خبر/

روسیه خواستار عدم مداخله خارجی در لبنان شد

1399/05/24 - 12:53 - کد خبر: 25125
ماریا زاخارووا

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه کشورهای جهان را از مطرح کردن خواسته های سیاسی در ارائه کمک به لبنان برحذر داشت.

به گزارش نصر، ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه گفت: بازیگران خارجی نباید مساله کمک به لبنان را سیاسی کرده و در امور داخلی این کشور مداخله کنند.
وی افزود: امیدواریم که کشورها به کاهش هیجانات سیاسی و تنش ها در بیروت و دستیابی به توافق میان طرف های لبنانی کمک کنند.
زاخارووا گفت: تلاش برخی کشورهای آماده برای کمک به لبنان که سعی دارند در راستای منافع ژئوپلیتیک خود مساله کمک به این کشور را سیاسی کنند، نگران کننده است.
در انفجار اخیر بندر بیروت که عامل آن جاسازی هزاران تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم اعلام شد، ۱۶۵ نفر جان باخته و بیش از ۶ هزار نفر زخمی شدند.
پس از این حادثه آمریکا و برخی متحدان غربی و منطقه ای این کشور تلاش هایی را برای مداخله در امور داخلی لبنان و استفاده از وضعیت کنونی برای اعمال فشار بر جنبش حزب الله لبنان آغاز کردند. 
هشدار به اروپای شرقی برای میزبانی پایگاه های آمریکا 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو شرکای خود در اروپای شرقی را از خطرها و ریسک ها آگاه کرده و به آنها در مورد پیامدهای استقرار پایگاههای نظامی آمریکا هشدار داده است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر موضوع استقرار دائمی شمار قابل توجهی از نیروهای آمریکایی و متحدان آن کشور مطرح است و آنها در مکان هایی که قبلا حضور نداشتند مستقر شده‌اند.
زاخارووا این وضع را حاکی از مقاصد آمریکا و متحدانش در ناتو برای ادامه رویکرد ایجاد نوعی کمان تنش در خطوط حائل با روسیه خواند که به گفته وی به زیان امنیت اروپاست. 
وی افزود: بدیهی است که چنین پیشروی تحریک آمیز از سوی روسیه بدون پاسخ نمی ماند و دلیل این کار را باید در پایتخت های کشورهای اروپای شرقی که شب و روز به افزایش روس ستیزی فکر می کنند و به دنبال   حضور نیروهای آمریکایی هستند جستجو کرد.
گفتنی است آمریکا ۱۲ هزار نفر از نیروهای نظامی خود را از آلمان به لهستان منتقل می کند و در برخی کشورهای اروپای شرقی همچون رومانی نیز پایگاه های نظامی برای استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی خود ایجاد می کند. 
روسیه مقاله نیویورک تایمز در مورد گفت وگوی لاوروف و پمپئو را تکذیب کرد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مطالب مطرح شده در مقاله روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مورد گفت وگوی تلفنی سرگئی لاوروف و مایک پمپئو وزیران خارجه روسیه و آمریکا کذب است.
 در مقاله نیویورک تایمز گفته شده است که پمپئو به لاوروف در مورد پیامدهای احتمالی ارتباط سرویس های اطلاعاتی روسیه با گروه طالبان علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داده است.
زاخارووا خاطرنشان کرد: این ادعا به عنوان یک واقعیت مطرح می شود حال که پمپئو چنین چیزی نگفته است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، لاوروف از پمپئو خواست تا  شواهد در مورد زد و بند با طالبان را به مسکو ارائه کند. چنین شواهدی وجود ندارد و طرف آمریکایی هیچ مدرکی در این مورد به روسیه ارائه نکرده است.
زاخارووا افزود: وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با پمپئو این گونه ادعاها را شایعات غیرمنصفانه خواند که واقعیت ندارد. 
انتقاد از فشار خارجی بی سابقه بر بلاروس 
زاخارووا گفت: ما شاهد فشار بی سابقه شرکای خارجی بر بلاروس برای بی ثبات کردن اوضاع این کشور هستیم. 
وی در همین حال تلاش ها برای یافتن آثار روسی در رویدادهای بلاروس را بی اساس خواند که برای ایجاد اختلاف میان روسیه و بلاروس مطرح شده است. 
زاخارووا اتهامات به روسیه در مورد ناآرامی ها در بلاروس را رد کرد. 
وی گفت: روسیه به دقت رویدادهای بلاروس را پیگیری می کند و علاقه مند به تثبیت اوضاع این کشور است.
زاخارووا گفت: به نوبه خود از همه طرف ها دعوت به خویشتنداری و رفتار عاقلانه و منطقی می‌کنیم .
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه متحد مطمئن و دوست بلاروس بوده و در آینده نیز دوست این کشور خواهد ماند. 
زاخارووا برای حل و فصل وضعیت دستگیری ۳۳ تبعه روسی در مینسک و بازگشت آنها نیز ابراز امیدواری کرد. 
یکشنبه گذشته ششمین انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور با کسب بیش از ۸۰ درصد آراء پیروز شد و سوتلانا تیخانوفسکایا آموزگار پیشین زبان انگلیسی و رقیب اصلی لوکاشنکو توانست ۹.۹ درصد آراء به دست آورد.
 مخالفان دولت بلاروس پس از پایان انتخابات به خیابانها ریخته و به اعتراضات گسترده در مینسک و شهرهای بزرگ بلاروس دست زدند که یک نفر در جریان آن کشته و بیش از ۶ هزار نفر دستگیر شده اند. 
این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد اگر چه از شدت آن کاسته شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار