تحقق این پروژه می تواند آب شرب تبریز را تا افق 1425 تضمین کند:

خانه توسعه آذربایجان خواستار تسریع در اجرای انتقال آب ارس به تبریز شد

1399/05/22 - 10:21 - کد خبر: 25011
انتقال آب

نصر: خانه توسعه آذربایجان به عنوان تشکل مردمی خواستار تسریع در اجرای طرح ها و پروژه های تامین آب شرب تبریز به ویژه طرح انتقال آب ارس شده است.

به گزارش نصر، کمیته زیر بنایی این خانه در ادامه پیگیری های خود در گزارش توجیهی ضرورت سرعت بخشی شروع عملیات اجرای طرح انتقال آب از ارس به تبریز را مورد تاکید قرار داده و همراه با پیشنهادهای عملیاتی تقدیم مسوولان محلی و ملی کرده است.
در این گزارش با اشاره به بحران و مشکلات ناشی از کمبود آب شرب تبریز تصریح شده است: با اجرای طرح انتقال اب ارس و در کنار آن همزمان با اجرای برنامه های فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف و نیز مدیریت منابع ، علاو بر رفع کمبودهای کنونی ، آب شرب و بهداشتی تبریز و صنایع مستقر درآن  تا افق سال 1425 به طور مطمئین تامین می شود.
در مقدمه گزارش کمیته زیر بنایی خانه توسعه آذربایجان آمده است : با گذشت قریب به 20 سال پس از بهره‌ برداری از طرح آبرسانی زرینه رود و افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مصرف، حالا منابع موجود تأمین آب  پاسخگوی نیازهای شهر به ویژه در زمان اوج مصرف نبوده و از هم اکنون آثار و پی آمدهای آن در کلان‌شهر تبریز قابل مشاهده است.
جدول زیر که براساس آمار و ارقام شرکت های تابعه وزارت نیرو در سطح ملی و استانی تهیه شده است میزان کمبود آب در افق های زمانی مختلف را نشان می­ دهد:
آن گونه که در این جدول ملاجظه می شود درحال حاضر ﺑﺪون اﻧﺘﻘﺎل آب ارس، ﮐﻤﺒﻮد قابل‌توجهی درﻣﻨﺎﺑﻊ آب ﻣﻮﺟﻮد ( قابل‌برنامه‌ریزی ) تبریز وﺟﻮد دارد ﮐﻪ اﯾﻦ کمبود به ویژه در فصول پرمصرف بیشتر خودنمایی می کند و موجب قطعی های مکرر آب و مشکلاتی برای مردم می شود.
با اجرای طرح انتقال اب ارس و در کنار آن همزمان با اجرای برنامه های فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف و نیز مدیریت منابع ، علاو بر رفع کمبودهای کنونی ، آب شرب و بهداشتی تبریز و صنایع مستقر درآن تا افق سال 1425 به طور مطمئین تامی می شود.
از سوی دیگر با توجه به کثرت و سکونت بیش از 45 درصد از جمعیت استان در تبریز ضرورت تامین آب شرب دائمی  برای این شهر از ابعاد اصول پدافندی غیر عامل و ملاحظات امنیتی و اجتماعی هم از اهمیت ویژه ی برخوردار است چرا که صرف تکیه به یک منبع آبی برای تامین آب شرب چنین کلان شهری می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد آن گونه که در ماه های اخیر شاهد آن هستیم.
اهداف طرح :
در ادامه گزارش کمیته زیر بنایی خانه توسعه آذربایجان اهداف طرح انتقال آب ارس به تبریز به این شرح تعریف شده است :

1- تأمين نياز آب شرب و بهداشت کلان‌شهر تبریز و 22 شهر و 169 روستاي واقع در مسیر خط انتقال و ساير مراكز جمعيتي تحت پوشش شامل شهرک‌های جديدالاحداث محدوده طرح با جمعيتي در حدود سه و نیم ميليون نفر در افق 1425 .
2- تأمين نياز آبي منطقه آزاد تجاري، صنعتي ارس و ساير صنايع و شهرک‌های صنعتي.
3- تأمين حقابه زیست‌ محیطی درياچه ارومیه به میزان یکصد میلیون مترمکعب در سال از طريق هدايت پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه.
4- تعادل بخشي آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوزه درياچه اروميه.

مشخصات فني طرح ( هرزندات  تا  تبریز) :
خط انتقال                        به طول 110 كيلومتر  ( 105 كيلومتر لوله و 5 كيلومتر تونل)
ايستگاه‌هاي پمپاژ                 به تعداد    3  باب
تصفیه‌خانه                        به تعداد    1   باب     به ظرفيت 6/6 مترمكعب در ثانيه
مخازن                             به تعداد    11 باب     به حجم کل 340 هزار مترمکعب
آبگیر                              توسعه آبگیر موجود

سرمایه‌گذاری مورد نياز :
الف- فاینانس خارجی :
- مبلغ  688   ميليون يورو
 شامل 510 میلیون یورو اصل تسهیلات به‌صورت  %100  فاینانس خارجی و 178 میلیون یورو هزینه‌های تبعی.
ب – هزینه‌های کارفرمایی :
-    مبلغ 1200 میلیارد ریال شامل خدمات مهندسی، خرید اراضی، تأمین انشعاب برق، بیمه و مالیات
-    
اقدامات دستگاه اجرائی:
-  انجام مناقصه بین‌المللی تحت عنوان تأمين مالي خارجي (فاينانس خارجي)، طرح و ساخت پروژه
-  اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز از جمله مجوز تخصيص آب، مجوز ماده 215، تأییدیه زیست‌محیطی و...
-  اعلام طرح مذکور از طرف وزیر محترم نیرو به ریاست محترم جمهوری جزو لیست طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی
-  اخذ مجوز فاينانس خارجي از شوراي اقتصاد کشور
-  اخذ تأییدیه فاینانس خارجی از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران
-  اخذ تأییدیه فاینانس خارجی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- ابلاغ پذیرش پیمان به مشارکت IEC  (برنده مناقصه)
- تهیه اسناد پیمان فاینانس خارجی، طرح و ساخت پروژه انتقال آب ارس
- معرفی سرمایه‌گذاران پیشنهادی به وزارت نیرو که اخیراً جهت بررسی اهلیت و صلاحیت فاینانسر از طرف وزارتخانه به بانک مرکزی ارجاع گردیده است.

خلاصه  اقدامات انجام‌گرفته جهت تعیین فاینانسر خارجی:
 شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به جد پیگیر تعیین تأمین‌کننده مالی خارجی طرح فوق می‌باشد که تاکنون مواردی از ابراز تمایل اشخاص دارای سرمایه در خارج از کشور (بنابه اظهار) نیز به وزارت محترم نیرو ارسال گردیده است که یک مورد از آن‌ها اخیراً از طرف وزارت نیرو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال شدکه بر اساس اعلام نظر بانک مرکزی " صرفاً امکان بررسی اعتبار بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در این بانک وجود دارد و چنانچه پیشنهاد ارائه تسهیلات با ذکر شرایط تأمین مالی، بدون واسطه شرکت‌ها و اشخاص ناشناس، از سوی بانک‌های خارجی ارائه شود، مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت. " که این موضوع چنانچه اعلام گردید به علت شرایط ناشی از تحریم‌ها تاکنون میسر نگردیده است.
علاوه از موارد فوق، برای روش‌های دیگری نظیر روش تهاتر نفت (واگذاری نفت به سرمایه‌گذار خارجی) نیز اقدام گردید که به دلیل شرایط و قوانین خاص تهاتر نفت این روش نیز میسر نشد.

عملیات اجرایی انجام‌گرفته در قسمت مشترک با طرح کشاورزی توسعه بهره‌برداری از ارس (رودخانه ارس تا هرزندات) :
لازم به توضيح است علاوه از احجام پیش‌بینی شده در سیمای پروژه انتقال آب از ارس به دشت شبستر و درياچه اروميه، حدود 35 كيلومتر از بخش ابتدایی پروژه كه به‌صورت مشترك با طرح توسعه بهره‌برداری از ارس بوده هم‌اکنون از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی  ویژه طرح‌های  حفاظت از منابع آب و خاک مرزی با هزینه بیش از 6000 میلیارد ریال و با بیش از 90% پیشرفت فیزیکی در دست اجرا مي‌باشد که در صورت تأمین اعتبار ان‌شالله این بخش در سال 1399 قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مشخصات کارهای انجام‌شده در قسمت مشترک:
1- احداث آبگیر و ایستگاه پمپاژ اصلی              به ظرفیت 5  مترمکعب در ثانیه
2- اجرای خط انتقال                                     به طول 35 کیلومتر با لوله فولادی به قطر 2000 میلی‌متر
3- احداث ایستگاه پمپاژ                               به تعداد 5 باب با قدرت الکتروموتور kw 2200
4- احداث مخزن تأمین فشار و ذخیره               به تعداد 5 باب.
 
خانه توسعه آذربایجان در پایان با توجه به شرایط تحریم و بحث مشکلات فایناس خارجی پیشنهاد و تصریح کرده است با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع منابع مالی این پروژه به صورت ویژه از طریق منابع داخلی از جمله اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شود.

این خانه که یک تشکل مردم نهاد است و مطالبات مردمی را پیگیری می کند در گزارش خود ضمن قدردانی از تلاش مسوولان اجرایی استان در پیگیری و تدبیر برای رفع مشکلات بحران آب تبریز یاد آور شده است  : که اقدامات مقطعی مانند حفر چاه های جدید ، تامین آب از سدهای محلی و نیز طرح های جایگزین اگر چه قابل تقدیر هستند لیکن کاربردی و پاسخگو برای نیازهای بلند مدت و آینده تبریز نیستند و تنها گزینه و راه حل دائمی برای حل بحران آب تبریز و تضمین کننده آب مورد نیاز آن تا افق های 1435 همانا اهتمام جمعی برای عملیاتی کردن انتقال آب ارس است.
انتهای پیام/

پژوهشیار