وزیر راه ‌و شهرسازی:

یک هزار و 275 کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور تا پایان دولت تکمیل می‌شود

1399/05/22 - 09:16 - کد خبر: 25000
محمد اسلامی

نصر: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل یک‌هزار و ۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی بازرگان – بندر امام خمینی(ره) موسوم به کریدور غرب کشور گفت: برنامه ما این است که تا پایان دولت دوازدهم، ۲۵۰ کیلومتر دیگر را دوبانده کرده و به اتمام برسانیم.

به گزارش نصر، محمد اسلامی روز سه شنبه در گفت و گویی ضمن نشست با مدیرعامل، معاونان، مدیران و سردبیران خبرگزاری در ارتباط ویدئو کنفرانسی با روسای ایرنا ۲ استان آذربایجان غربی و سمنان در پاسخ به پرسش رییس مرکز ارومیه افزود: طول این کریدور که از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و در بندر امام خمینی (ره) خاتمه می‌یابد، یک هزار و ۴۸۲ کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیشتر ۵۶۶ کیلومتر از این مسیر به بزرگراه تبدیل شده یا در کریدور آزادراهی قرار داشته، اضافه کرد: در راستای تکمیل این طرح مهم، ۴٥٩ کیلومتر زیر بار و بهره برداری بوده، ۱۳۷ کیلومتر در دست مطالعه یا آماده مناقصه و ٣٢٠ کیلومتر در دست اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی آن ٧٠ درصد برآورد می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این کریدور بین استان های غربی کشور توزیع شده و مسیری برای توسعه روزافزون این استان ها به شمار می رود.
اسلامی ادامه داد: طبق برنامه ریزی از حدود ۴۵۰ کیلومتر باقی مانده از این کریدور، قرار است ۲۵۰ کیلومتر تا پایان دولت دو بانده شود.
وی اضافه کرد: تا پایان دولت، تمام قطعاتی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به افتتاح ۱۵۰ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۲۵ کیلومتر در کردستان، ۳۰ کیلومتر در کرمانشاه و ۲۵ کیلومتر در لرستان اشاره کرد.
وی گفت: در آذربایجان غربی نیز این مسیر از بازرگان شروع شده و تا جنوب این استان ادامه دارد که در فازهای مختلف در دست مطالعه است.
تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به موقعیت راهبردی آذربایجان‌غربی در حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریم‌ها و بیرون‌رفت از مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود
این مسیر از مرز بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و با عبور از آذربایجان‌غربی ، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم می‌شود.
از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و یکهزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار