کمترین آسیب، پشت سر بگذاریم.
استاندار زنجان با بیان اینکه در ابتدای پیدایش ویروس کرونا در این استان، واحد تولیدکننده اسپری و ژل ضدعفونی‌کننده وجود نداشت، گفت: تنها واحد کیمیا الکل، روزانه پنج تن الکل تولید می‌کرد که ۲۵ درصد از آن به زنجان و بقیه به سایر استان‌ها ارسال می‌شد.
وی اظهار داشت: امروز شمار واحدهای راه‌اندازی‌شده تولید الکل و ژل ضدعفونی‌کننده در زنجان به اندازه‌ای است که علاوه بر تامین کامل نیاز استان، بخشی از نیاز استان‌های دیگر را نیز تامین می‌کنیم.
حقیقی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰ تن الکل ۷۰ درصد با مبنای آب و به صورت نوآوری و دانش‌بنیان در استان تولید می‌شود.
وی افزود: در خصوص تولید ماسک نیز در صورت نیاز، توانایی تولید روزانه ۷۰۰ هزار ماسک را داریم.
حقیقی تصریح کرد: لایه وسط یا مِلت بلون (Melt blown)، مهمترین قسمت ماسک‌های سه‌لایه است که تولید آن کم بود اما اکنون یک واحد تولیدی با مجوز بهداشتی راه‌اندازی شده که توانایی تولید به هر میزان برای عموم مردم را دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار