سخنگوی شورای اسلامی شهرستان تبریز و عضو شورای اسلامی شهر سردرود؛

تابلو فرش سردرود برای رسیدن به جایگاه اصلی خود باید در یونسکو ثبت شود

1399/05/20 - 17:08 - کد خبر: 24903
آرزو مبصر

نصر: سخنگوی شورای اسلامی شهرستان تبریز و عضو شورای اسلامی شهر سردرود گفت: صنعت بافت تابلو فرش و رنگرزی شهر سردرود برای رسیدن به جایگاه اصلی خود باید در یونسکو ثبت شود.

به گزارش نصر، آرزو مبصر سردرودی روز دوشنبه با اشاره به اینکه صنعت تابلو فرش این شهر در سازمان جهانی مالکیت فکری( وایپو) به ثبت رسیده است، افزود: این صنعت با ثبت در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران خارجی به سردرود ایفا کند.
وی با بیان اینکه سردرود با برخورداری از بیش از ۸۰۰ کارگاه فعال از خاستگاه‌ها و پایتخت تابلوفرش دستباف جهان شناخته می‌شود، اظهار داشت: مجتمع گردشگری مرکز جهانی تابلوفرش سردرود با هدف معرفی فرش و تابلوفرش اصیل ایرانی در این شهر با ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع وسعت در ۸ طبقه در حال ساخت بود که عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

تکمیل پل خروجی سردرود موجب رونق اقتصادی و خروج آن از بن‌بست می‌شود
عضو شورای اسلامی سردرود با بیان اینکه تکمیل پل خروجی این شهر موجب رونق اقتصادی و خروج آن از بن بست می شود، گفت: این پل از پروژه های ملی این شهر است که بیش از یک دهه از شروع آن ناتمام مانده و موجب شده تا سردرود به علت نداشتن مسیر خروجی در بن بست قرار گیرد.
مبصر، ادامه داد: عدم تکمیل این پل موجب بروز مشکل در حمل و نقل عمومی و در حاشیه قرار گرفتن این شهر از مسیر خودروهای عبوری خسروشاه و تبریز شده بنابراین در اقتصاد این شهر تاثیر منفی گذاشته است.
وی یادآوری کرد: در طراحی اولیه، پایه این پل در محلی قرار گرفته است که اجرای آن نیاز به تملک حدود ۲۸ هزار متر مربع دارد و بودجه ای برای تملک این زمین وجود ندارد.
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان تبریز با اشاره به اینکه عدم تکمیل این پروژه با ردیف بودجه ملی برای استان ضعف به شمار می رود، گفت: در شوراهای ادوار گذشته شهر سردرود مصوب شده که تملک این محل باید از طریق این شورا انجام شود بنابراین بر اساس این مصوبه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز به این پروژه ورود نمی کند.
مبصر سردرودی، با اشاره به اینکه بر اساس آخرین طرح جامع تبریز، محل اجرای پل خروجی سردرود به حریم شهر تبریز الحاق شده است، افزود: برای کاستن از سطح تملک این محل، مشاوری از سوی شهرداری سردرود انتخاب شد و طرحی ارایه داد که بر اساس آن در صورت اجرای پل با حداقل شعاع قوسی، سطح تملک به ۸ هزار متر مربع کاهش می یابد و با این وجود اجرای آن نیز هنوز بلاتکلیف مانده است. 
وی با اشاره به انجام رایزنی های مختلف با مدیران ارشد استانی، شهرداری تبریز و مسوولان محلی برای اجرای این طرح ملی، یادآوری کرد: اجرای این طرح ملی با داشتن بودجه مصوب نیاز به عزم ملی و استانی دارد.

فرهنگسرا و پارک بانوان سردرود شهریور امسال به بهره برداری می رسد
عضو شورای اسلامی سردرود، احداث فرهنگسرا و پارک بانوان را از اولویت های شورای اسلامی این شهر اعلام کرد و گفت: با تلاش اعضای شورای اسلامی و شهرداری این شهر هم اکنون این فرهنگسرا و پارک در زمینی به وسعت ۳ هزار مترمربع در حال احداث است.
مبصر، ادامه داد: این فرهنگسرا دارای چندین کلاس برای برگزاری کلاس های آموزشی در رشته های مختلف و سالن همایش برای برگزاری مراسم است که پس از تکمیل تجهیزات آن، در شهریور امسال به بهره برداری می رسد.
۳۰۰ نفر از بانوان سردرود دوره های آموزشی صنایع دستی را فرا گرفتند
وی اظهار داشت: در حوزه کارآفرینی بانوان نیز اقدامات خوبی در این شهر انجام شده و با امضای تفاهم نامه با میراث فرهنگی و سازمان فنی و حرفه ای بیش از ۳۰۰ نفر از زنان این شهر دوره های آموزش صنایع دستی را فرا گرفته و هم اکنون تعدادی از آن ها صاحب شغل و کارگاه شده اند.
شهر سردرود با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی تبریز واقع شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار